دلایل آلودگی هوای ارومیه و واکاوی یک طرح شکست خورده

دلایل آلودگی هوای ارومیه و واکاوی یک طرح شکست خورده

گروه اجتماعی : طرح سیستم اشتراک دهی دوچرخه در ارومیه در حالی از سوی شهرداری این شهر آغاز شد که زیرساخت فرهنگی آن نه تنها وجود نداشت بلکه فقدان برنامه‌ریزی کارآمد نیز سبب شکست آن و عدم استقبال شهروندان شد در این گزارش دلایل شکست این طرح واکاوی می‌شود.
این روزها هوای شهر ارومیه به سبب وارونگی دما در شرایط خوبی قرار ندارد و میانگین آلودگی هوای آن از حد مجاز گذشته و چند روزی مدارس این شهر را به تعطیلی کشانده بود.
مسئولان شهر ارومیه سعی دارند که چاره ای برای حل این مشکل بزرگ پیدا کنند اما قطعاً هر راه‌حلی هم پیدا شود از تعداد ۳۰۰ هزار خودرویی که هم اکنون در این شهر وجود دارد کاسته نمی‌شود بلکه مرتباً بر تعداد این خودروها که غالباً هم تک‌سرنشین هستند افزوده می‌شود.
روشن است که ناوگان حمل‌ونقل درون شهری نقش بسزایی در کاهش آلودگی شهر ارومیه دارد اما جای تاسف انجاست که خود این ناوگان فرسوده است.
به اذعان بسیاری از شهروندان ناوگان حمل‌ونقل درون شهری ارومیه از لحاظ خدمات‌رسانی در سطح خوبی قرار ندارد و اگر یک فرد بخواهد با اتوبوس به‌کارهای روزانه خود برسد قطعاً با این سیستم نخواهد توانست.
*افتتاح سیستم هوشمند دوچرخه
دوم تیرماه سال ۹۵ شهرداری ارومیه فاز نخست سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه را بااعتباری بالغ‌بر۲۵ میلیارد ریال و با احداث مسیری ۸ کیلومتری فقط برای دوچرخه‌ها در محل تقاطع غیر هم‌سطح امامت در پارک الغدیر ارومیه افتتاح کرد.
آن زمان محمد حضرت پور شهردار ارومیه گفته بود که سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه می‌تواند در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار گیرد و نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و افزایش تندرستی مردم را ایفا کند.
*استفاده نکردن مردم ارومیه از طرح سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه
اما مردم ارومیه از این طرح استقبال نکردند و این دوچرخه‌ها به جای اینکه در این مسیرهایی که تعیین شده مورد استفاده قرار گیرند، در جایگاه‌های خود به آرامی در حال فرسوده شدن هستند.
ناگفته نماند که استفاده از این دوچرخه‌ها در مسیرهای خاصی است اما اگر مردم از این طرح استقبال می‌کردند مسئولان مربوطه راغب می‌شدند تا در نقاط دیگر شهر این ایستگاه ها را ایجاد کنند تا دوچرخه کم‌کم بتواند جای ماشین‌ها را در خیابان‌های ارومیه بگیرد.
هم اینک در مسیرهایی که برای این سیستم در نظر گرفته شد خودروها رفت‌وآمد می‌کنند و رانندگان به‌حق تقدم این مسیرها اصلاً احترام نمی‌گذارند و حتی به‌راحتی خودروی خود را در این مسیرها پارک می‌کنند چراکه مطمئن هستند که پلیس راهنمایی و رانندگی با آنها برخورد نمی‌کند.
*مسیرهای دوچرخه‌سواری ایمن نیستند
خبرنگارما در این‌ ارتباط با مردم هم‌صحبت شد تا علت شکست سیستم هوشمند اشتراک دوچرخ در ارومیه را جویا شود.
علی حبیبی با انتقاد از مسئولان در انتخاب نادرست مسیرهای دوچرخه‌سواری گفت: این مسیرها اصلاً ایمن نیستند و رانندگان نیز اصلاً به این مسیرها توجه نمی‌کنند چراکه حق ورود به این لاین از خیابان را ندارند اما ورود کرده و ایجاد ناامنی می‌کنند.
وی افزود: فکر اولیه این کار شهرداری ارومیه خیلی عالی بود ولی مسیری انتخاب شد که کارایی کمتری دارد و کمتر کسی از این مسیر رفت و آمد دارد چون اصولاً باید مردمی که در شهرکها و نقاط دوتر از مرکز شهر زندگی می‌کنند به دوچرخه دسترسی بهتر داشته باشند.
فرنگیس علیزاده یکی دیگر از شهروندان ارومیه گفت: اگرچه طبق قانون بانوان حق استفاده از دوچرخه در معابر عمومی را ندارند ولی با این‌ حال من این طرح را می‌پسندم چراکه می‌تواند کمی از ترافیک شهر را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: ای‌کاش قبل از راه اندازی این سیستم و صرف هزینه زیاد، مطالعاتی جامع تری انجام می‌شد که در کدام منطقه بیشترین پاسخگویی را نسبت به نیاز همشهریان دارد.
ذولفقار حمیدی در این‌ ارتباط گفت: امروزه در زیر پای اغلب جوانان یک ماشین وجود دارد که فقط برای گردش، دور دور و وقت‌گذرانی بیرون می‌روند و اکنون انتظار را داریم که همینها از ماشین پیاده شده و دوچرخه سوار شوند، به نظرم خیلی بعید است این اتفاق بیافتد.
وی افزود: اگر بخواهیم دوچرخه‌سواری تبدیل به یک فرهنگ در جامعه شود، باید از سنین کودکی آموزش داده شود چراکه در بزرگ‌سالی این کار سخت و می‌توان گفت غیرممکن است. *نبود زیرساخت فرهنگی دوچرخه سواری در ارومیه
خبرنگارمااین موضوع را از طریق اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه پیگیر شد که چرا این دوچرخه‌ها همچنان در جایگاه‌های خود دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به علت اصلی استفاده نکردن مردم از دوچرخه‌ها اظهار داشت: نبود زیرساخت‌های لازم و فرهنگ استفاده از دوچرخه مهم‌ترین علتی است که مردم از این وسیله نقلیه استفاده نمی‌کنند.
حسین پناهی گفت: شهرداری ارومیه سعی داشت با اجرای این برنامه به اهدافی که در نظر گرفته بود دست یابد اما متاسفانه مردم از این طرح استقبال نکردند.
وی افزود: در جلساتی که در ارتباط با قیمت استفاده از سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه برگزار شد، درباره کاهش قیمت‌های آن تصمیماتی گرفته و اجرا شد اما بازهم مورد استقبال مردم قرار نگرفت.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: استفاده از دوچرخه می‌تواند راهی برای کاهش آلودگی هوا شود و اگر بتوان فرهنگ دوچرخه‌سواری را در جامعه گسترش داد، قطعاً از بسیاری از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا و ورزش نکردن مردم کاهش خواهد یافت.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


9 − = یک