کمبود مرغ در ارومیه با افزایش تقاضا در تبریز

کمبود مرغ در ارومیه با افزایش تقاضا در تبریز

آرازآذربایجان- بازار مرغ طی یک هفته گذشته در ارومیه متلاطم بود و ضمن افزایش قیمت، کاهش عرضه نیز وجود داشت؛ موضوعی که با گمانه‌زنی‌های بسیاری در بین مردم همراه است و مسئولان علت آن را افزایش تقاضا در آذربایجان‌شرقی و پیش خرید مرغ آذربایجان‌غربی اعلام می‌کنند.
تامین گوشت ارزان‌قیمت همواره از جمله مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها در طی سال به شمار می‌رود که همین اهمیت موجب شده است تا بازار این محصول همواره داغ باشد و با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان و کشش بازار تقاضا، افزایش قیمت یا کمبود آن در سریع‌ترین زمان به رخ کشیده شود.
علاوه بر گوشت قرمز که روند صعودی آن در ماه‌های اخیر ادامه داشت، گوشت مرغ نیز در بازار ایران و به تبع آن آذربایجان‌غربی ضمن طی کردن مسیر صعودی، این روزها به سختی در بازار ارومیه یافت می‌شود که این امر نارضایتی توزیع‌کنندگان و مشتریان را در پی داشته است.
محمد نادرزاده، یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه گوشت مرغ همواره نیاز اساسی سفره‌های مردم است، گفت: امروز به حدود ۱۵ مرکز فروش مرغ سر زده‌ام ولی خبری از مرغ گرم نیست؛ با توجه به نیاز خانواده حتی با قیمت بیشتر هم حاضر به خرید گوشت مرغ بودم ولی نبود آن در بازار مشکلات زیادی را برایم ایجاد کرد.
شهروند دیگر ارومیه‌ای که تعدادی ران و سینه مرغ همراه داشت، بیان کرد: به دلیل نبود مرغ، مجبور به خرید ران و سینه بسته‌بندی شدم و با قیمت بسیار بیشتری نیز اینها را تهیه کردم.
سعید پورمحمود نیز به گمانه زنی پرداخت و اضافه کرد: مرغ در حجم قالب توجه در ارومیه و برخی دیگر از شهرستان‌های آذربایجان‌غربی تولید می‌شود و این کمبود باورکردنی نیست؛ احتمالا تولیدکنندگان قصد افزایش قیمت مرغ را دارند وگرنه این کمبود نمی‌تواند دلیل دیگری داشته باشد.
یکی از فروشندگان مرغ در ارومیه هم گفت: در حال حاضر قیمت مرغ منجمد حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان است و مرغ زنده نیز برای ما فروشندگان به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.
وی با اشاره به مراجعه بسیار زیاد مشتریان برای خرید مرغ گرم، بیان کرد: مشتریان و فروشندگان نیز از این وضعیت ناراضی هستند و این وضعیت به ضرر همه ماست.
مدیر شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان‌غربی نیز علت کمبود مرغ گرم در روزهای اخیر را جوجه‌ریزی و گرمای هوا اعلام کرد و بلافاصله وجود مرغ منجمد در انبارهای استان را برجسته‌سازی کرد و گفت: مردم مطمئن باشند که هیچ گرانی در رابطه با تامین مرغ نخواهیم داشت و مرغ‌های مصرفی مردم تهیه شده است.
علی محسن‌پور افزود: به اندازه کافی مرغ منجمد در انبارها وجود دارد و حتی در انبار تنظیم بازار هم مرغ به اندازه کافی انباشت شده که در صورت احساس نیاز در بازار پخش خواهد شد.
وی با رد توزیع مرغ با کارت‌های ملی که در فضای مجازی پخش شده بود، تصریح کرد: خبرهای پخش شده کذب است و این کار تخلفی بزرگ به شمار می‌رود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به توزیع ۵۵ تن مرغ منجمد جهت تعدیل قیمت مرغ و تنظیم بازار در استان، گفت: به علت کمبود گوشت مرغ و افزایش قیمت آن در آذربایجان‌شرقی تا ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ در این استان نیز افزایش پیدا کرد.
رسول جلیلی با اشاره به پیش‌خرید مرغ آذربایجان‌غربی توسط شماری از اصناف تبریز، اظهار داشت: قیمت مرغ به بهای ۱۴ هزار تومان در سطح استان کنترل و تثبیت شد ولی انتقال غیرقابل کنترل مرغ تولیدی به آذربایجان‌شرقی، قیمت آن را افزایش داد.
وی با اشاره به اینکه مرغ تولیدی شمال استان و حتی شهرستان میاندوآب به آذربایجان‌شرقی منتقل می‌شود، افزود: مکاتبه‌های فراوانی با نهادهایی چون فرماندهی انتظامی و فرمانداری در راستای جلوگیری از انتقال مرغ به خارج از استان انجام شد و با اعمال محدودیت‌های پیش‌بینی شده در روزهای آینده قیمت مرغ در استان روند کاهش خواهد داشت.
فرماندار ارومیه هم در جلسه شورای اداری این شهرستان گفت: از ابتدای سال جاری ۲۷ تن مرغ منجمد، یکهزار و ۱۴۵ تن شکر و ۱۷۴ تن گوشت منجمد و گرم در سطح شهرستان ارومیه توزیع شده است.
علیرضا ملامحمدی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر کمبود مرغ در شهرستان ارومیه وجود ندارد و ارائه کارت ملی برای خرید مرغ تخلف است و با خاطیان برخورد می‌شود؛ انبارهای شهرستان ارومیه انباشته از مرغ است و در صورت نیاز با هماهنگی ستاد تنظیم بازار در سطح شهرستان توزیع می‌شود.
با توجه به اینکه مردم از نبود مرغ و افزایش قیمت راضی هستند و مسئولان نیز بر وجود مرغ و فروش آن به قیمت مناسب تاکید دارند، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا بازاری با دهها هزار مشتری روزانه در ارومیه به سمت تعادل برود و زمینه رضایت شهروندان فراهم شود. منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۳ ب.ظ

دیدگاه


8 × = بیست چهار