رتبه نخست آذربایجان غربی در تولید خوراک دام و طیور کشور

رتبه نخست آذربایجان غربی در تولید خوراک  دام و طیور کشور

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: ساماندهی دامداری‌های سنتی از طریق بهسازی و ایجاد دامداری‌های بزرگ باید جزء برنامه‌های امور دام جهاد کشاورزی استان قرار گیرد.
صنعت دام و طیور استان آذربایجان غربی با تولید میزان بالای محصولات دامی در کنار ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای بخش قابل توجهی از مردم استان در فرآیند توسعه استان نقش مهم و موثری را ایفا می کند.
استان آذربایجان غربی رتبه اول در تولید عسل و رتبه سوم در تولید جوجه یکروزه را در کشور داراست و در سال ۹۲ رتبه های نخست نمونه های کشوری در کارخانجات خوراک دام و طیور، کارخانجات جوجه کشی و مراکز جمع آوری شیر مربوط به این استان می باشد.
آذربایجان غربی در ایجاد شرکتهای دارای زنجیره تولید گوشت مرغ پیشرو بوده و مقام اول را با تعداد ۹ شرکت تایید شده در کشور به خود اختصاص داده است.
این در حالی است که طرحهای افتتاحی در زیر بخش دام در دهه فجر امسال نیز قابل توجه بود و همزمان با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ۱۴ طرح در زیر بخش تولیدات دامی شامل پرورش مرغ مادر گوشتی ،گاوداری شیری صنعتی، دامداری کوچک روستایی، مرغ تخمگذار، پرورش اسب و گوساله پرواری در استان مورد بهره برداری قرار گرفتند.
کارشناسان اقتصادی در عین حال تاکید دارند و معتقدند که صیانت از ذخایر ژنتیکی و اصلاح نژاد دام و طیور ، اصلاح ساختار مدیریتی واحدهای پرورشی ، تاسیسات و تجهیزات دامداریها و مرغداریها، تلاش در حفظ و توسعه سرمایه گذاری های موجود در جهت ارتقاء بهره وری در بخش تولیدات دام و طیور، تلاش در جهت تغییر ترکیب جمعیت دام استان از کم تولید به دامهای پر تولید، برنامه ریزی در تامین خوراک مورد نیاز جمعیت دام و طیور از طریق منابع داخلی از مهمترین اولویت های بخش تولیدات دامی در استان است.
از سوی دیگر, بهینه سازی مصرف سوخت و اصلاح ساختار فیزیکی و بهداشتی، در واحدهای مرغداری و دامداری به منظور افزایش تولید و اقتصادی کردن آنها از دیگر اولویت هایی است که باید اقدام شود.این در شرایطی است که استان آذربایجان غربی با دارا بودن شرایط آب و هوایى مناسب و مراتع غنى شرایط مناسبی را براى دامدارى و دامپروری داراست.
اما امروزه همچنان دامپروری در آذربایجان غربی به شیوه سنتى اداره مى‏شود. استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از? ??? هزار تن شیر از استانهای رتبه برتر در تولید فرآوده های دامی به شمار می رود که می تواند با کشور هلند در این حوزه رقابت کند.از سوی دیگر, آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۴ میلیون رأس گوسفند با اکوتیپ های ماکوئی ، قزل و هرکی یکی از قطب های مهم پرورش گوسفند در کشور است. در سالهای گذشته به دلیل خشکسالی بی سابقه و فقیر شدن مراتع و نیز وابستگی تغذیه ای این حیوان به مرتع، جمعیت این دام از نظر تعداد، افزایش محسوسی نداشت.
این استان از توان و ظرفیت بالایی در زیر بخش دام و طیور نیز برخوردار است و با توجه به طبیعت و نیروی انسانی فعال در مناطق روستایی، توان و ظرفیت بالایی در زیر بخش دام و طیور دارد که باید از این ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده کرد.دامپرورى در آذربایجان غربى بر خلاف آذربایجان شرقى جز در چند مورد با روش ییلاق و قشلاق صورت نمى‏گیرد. دامداران در بهار و تابستان در حین چراندن دامهاى خود، در مراتع مبادرت به دروى علوفه و ذخیره آن در روى بامهاى منازل، براى زمستان احشام مى‏کنند. به همین جهت در هنگام بروز سرما و باریدن برف زیاد، دامداران این استان متحمل خسارات زیادى نمى‏شوند.
نگاهدارى گوسفند و بز بیشتر در ارتفاعات انجام مى‏گیرد و هر چه به سمت شرق یعنى دریاچه ارومیه نزدیکتر شویم از تعداد این حیوانات کم شده و بر تعداد گاو و گاو میش افزوده مى‏گردد.ایستگاه اصلاح نژاد و پرورش گوسفند قزل آذربایجان غربی در میاندوآب با هدف مطالعه، حفظ خلوص نژاد گوسفند قزل و بهبود وضعیت گله داری منطقه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار راه اندازی شده و هم اکنون ۵۵۰راس گوسفند در آن نگهداری می شود. از مزیت های این نژاد گوسفند به راندمان بالای تولید گوشت، شیر و زاد ولد و مقاومت در برابر بیماری ها می توان اشاره کرد.
بر اساس آمار سال ۱۳۷۷، این استان داراى ۴/۴۵۸/۹۴۰رأس گوسفند و بره، ۶۰۸/۰۰۰رأس بز و بزغاله، ۵/۸۳۳/۰۰۰رأس گاو و گوساله و ۱۳۲/۶۶۰ رأس گاو میش و بچه گاو میش بوده است.
این در حالی است که ساماندهی دامداری‌های سنتی از طریق بهسازی و ایجاد دامداری‌های بزرگ باید جزء برنامه‌های امور دام جهاد کشاورزی استان قرار گیرد.
در این راستا در سال های گذشته پروانه تاسیس دامداری های بزرگ با ظرفیت های چند هزار راس در استان صادر شده است. مجتمع های بزرگ دامپروری استان در شهرهای مهاباد و ماکو احداث شده است و در شهرهای سلماس، نقده، اشنویه، خوی و پیرانشهر نیز ساخت این مجتمع‌ها در دست مطالعه بوده و تعدادی نیز در حال ساخت است.
از سوی دیگر بیش از ۱۶۰ دوره آموزش فنی و حرفه ای ویژه روستائیان آذربایجان غربی طی ۹ ماهه نخست امسال ارایه شده و این دوره ها در قالب دورههای آموزشی خدمات و کشاورزی شامل رایانه، امور مالی و بازرگانی، طراحی دوخت، امور زراعی و باغی، امور دامی و ماشین آلات کشاورزی برگزار شده است. همچنین در ۹ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۴۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در قالب طرح ساماندهی خرید و فروش محصولات کشاورزی از کشاورزان استان به صورت توافقی توسط شبکه تعاون روستائی آذربایجان غربی خریداری شده است که انتظار می رود بتواند بخشی از دغدغه ها و مشکلات دامداران را حل کند.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۰ ب.ظ

دیدگاه


+ 9 = دوازده