استاندار آذربايجان‌غربي:

دولت دنبال ارتباط اقتصادی بیشتر با همسایگان است

دولت دنبال ارتباط اقتصادی بیشتر با همسایگان است

گروه خبر: استاندار آذربایجان‌غربی گفت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم ارتباط و مراودات اقتصادی بیشتر با کشورهای همسایه است.
به گزارش آراز آذربایجان، محمدصادق معتمدیان در برنامه »زایله« شبکه سحر کُردی اظهار کرد: آذربایجان غربی از جمله استان‌های مرزی است که با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان مرز مشترک دارد و در راستای سیاست دولت، سال گذشته دیدارها و ارتباط‌هایی با سرکسنولی‌ها و هیات‌های دیپلماتیک این کشورها انجام شد.
وی افزود: اکنون ۶ پایانه مرزی در آذربایجان غربی در زمینه صادرات و واردات و ورود و خروج مسافران و گردشگران با کشورهای همسایه فعالیت دارند که این استان را به کریدوری بین‌المللی تبدیل کرده است.
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: این استان با قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور (بازرگان تا بندر امام خمینی(ره))، با داشتن سه فرودگاه و اتصال به شبکه راه آهن سراسری از جمله استان‌های توانمند در زمینه گسترش ارتباط با کشورهای همسایه است.
وی در خصوص تعامل با مسوولان اقلیم کردستان عراق نیز یادآور شد: سال گذشته در چند نوبت با استاندار اربیل دیدار و گفت وگو کردیم و موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه بازرگانی بین ۲ استان هم به امضا رسید.
معتمدیان ادامه داد: در این تفاهم‌نامه‌ها طرفین بر اجرای توافقات قبلی، تداوم توسعه مناسبات دوجانبه پس از بحث و بررسی و تبادل نظر کارشناسی در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی مشترک تاکید کردند.
وی تاکید کرد: هم اکنون در ۲ مرز »کیله« سردشت و »تمرچین« پیرانشهر علاوه بر صادرات و واردات انواع کالاها، امکان ورود و خروج مسافران و گردشگران بین ۲ کشور وجود دارد و این ارتباطات روند رو به رشدی را طی می‌کند.
معتمدیان گفت: از اقدامات مهم در زمینه تسریع و تعامل بیشتر با مسوولان استان اربیل عراق، سال گذشته (۱۴۰۱) فعالیت گمرک مرز تمرچین به صورت شبانه‌روزی (۲۴ ساعته) شد و حجم معاملات اقتصادی در این مرز از نظر وزنی ۳۷ درصد و از نظر ارزش ریالی ۱۹ درصد افزایش پیدا کرد.
وی یادآور شد: این تعاملات امسال بیشتر خواهد شد و سعی می‌کنیم با حل برخی مشکلات پیش رو، مراودات بیشتر با اقلیم کردستان عراق در زمینه صادرات و واردات و بحث‌های پیله‌وری و گمرگی داشته باشیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 9