معاون توسعه و برنامه‌ريزي دادگستري آذربايجان غربي:

رسانه‌های استان خدمات دفاتر الکترونیکی قضایی را اطلاع‌رسانی کنند

رسانه‌های استان خدمات دفاتر الکترونیکی قضایی را اطلاع‌رسانی کنند

گروه گفت¬وگو: معاون توسعه و برنامه‌ریزی دادگستری آذربایجان غربی گفت: رسانه‌های آذربایجان غربی خدمات دفاتر جدیدالتاسیس الکترونیکی قضایی را برای مردم تبیین و در این باره اطلاع‌رسانی کنند.
به گزارش آرازآذربایجان، دادگستری با هدف ارائه خدمات قضائی و حقوقی به اقشار مختلف مردم به ویژه ظلم‌دیدگان و کسانی که به انحای گوناگون حق و حقوق‌شان زیر پا گذاشته شده است، فعالیت خود را با جدیت و با استفاده از کارشناسان مجرب دنبال می‌کند.
در این میان اطاله دادرسی، تراکم پرونده‌ها و همچنین ازدحام جمعیت در راهروهای دادگستری موجی از نارضایتی را نسبت به این مجموعه خادم و کلیدی همواره به دنبال داشته است، بنابراین برای عبور از این شرایط و کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها و حصول نتیجه برای راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اهتمام می‌شود.
استان آذربایجان غربی هم از این طرح استثناء نبوده و با هدف تسهیل در خدمات‌رسانی به مردم دفاتر خدمات الکترونیک قضایی همگام با سایر مناطق کشورمان راه‌اندازی شده و فراخور استقبال و نیاز مردم نسبت به افزایش و توسعه دفاتر در سراسر استان اهتمام خواهد شد.
از این رو خبرنگار ما با معاون توسعه و برنامه‌ریزی دادگستری استان حسن قاسمی با محوریت قرار دادن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مصاحبه‌ای ترتیب داده است که مشروح آن در اینجا می‌خوانید:
* در آذربایجان غربی چند دفتر خدمات الکترونیک قضایی وجود دارد؟
سهمیه ارومیه در این ارتباط ۹ دفتر می‌باشد که در ابتدا و با هدف ارزیابی میزان موفقیت و استقبال مردم در سه نقطه مرکز استان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی زیر نظر دادگستری استان راه‌اندازی و افتتاح شده است..
مدیران دفاتر مورد اشاره با پشت‌سر گذاشتن مراحل مختلف مبنی بر ارزیابی شرایط مورد نیاز از جمله تحصیلات مرتبط، شرکت در امتحان تخصصی، مصاحبه، گزینش و … انتخاب شده‌اند که در مرحله نخست فقط سه دفتر جهت خدمت‌رسانی و آغاز فعالیت گشایش یافته‌اند.
* آیا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سایر شهرستان‌‌ها افتتاح می‌شوند؟
در صورت فراهم شدن بسترهای مورد نیاز به عنوان مثال وجود دانش استفاده از خدمات الکترونیکی و دسترسی به رایانه و … در بین مردم به طور قطع در ابتدای سال آینده نسبت به راه‌اندازی دفاتر مورد اشاره در شهرستان‌های مختلف اقدام می‌شود.حتی در اقدامی دیگر سامانه پیامکی دادگستری استان با هدف اطلاع‌رسانی پیرامون روند پیگیری پرونده به طرفین دعوا راه‌اندازی شده است، تا از طریق ارسال پیام کوتاه به گوشی تلفن همراه‌شان از روند رسیدگی آگاه شوند.
* مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی این دفاتر را توضیح دهید.
جلوگیری از اطاله دادرسی، ممانعت از اتلاف وقت و انرژی مراجعه‌کننده‌ها در مراجع قضایی مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این دفاتر به شمار می‌رود، تا از این رهگذر خدمات‌رسانی سهل و سریع، رفع معضل رسیدگی طولانی‌مدت در عمل و به معنای واقعی تحقق یابد..کاهش حضور فیزیکی مراجعه‌کننده‌ها در دادگستری و پیگیری روند رسیدگی به پرونده‌ها در فضای مجازی، ارائه مشاوره‌های تخصصی به افراد متقاضی، روشن کردن فرآیند رسیدگی به پرونده برای شاکی و متهم، افزایش سرعت نسبی و دقت عمل در رسیدگی به پرونده‌ها همچنین تنظیم دقیق و کامل دادخواست‌‌ها، شکایات و اظهارنامه‌ها از جمله سایر اهداف است.
همچنین یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین نتایج راه‌اندازی دفاتر مورد اشاره این می‌باشد، که از فعالیت اشخاص خارج از ضابطه و کسانی که با عنوان دلال و کارچاق‌کن کار می‌کنند، جلوگیری به عمل می‌آید، چرا که فعالیت‌ آنها شائبه‌‌هایی پیرامون عملکرد دادگستری به دنبال دارد.
* پیرامون خدمات این دفاتر توضیح دهید؟
پیش از راه‌اندازی دفاتر فوق مردم برای تقدیم دادخواست به صورت حضوری در دادگستری حضور می‌یافتند، این موضوع منجر به انباشت پرونده و تراکم مراجعه‌کننده می‌شد، در صورت نیاز به رئیس دادگستری و معاونان مراجعه می‌کردند، ولی در این صورت نیز به دلیل تعدد مراجعه‌کننده پاسخ‌دهی به‌هنگام صورت نمی‌گرفت.
همچنین گاهی اوقات دادخواست‌ها به صورت ناقص تنظیم شده و تقدیم می‌شد، که بعد از سه ماه به دنبال فرا رسیدن وقت رسیدگی و مراجعه طرفین برای برگزاری جلسات رسیدگی، به آنها ناقص بودن پرونده و تاخیر در رسیدگی اعلام می‌‌شد.
این قبیل مسائل به طور قطع نارضایتی اقشار مختلف مردم را به دنبال خواهد داشت، بنابراین با راه‌اندازی دفاتر مورد اشاره دادخواست‌ها به صورت سیستمی تنظیم شده و در صورت ناقص بودن تا زمان رفع اشکال تحویل گرفته نمی‌شود.
* درباره چگونگی تعرفه خدمات توضیح دهید.
تعرفه‌های تعیین شده برای خدمات گوناگون قانونی بوده و به هیچ عنوان به صورت نقدی در باجه‌‌های این دفاتر از مراجعه‌کننده‌ مبلغی اخذ نخواهد شد، به صورتی که سیستم الکترونیکی در ازای هر خدمت مبلغ مشخصی تعریف کرده، که همان مبلغ از فرد دریافت خواهد شد.
* عامل موثر در موفقیت این دفاتر را در چه می‌دانید؟
اطلاع‌رسانی گسترده، معرفی محل استقرار دفاتر، تبیین عملکرد و خدمات آنها به مردم برای موفق بودن این دفاتر در تحقق یافتن اهداف مورد نظر تاثیر شایان توجهی دارند، که برای عملی شدن این موضوع و آشنا شدن مردم باید رسانه‌های جمعی با مجموعه دادگستری همکاری نزدیک و گسترده داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 12