سرپرست اداره کل نوسازي توسعه و تجهيز مدارس استان:

رتبه ۲۷ سرانه فضای آموزشی جایگاه شایسته ای برای آذربایجان غربی نیست

رتبه ۲۷ سرانه فضای آموزشی جایگاه شایسته ای برای  آذربایجان غربی نیست

گروه خبر:سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت:آذربایجان غربی از نظر سرانه فضاهای آموزشی جایگاه شایسته و مطلوبی در سطح کشور ندارد و در رتبه بیست و هشتم است
به گزارش آرازآذربایجان ، زمستان بار دیگر در داخل برخی از کلاس های درسی که هر روز مخزن بخاری های آنها در مناطق شهری و روستایی آذربایجان غربی با نفت پر می شود، سایه افکنده و دانش آموزان لرزان از سوز سرما را به دور این فتیله سوزهای کربن زا جمع کرده است.
تعداد پنج هزار مدرسه با بیش از ۱۷ هزار کلاس فیزیکی و بیش از ۲۴ هزار کلاس دایر هم اکنون پذیرای ۵۹۴ هزار دانش آموز استان می باشد و بیش از ۷۰۰ فضای آموزشی شهری و روستایی استان فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است.
آذربایجان غربی در کنار هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان جزو چهار استان نیازمند توجه در زمینه زیرساخت های آموزشی می باشد و در این میان با توجه به خاطره تلخ حادثه شین آباد، تامین سیستم های گرمایشی استاندارد در این استان از اهمیت ویژه برخوردار است.
دختران دانش آموز روستای شین‌آباد از توابع پیرانشهر هم در ۱۵ آذر ۱۳۹۱ به ‌دلیل شعله ‌ور شدن یک‌ بخاری غیراستانداردِ نفتی در کلاس محبوس شدند و حادثه ای ناگوار به وقوع پیوست؛ اکنون جلوگیری از تکرار حوادث اینچنینی، همت مضاعف خیران و مسوولان استان را طلب می کند. مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیش از ۷۲۹ فضای آموزشی شهری و روستایی استان فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است، افزود: ۱۳۳ فضای آموزشی شهری در قالب ۳۱۶ کلاس درس و ۵۹۶ فضای آموزشی روستایی استان فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است.
ابراهیم محمدی با اشاره به اجرای ۲ هزار و ۴۹۴ پروژه تامین تاسیسات گرمایشی مدارس از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ در استان افزود: هفت هزار و ۹۳ کلاس با ۴۶۱ میلیارد و ۶۳۳ میلیون ریال هزینه به سیستم گرمایشی مرکزی و ۲ هزار و ۸۸۷ کلاس درس در استان نیز با صرف ۲ میلیارد و ۳۳۲میلیون ریال به سیستم گرمایشی برقی مجهز شده است.
اما بازگویی این اقدامات ارزشمند و ادامه دار دولتمردان بر گرمای کلاس های فاقد سیستم های گرمایشی استاندارد نمی افزاید و از خطرهای ناشی از بخاری های نفتی نمی کاهد تا جای خالی خیران در امر استانداردسازی سیستم های گرمایشی احساس شود.
سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه تا پایان مهرماه امسال ۳۲۸ کلاس درس استان در قالب ۶۸ پروژه نوسازی و تجهیز و تعمیر شده است، گفت: این پروژه ها در ۳۱ هزار و ۳۱۰ مترمربع زیربنا و با برخورداری از سیستم های گرمایشی استاندارد اجرا شد.
آیدین رحمانی اولویت آموزش و پرورش آذربایجان غربی را توجه به سلامت و امنیت دانش ‌آموزان از سوی مدارس دولتی و نیز بخش خصوصی عنوان و تاکید کرد: با تخصیص اعتبارهای لازم می توان تمامی ۷۲۹ فضای آموزشی استان را به سیستم های گرمایشی استاندارد تجهیز کرد اما خیران نیز در کنار مسوولان باید نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند. آذربایجان غربی از نظر سرانه فضاهای آموزشی جایگاه مطلوبی در سطح کشور ندارد و در رتبه بیست و هشتم است تا جایی که سرانه فضای آموزشی استان ۴٫۵ مترمربع، میانگین کشوری آن ۵٫۱۸ و استاندار جهانی آن ۸٫۴است.
آموزش و پرورش استان در تلاش برای رسیدن به میانگین کشوری بوده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است که طی ۲ تا سه سال آینده با تزریق اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شاهد تغییرات مثبتی در این بخش خواهیم بود.در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ کلاس درس در استان در حال ساخت بوده و به طور میانگین بین ۳۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از اعتبارات خیری، خیری ـ مشارکتی، استانی، ملی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و سپاه پاسداران برای ساخت آنها بهره گرفته می شود.
همچنین استان از نظر سرانه فضاهای پرورشی در رتبه ۲۸ قرار دارد و رتبه سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان ۲۹ کشور است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 1