رسالت رسانه ها در ترویج حمایت از کالای ملی

رسالت رسانه ها در ترویج حمایت از کالای ملی

گروه اقتصادی: صدا و سیما با دارا بودن مخاطبان میلیونی، بهترین معبر برای معرفی کالا و تولیدات داخلی است، زیرا این امکان را دارد که با برنامه های متناسب، جذاب و گیرا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، فرهنگ استفاده از محصولات وطنی را اشاعه دهد.
در بیان اهمیت حمایت از تولیدات داخلی با هدف ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور همین بس که رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال ۱۳۹۷ را به عنوان سال »حمایت از کالای داخلی« نامگذاری کردند.
انتخابی که بیانگر رویکرد و استراتژی آن سال بوده و ضروری است که مسوولان و عموم مردم در ترویج فرهنگ تولید و استفاده از محصولات داخلی بکوشند. عملی شدن شعار حمایت از کالای ایرانی در گرو فراهم شدن بسترهایی است از جمله اینکه آثار مثبت حمایت از تولیدات داخلی و نقش آن ها در اشتغالزایی تبیین شود دیگر اینکه حمایت مردم تولیدکنندگان داخلی به تولید کالای و محصول با کیفیت ترغیب می کند.
در این میان، رسانه ها از جمله صدا و سیما و دیگر رسانه ها با دارا بودن مخاطبان بسیار از اقشار مختلف جامعه و همچنین در اختیار داشتن ابزارهای دیداری و شنیداری، نقش برجسته ای در عینیت بخشیدن به شعار حمایت از کالای ایرانی ایفا می کنند و ظرفیت های رقابتی تولیدات داخلی برای افزایش سطح کیفی کالا و خدمات و همچنین جذب مشتری را بالا می برد.
رسانه ها این امکان را دارند که با معرفی فرصت های سرمایه گذاری، به جذب سرمایه_های داخلی و خارجی در امر تولید محصولات داخلی و در نتیجه افزایش اشتغال کمک کنند. ارایه تصویری مناسب از تولیدکننده و کارآفرین در نمایش های تلویزیونی، برنامه های رادیویی و اخبار رسانه های جمعی از دیگر راهکارهای موثر و مناسب برای حمایت از کالای ایرانی است.
زمانی که در سریال‌های نمایشی و رادیویی، سرمایه داران وکارخانه‌ داران در نقش منفی به کارگر ظلم و قانون گریزی و کلاهبرداری می کنند، ، نمی توان انتظار داشت که اعتماد عمومی به سمت حمایت از کالای ایرانی سوق داده شود.
تا زمانی که مسوولان رسانه ها تصویری مناسب از تولیدکننده و کارآفرین به عنوان قهرمانان جامعه و مهیاکنندگان اشتغال به مردم ارایه ندهند، نمی‌توان به تاثیر تشویق مردم به حمایت از تولید ملی امیدوار بود. تبلیغ کالای ایرانی مرغوب و با کیفیت و به نمایش گذاشتن آن در جای جای زندگی شخصیت های سریال و نمایش های صداوسیما از دیگر راهکارهای حمایت از تولیدات داخلی و اشاعه فرهنگ مصرفی در میان آحاد مردم است. به این معنا که رسانه ها با آگاهی بخشی، آموزش و تبیین اهمیت استفاده از تولیدات داخلی و یادآوری پیامدهای از بین رفتن محصولات وطنی می_توانند در جهت تحقق شعار سال تلاش کنند.
تولید و پخش گفت و گوهای خبری با محوریت کالا و تولید ملی هم روش دیگری برای فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی و ایجاد یک جریان و روند مناسب در این مسیر است که هم می تواند سرمشقی برای مخاطبان خاص از جمله فرهیختگان و مراجع فکری و عملی باشد و هم مطالبه گری از مسوولان را دربرداشته باشد.
نظارت بر تولید کنندگان هم از دیگر وظایف رسانه ها به شمار می رود در این مسیر ضروری است که با نگاه تیز بینانه و انتقاد های سازنده، نواقص و اشکالات بخش های تولیدی را مطرح کنند تا علاوه بر دسترسی مصرف کننده به کالای مرغوب، تولید کننده هم با آگاهی از نظارت و کنترل بیرونی، در افزایش کیفیت تلاش کند. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، می توان گفت با تغییر رویکرد رسانه ها و تدبیر مسوولان در تامین ارز و توزیع مناسب کالا است که می_توان به اجرایی شدن بهتر شعار سال امید داشت و به میدان رقابت صادرات محصولات وطنی پا گذاشت.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت + = 16