دولت میانمار در حال پاکسازی قومی مسلمانان

دولت میانمار در حال پاکسازی قومی مسلمانان

گروه سیاسی: فعالانی که ازاقلیت مسلمان در میانمار حمایت می‌کنند، نگرانی خود را نسبت به اوضاع استان راخین در شمال میانمار اعلام کرده‌اند.
در حالی که تنش ها در استان راخین میانمار پس از حملات اخیر به مقرهای پلیس و یک پایگاه ارتش تشدید شده و نیروهای امنیتی سرکوب مسلمانان روهینگیا را افزایش داده‌اند شورای روهینگیای اروپا گروهی از فعالان که از منافع مسلمانان روهینگیا در استان راخین میانمار حمایت می کند- نگرانی خود را نسبت به حملات اخیر در منطقه و واکنش نیروهای مسلح این کشور اعلام کرده است.شورای روهینگیای اروپا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: ما عمیقا نگران تحولات اخیر پس از درگیری ها در استان راخین هستیم.این شورا از جامعه بین المللی خواسته است تا از غیرنظامیان روهینگیا حمایت کند.
این بیانیه افزود: به نظر می رسد ارتش میانمار از نیروی غیر متناسبی علیه مسلمانان روهینگیا استفاده کرده است.این بیانیه از سوی سایر سازمان هایی که از اقلیت روهینگیا حمایت می_کنند، امضا شده است.
بیش از ۷۰ نفر روز جمعه در جریان خشونت_های اخیر در استان راخین کشته شده_اند. این استان شاهد تشدید تنش بین مسلمانان و بودایی_ها بوده است.
در میان سکوت جامعه بین الملل، گروه های تندرو بودایی (مانند گروه ماگ) و دولت میانمار در حال پاکسازی قومی مسلمانان، به وحشیانه ترین شکل ممکن هستند.رئیس جمور میانمار »تین سین« رسما اعلام کرده است که جمعیت هشتصد هزار نفری مسلمانان روهینگیا را قومیتی خارجی میداند که باید یا در اردوگاه های آوارگان متمرکز شوند و یا اخراج شوند.مسلمانان میانمار در میان سکوت کشورهای مسلمان کشته می‌شوند، هیچ ملتی تاکنون این گونه در میان این همه خونسردی و سکوت بین المللی و بی خیالی دولت داخلی سرکوب نشده بود.” اینها سخنان »شیخ عبدالله المعروف«روحانی مبارز اهل میانمار است.
بر اساس اطلاعات دریافتی گروه‌های تندرو بودایی با حمایت دولت اتحادیه جمهوری میانمار، دسته دسته مسلمانان را قتل عام کرده آتش می زنند به دریا می‌اندازند.برمه یا همان اتحادیه جمهوری میانمار کشور فقیری است؛ تا ۱۹۴۸ تحت سلطه انگلستان بود و ذخایرش به یغما می‌رفت و امروز که بیش از ۶ دهه از استقلالش می‌گذرد؛ همچنان با فقر دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما آنچه درباره این کشور تأسف‌آور است، تبدیل شدن آن به قتلگاه جدیدی برای مسلمانان است.هنوز خاطره نسل کشی مسلمانان به دست صرب‌ها در سربرنیتسا و کشتار وحشیانه شیعیان مظلوم پاراچنار در پاکستان از ذهن‌ها محو نشده است که انتشار تصاویر روستاهای ویران و جنازه‌های سوخته مسلمانان برمه، بار دیگر داغ کشتار مسلمانان بی‌گناه را زنده می‌کند.
آمارها نشان می‌دهد که۹۰ درصد از جمعیت ۶۰ میلیون نفری این کشور بودایی هستند و تنها حدود یک میلیون نفر مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند؛ مسلمانانی که از سال ۱۹۸۲ حتی به عنوان تبعه کشور خود حساب نمی‌شوند و از حداقل حقوق شهروندی نیز محرومند؛ مسلمانان میانمار که عمدتا در منطقه آراکان (راخین) زندگی میکنند جمعیتی در حدود هشتصد هزار نفر در این استان دارند، به نام مسلمانان »روهینگیا« معروفند.
*ابراز نگرانی ایران از تداوم خشونت‌ها و تضییع حقوق مسلمانان در میانمار
این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به تداوم اقدامات غیر انسانی و خشونت آمیز علیه مسلمانان میانمار گفت: ایران نسبت به ادامه تضییع حقوق مسلمانان در میانمار قویاً ابراز نگرانی کرده و ناخرسندی خود را از این وضعیت اسفبار اعلام می‌کند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تداوم اقدامات غیر انسانی و خشونت آمیز علیه مسلمانان در میانمار اظهار داشت: در چارچوب احترام به حقوق اولیه و کرامت انسانی به عنوان یک هنجار شناخته شده بین‌المللی، دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به ادامه تضییع حقوق مسلمانان در میانمار که منجر به کشته شدن و همچنین مهاجرت اجباری تعداد بسیاری از آنان شده است، قویاً ابراز نگرانی کرده و ناخرسندی خود را از ادامه این وضعیت اسفبار و کشتار و آوارگی مسلمانان میانمار اعلام می‌دارد.قاسمی در همین راستا از دولت میانمار خواست تا با تدبیر و بکار گیری سیاستی واقع گرایانه به منظور برقراری صلح و همزیستی مسالمت آمیز اقدام کرده و مانع از تداوم نقض حقوق مسلمانان و نهادینه شدن این شرایط غیر انسانی و خشونت آمیز شود.
*پاپ فرانسیس قصد دارد در شرایطی بحران مسلمانان به بنگلادش و میانمار سفر کند
پاپ فرانسیس قصد دارد اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر به کشورهای میانمار و بنگلادش سفر کند، این دو کشور با بحران مسلمانان روهینگیا مواجه هستند.
واتیکان گزارش قبلی رویترز را تایید و اعلام کرده است که پاپ طی روزهای ۲۷ تا ۳۰ نوامبر به میانمار سفر خواهد کرد. پاپ پس از آن قصد دارد طی روزهای ۳۰ نوامبر تا ۲ دسامبر به بنگلادش نیز سفری داشته باشد.
این خبر چند ساعت پس از آن منتشر شده است که نیروهای گارد مرزی بنگلاش به مسلمانان روهینگیا اجازه ورود به خاک این کشور را نداده و آنها را به سوی مرزهای میانمار بازگردانده‌اند.مسلمانان روهینگیا با بدترین خشونت های مرگبار در ۵ سال اخیر در استان راخین روبرو شده اند، در جریان این خشونت ها بیش از ۱۰۴ نفر تاکنون کشته شده اند.
در ماه فوریه پاپ فرانسیس با انتشار بیانیه‌ای از نوع رفتار دولت و ارتش میانمار با مسلمانان روهینگیا انتقاد کرده بود. پاپ تاکید کرده بود که اقلیت روهینگیا تنها به خاطر اینکه می خواهند اعتقادات و فرهنگ اسلامی خود را حفظ کنند شکنجه و کشته می شوند.
*علل و ریشه‌های بحران در میانمار
تبعیض نژادی:به گفته »سلکوم کولاک اوغلو« کار‌شناس ترک حاضر در سازمان تحقیقات استراتژیک بین الملل آنکارا، دولت میانمار از زمان استقلال این کشور، یک سیاست حذفی را در قبال مسلمانان بکار گرفته تا کشوری را براساس آئین بودا تشکیل دهد. در این زمینه سایر مذاهب و گروه‌های قومی یا مجبور به همسان شدن با بودائیان شده‌اند و یا آنکه به اجبار دست به مهاجرت زده‌اند.
این سیاست با هدف کاهش نفوذ گروه‌های مختلف دینی در میانمار انجام شده است. محمد الماسری می‌گوید که »یو نو« U Nuاولین رییس جمهور میانمار مسئول رسمی کردن آیین بودایی در میانمار بود. بعد از عزل وی در ۱۹۶۲، ژنرال »نی وین« General Ne Winتمام سربازان مسلمان را از ارتش اخراج کرد.
میانمار در حال حاضر شاهد پاک سازی نژادی تمام عیار هست، مثل چیزی که در میانه دهه ۱۹۹۰ در بوسنی و هرزگوین جریان داشت و یا صهیونیست‌ها در حق فلسطینی‌ها انجام داده‌اند. هیچ بعید نیست که در مورد مسلمانان میانمار هم مثل فلسطین و بوسنی معامله پشت پرده‌ای میان غرب و دولت نظامیان میانمار صورت گرفته باشد.
*شرایط سیاسی داخلی ویژه:مسلمانان میانمار قربانی یک شرایط سیاسی ویژه شده‌اند؛ نهاد نظامی از سر اجبار می‌خواهد قدرت را به نهادهای دموکراتیک واگذار کند و دراین بین، با اعلام وضعیت فوق العاده در ایالت راخین می‌خواهد اهمیت و جایگاه خودش را در مملکت داری به رخ سوچی و چهره‌های غیرنظامی بکشد و بگوید که کشورداری چندان هم آسان نیست.
سیاست وحدت ملی:در این سرزمین نه چندان وسیع ۱۳۵ اقلیت قومی و مذهبی زندگی می‌کنند که مسلمانان با چهار درصد جمعیت بعد از بودایی‌ها قرار می‌گیرند و پس از مسلمانان نیز مسیحی‌ها قرار دارند.
به هر حال تا یک سوم جمعیت این کشور را اقلیت‌ها تشکیل می‌دهند. برخی از آن‌ها سال_هاست که با ارتش می‌جنگند و شماری از این اقلیت‌ها هم درگیر تولید موادمخدر هستند. نظامیان خود را ضامن وحدت ملی می‌دانند و طی دهه‌های اخیر از این طریق سلطه خود را بر مردم توجیه می‌کنند.
*اسلام هراسی جهانی:آن‌ها همسو با غربی‌ها، در چارچوب یک سیاست جهانی هدفمند، اسلام هراسی را در همه جا تبلیغ می‌کنند و کشتار میانمار در اصل، یکی از محصولات همین اسلام هراسی است.
* سیاست تلافی جویانه بودایی‌ها:میانمار از وقتی که طالبان مجسمه‌های بودا را در افغانستان تخریب کرده، صحنه آشوبهای ضد مسلمان بوده است. تعصب، تعصب به دنبال دارد. آشوب دیگری نیز به علت تخریب مجسمه‌های بودا توسط افراد نا‌شناسی در ماندالیا Mandalay ایجاد شد. ۲٫ شدید‌ترین درگیری‌های میان بودایی‌ها و مسلمانان از دو ماه قبل و به بهانه تجاوز و کشته شدن یک زن بودایی به دست ۳ مرد مسلمانان آغاز شد. به دنبال آن ماجرای اتوبوس و کشتار‌ها و تجاوز به زن‌ها و تبعید‌ها پیش آمد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


3 + نُه =