رثا و مدح در حق ائمه اطهار شکرنعمت شاعران

رثا و مدح در حق ائمه اطهار شکرنعمت شاعران

علی رزم آرای
گروه فرهنگی : در دیدار شاعران عضو کانون شعر حوزه¬هنری آذربایجان¬غربی با امام جمعه ارومیه: رثا و مدح در حق ائمه اطهار، شکرنعمت شاعران. در این دیدار که به همت حوزه هنری استان و به مناسبت ۱۳ رجب سالروز ولادت مولی¬الموحدین علی (ع) برگزار می¬شد، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی، ضمن تبریک فرارسیدن ۱۳ رجب سالروز ولادت مولای متقیان و خیرمقدم به شاعران، گفت: بزرگترین رثا و مدح در حق ائمه اطهار، شکری است که شما شاعران باید در حق عنایت ذوق شاعری به شما، نسبت به خداوند متعال انجام دهید. این شکر در حق نعمت ذوق شاعری باعث کثرت و عمق آن می¬شود. به مصداق شکر نعمت، نعمتت افزون کند.
امام جمعه ارومیه در ادامه این نشست دوستانه ضمن تقدیر از حوزه هنری، با اشاره به جایگاه شعرا و شعر در نگاه ائمه اطهار گفت: بر اساس روایت عدیده از سوی امامان و پیامبر اسلام، در روز قیامت کسی از پل صراط نمی¬گذرد مگر اینکه در دستش براتی از امیرمومنان علی(ع) داشته باشد. برات شما برای روز قیامت اشعار شما ست در حق حضرت امیرالمومنین و ائمه اطهار.
نماینده ولی فقیه تصریح کرد: اهل¬بیت علیهم¬السلام از شاعران حمایت ویژه¬ای داشته¬اند. به طوری که از آنان می¬خواستند که برخی از وقایع مهم را به نظم بکشند تا در قالب شعر برای آینده به عنوان سند باقی بماند. برای مثال حسان بن ثابت و اشعارش در خصوص واقعه مهم غدیرخم.
سیدمهدی قریشی با اشاره به تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: در تاریخ اسلام هم، ما شاهد برخورد اثرگذار و مثبت نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) با مقوله شعر و شعرای متعهد هستیم، به نحوی که ائمه اطهار شاعران را با تأیید اشعارشان مورد تفقد قرار می¬دادند.
این تفقد به اشکال گوناگون بوده، صله می¬دادند و یا در تکمیل اشعارشان به آنها نکاتی را می¬آموختند. گاهاً دو یا چند بیت به اشعارشان می¬افزودند. برای مثال دعبل خزایی که قصیده داشته و آن را در محضر امام رضا(ع) می¬خواند. قصیده در موضوع حیات امامان، شهادت و مدفن آنها؛ که امام رضا (ع) چند بیت به انتهای این قصیده اضافه می¬کند. چند بیت در مورد کیفیت شهادت خود و مدفن خود و پیشگویی¬های در مورد آینده.
وی ادامه داد: جمع آوری این اشعاری و به خصوص اضافاتی که از سوی ائمه اطهار نسبت به این اشعار انجام شده، در قالب یک کتاب، می¬تواند اثر فاخری را از جهت تاریخی و ادبی فراهم آورد.
نماینده ولی فقیه دراستان با قرائت اشعاری از »سهل بن زبعان« شاعر معاصر امام رضا (ع) تصریح کرد: حضرت امام رضا (ع) خوابی می¬بیند که در آن »سید حمیری«شاعر هم عصر مولاعلی زیر گنبد سبزی رنگی که صد پله دارد، در حلقه-ای که حضرت رسول اکرم(ص)، خانم فاطمه¬الزهرا، مولاعلی (ع) و پدران بزرگوارم در آن بودند، مشغول شعرخوانی بود. در پایان شعر جدم رسول خدا ابیاتی به این شعر اضافه کردند و چند بار این شعر را که با ابیات ایشان کامل شده بود، خواندند تا من آن را حفظ شدم. این شعررا برای ابن زبعان ¬خواندند و خواستند که او نیز این شعر را حفظ کند و این شعر تنها بوسیله حضرت امام رضا(ع) روایت شده و تأکید که شده شیعیان آن را حفظ کنند.
امام جمعه ارومیه همچنین با اشاره به قدرت بیان و ماندگاری شعر تأکید کرد: تقریباً تمامی اشعار که امروز از شما شنیدم خوشبختانه همگی مضمون آیات و روایت را داشت و این جایی شکر بسیار دارد.
در این نشست صمیمانه علیرضا نوروزی رییس حوزه هنری آذربایجان غربی نیز ضمن تبریک ولادت مولای علی(ع) با اشاره دیدار سال گذشته شعرای در روز عید مبعث نبی مکرم اسلام گفت: انشاءالله امیداوریم که با تأسی از این سنت نیکو در استان ما هر ساله در چنین روزی و به مناسبت ۱۳ رجب سالروز میلاد مولود کعبه مولاعلی(ع) دیدار شاعران استان در محضر نماینده مقام معظم رهبری برگزار گردد و این سنت هر ساله مداومت داشته باشد.
وی درادامه به ارائه گزارشی ازعملکرد حوزه هنری استان در هفته هنر و ادبیات انقلاب اسلامی در سال جاری پرداخت و افزود: حوزه هنری بر اساس تأکیدات حضرت آقا در خصوص فعالیت¬های حوزه هنری و اینکه نگاه ایشان نسبت به حوزه هنری متفاوت است و اینکه مقام معظم¬رهبری در ماندگاری فعالیت¬های حوزه¬هنری تأکید دارند، نام این حوزه به سازمان فرهنگ وهنر انقلاب¬اسلامی تغییر داده شد. همچنین بر همین اساس روز شهادت شهید آوینی که به نام روز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی ناگذاری شده بود به هفته هنر و ادبیات انقلاب اسلامی تغییر داده شد. نوروزی سپس رئوس اصلی فعالیت های حوزه هنری در هفته هنر و ادبیات انقلاب اسلامی چنین بر شمرد:
۱-دیدار با خانواده شهیدان هنرمندان یحیی عسگری و بابا ساعی
۲-برگزاری نمایشگاه آثار و تولیدات حوزه هنری در دوسال گذشته
۳- مراسم دیدار هنرمندان و اعضاء با جنابعالی در قالب فریضه نماز جمعه
۴-اجرای تئاتر خیابانی در شهرستان¬های خوی و میاندوآب
۵- اکران ویژه فیلم ارزشی روباه به کارگردانی بهروز افخمی در دو نوبت برای هنرمندان و اعضاء حوزه هنری به و نیز برای کارکنان دولت و ارگان¬های دولتی
۶- برگزاری جلسات ویژه در کانون های چهارگونه قصه، شعر، طنز و موسیقی حوزه هنری
۷-مراجعه دسته جمعی هنرمندان و اعضاء حوزه هنری به سازمان انتقال خون و اهدای خون
۸- برگزاری کارگاه تأثیر هنراسلامی در اصلاح جامعه با همکاری سازمان آموزش و پرورش، با حضور دکتر حسن بنیانیان مسئول کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب اسلامی به عنوان مدرس
در ادامه این مراسم ۲۳ تن از شاعران و اعضای کانون شعر حوزه¬هنری به قرائت اشعار خود در موضوعات ولادت حضرت امیر، واقعه غدیرخم، مصائب حضرت زهرا، اعتکاف، انتظار و اجتماعی و به زبان های ترکی و فارسی و در قالب¬های نو و کلاسیک پرداختند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۸:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


چهار + = 9