نماينده مردم سلماس در مجلس :

دولت به سرنوشت ۱۵ میلیون حاشیه نشین دریاچه ارومیه بی توجه است

دولت به سرنوشت ۱۵ میلیون حاشیه نشین دریاچه ارومیه  بی توجه است

گروه خبر: نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به سرنوشت ۱۵ میلیون نفر حاشیه نشین دریاچه ارومیه بی توجه است و روند فعلی تخصیص بودجه دریاچه را احیا نمی‌‌کند.
شهروز برزگر در رابطه با نبود منابع مالی برای اجرای پروژه‌های دریاچه ارومیه اظهار داشت: تخصیص نیافتن منابع مالی دریاچه ارومیه موضوعی است که توسط همه نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی به طور جدی پیگیری می‌شود.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با روندی که در پیش گرفته شده است دریاچه ارومیه قابل احیا نیست و اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود بایستی فراتر از آن باشد.
وی بیان کرد: تا کی باید نشست و بیچارگی ۱۵ میلیون نفر را دید و بعد به فکر چاره جویی و تصمیم‌گیری برای نجات آنها افتاد، دریاچه ارومیه موضوعی نیست که نگاه منطقه‌ای به آن داشت دریاچه ارومیه موضوعی فرا منطقه‌ای و فرا ملی است.
برزگر گفت: در رابطه با دریاچه ارومیه از هیچ کس نمی‌گذریم و اجازه نمی‌‌دهیم به آن نگاه سیاسی شده و از آن بهره‌برداری سیاسی شود و حتی اجازه نمی‌‌دهیم آن را به این حال رها کنند.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی افزود: دریاچه ارومیه در طول یک روز و یا یک سال به این وضعیت دچار نشده است
با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی استانی امنیتی است زمانی که در استانهای مرکزی کارخانجات ساخته می‌شد مردم آذربایجان با فدا کردن جان و مال خود به دفاع از خاک این مرز و بوم بودند.
برزگر خاطرنشان کرد: عدم نظارت‌های کارشناسی شده و رشد بی‌رویه کشاورزی در منطقه و مصرف بی‌رویه آب و حتی ایجاد میانگذر دریاچه ارومیه و بسیاری از عوامل دیگر سبب شده است که دریاچه ارومیه به این حال و روز درآید و زندگی ۱۵ میلیون مردم منطقه را تهدید کند.
وی اظهار داشت: بی‌توجهی به دریاچه ارومیه یعنی بی توجهی به ۱۵ میلیون مردم منطقه، وضعیت موجود نشان از بی توجهی دولت و مسئولان کشور به این منطقه از کشور است.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: خشکی دریاچه ارومیه مردم این استان و منطقه را افسرده کرده و حیات و ممات را از میان آنها برداشته است افسردگی تبعاتی را به همراه دارد که عدم تولید و توسعه منطقه و استان از جزئی ترین آن است.
برزگر عدم تخصیص منابع مالی به دریاچه ارومیه را عین ناامیدی در میان مردم این منطقه خواند و گفت: باید به هر نحوی است این مشکلات از میان برداشته شود.
همچنین مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در تشریح آخرین وضعیت احیای این دریاچه گفت: به‌سبب تأمین نیافتن منابع مالی نگران هستیم وضعیت سه سال قبل دریاچه ارومیه در تابستان سال ۹۶ تکرار شود. مسعود تجریشی به تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه بالاتر از ۳۰ سانت است و یقیناً بارندگی‌های دو روز اخیر در بالا رفتن تراز دریاچه ارومیه مؤثر بوده است.
وی سطح پوشش دریاچه ارومیه را یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع خواند و گفت: سطح آب دریاچه ارومیه ۱٫۸ میلیارد مترمکعب است ولی با نزدیک‌شدن به ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد دریاچه ارومیه به وضعیت ۳ سال قبل بازمی‌گردد.
مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: بیشتر اقدامات از قبیل اتمام لایروبی‌ها، گشت و بازرسی‌ها که اکنون جزء مراحل مهم در احیای دریاچه ارومیه است که بر اثر این اقدامات ۸ واحد درصد مصرف آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه کاهش می‌یافت به‌سبب تأمین نیافتن منابع مالی شروع نشده و این امر سبب ایجاد نگرانی مبنی بر تکرار وضعیت سه سال قبل دریاچه ارومیه در تابستان سال ۹۶ شده است.
تجریشی تأمین منابع مالی عمده فعالیت‌های احیای دریاچه ارومیه را از محل یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ماده ۱۰ و ۱۲ عنوان کرد و افزود: امروز ۶۲ روز از مصوبه هیئت وزیران می‌گذرد که باید از یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مذکور ۳۰۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار می‌شد تا پروژه‌هایی مثل آبیاری نهال‌های کشت‌شده در سه سال اخیر، پروژه‌هایی که به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری منجر می‌شد نشاء‌کاری و استفاده از نهال‌های کم‌آب‌بر و اقدامات کنترل غبار هزینه و اجرا شود که تاکنون اعتباری از این محل تخصیص نیافته است و با این شرایط، فصل کار بسیاری از این پروژه‌ها نیز می‌گذرد.
وی گفت: با توجه به اینکه عمده اعتبارات از محل ماده ۱۰ و ۱۲ و در قالب موافقت‌نامه به دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شد، تا شهریور طبق برنامه پیش رفته بودیم، در مهر ماه نیز قرار بود که درخواست از طریق سازمان برنامه و بودجه به هیئت دولت داده شود تا مجوز لازم دریافت شود ولی توافقی که در شهریور ماه رخ داد اتفاق نیفتاد و مقرر بر بررسی آن شد ولی هنوز اتفاقی صورت نگرفته است و دستگاه‌های اجرایی نیز برای رد و بدل کردن موافقت‌نامه‌ها فشار وارد می‌کنند.
مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و‌گو با تسنیم ، خاطر‌نشان کرد: شهریور ماه سال گذشته ۳۳ درصد منابع مالی در همین زمان به دستگاه‌ها اختصاص یافته بود ولی متأسفانه امسال این اتفاق نیفتاده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 45