دولت مصوبه الحاق منفصل بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد ماکو ‌را تأیید کرد

دولت مصوبه الحاق منفصل بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد ماکو ‌را تأیید کرد

آراز آذربایجان-نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲ ماه قبل دولت مصوبه‌ای را مبنی بر الحاق منفصل بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد ماکو را تأیید کرد.
سیدتقی کبیری ، درباره آخرین تصمیمات مجلس و دولت برای منطقه آزاد شدن خوی اظهار داشت: این شهرستان با وجود داشتن زیر ساخت‌های مختلف از جمله راه‌آهن، فرودگاه و نیروگاه سیکل ترکیبی و با وجود تنها مرز ریلی و زمینی به ترکیه و اروپا، این شایستگی را داشت که منطقه آزاد شود ولی متأسفانه به علت فرصت سوزی‌های مسئولان در گذشته این پروژه عملی نشده است.
وی افزود: قاعدتاً همزمان با منطقه آزاد شدن ماکو و ویژه اقتصادی شدن سلماس در سال ۸۹ خوی هم باید منطقه آزاد می‌شد، حتی در سال ۹۴ لایحه‌ای مبنی بر ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی ارائه شد که متأسفانه باز هم خوی در لیست آنها نبود.
کبیری گفت: در سال ۹۵ مجوزهای لازم برای منطقه ویژه اقتصادی شدن خوی در شورای برنامه‌ریزی استان و در مجلس انجام و تصویب هم شد اما در سال ۹۶ موضوع منطقه آزاد شدن شهرستان خوی مطرح شد که در نهایت از شورای برنامه‌ریزی استان مصوبه‌ای مبنی بر الحاق منفصل بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد ماکو دریافت شد.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چون قبلاً در شمال استان یک منطقه آزاد در ماکو مجوز گرفته بود بنابراین احتمال منطقه آزاد شدن خوی بسیار ضعیف بود.
کبیری گفت: خوشبختانه بعد از مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان درباره الحاق منفصل بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد ماکو دبیرخانه مناطق آزاد نیز این مصوبه را تأیید کرد و حدود ۲ ماه قبل دولت مصوبه‌ای را مبنی بر الحاق منفصل بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد ماکو را تأیید کرد.
وی افزود: لایحه ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی تأیید شده اما شورای نگهبان ۲ ایراد گرفته که این ایرادات در مجلس برطرف و دوباره به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و اگر مجدداً شورای نگهبان تأیید نکرد به مجمع فرستاده می‌شود و مجمع رأی نهایی را اعلام می‌کند.
کبیری گفت: در شهرستان خوی در بخش بهداشت و درمان با تأسیس ۳ بیمارستان که یکی از آنها با سفر رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود و ۲ بیمارستان دیگر که تا بهمن ماه افتتاح خواهد شد که ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: با صدور مجوز دانشگاه علوم پزشکی خوی که در سال ۹۶ مستقل شد اگر این دانشکده اجرایی شود حدود ۲۰۰ فرصت شغلی در این حوزه دانشگاه ایجاد می‌شود.
کبیری افزود: با راه‌اندازی کارگاه‌های خیاطی ایجاد شده برای مادران ایتام ۱۵۰ فرصت شغلی و با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک دیگر حدوداً برای ۱۰۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است اما این عدد نسبت به تعداد بیکاران بسیار ناچیز است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = دوازده