دغدغه‌های حضور زنان در جامعه

دغدغه‌های حضور زنان در جامعه

احمد صادقی‌نیا
گروه اجتماعی: در مورد توانا سازی زنان مباحث و مجادلات بسیاری صورت گرفته و تعاریف گوناگونی در این خصوص ارائه شده است. در هر حال نقاط اشتراکی در همه موارد وجود دارد که صاحب نظران بر آن‌ها تکیه بیشتری دارند.
تواناسازی زنان در برگیرنده ارتقای توانایی‌ها و استعدادهای آنان در ابعاد گوناگون آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. زنان تا حد زیادی در پی یافتن شیوه‌هایی برای رشد و تعالی ارزش‌های فکری- معنوی خود هستند تا از این طریق راه اثبات توانایی‌های خود را هموار سازند. آن‌ها با شرکت فعالانه در عرصه های مختلف، صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایشان را پرورش داده و موجب تثبیت هویت خود در جامعه می¬شوند. از جمله عوامل ارتقای جایگاه، استفاده از فرصت‌ها، موقعیت‌ها و شرایط عادلانه و مساوی برای زنان و دختران در اجتماع است. از مهم‌ترین عوامل فقر و فرودستی زنان، بی سوادی و ناآگاهی آنان از شرایط اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است. در واقع ۷۰ درصد فقیران جهان و ۲۳ درصد بی سوادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند.
سواد و استفاده از امکانات آموزشی فرصتی برای زنان پیش می‌آورد تا بتوانند با شناخت شرایط زیستی- اجتماعی خود گام‌های موثری در پیشرفت خانواده و اجتماع بردارند. آمار نشان می‌دهد هر چه زنان از تحصیلات آموزشگاهی بالاتری برخوردار باشند میزان سلامت افراد جامعه بیشتر خواهد بود. افزایش میزان تحصیلات زنان و دختران نقش بسیار بزرگی را در زندگی آن‌ها ایفا می‌کند که می‌توان به مسائلی چون بالا رفتن کیفیت کار، تاخیر در ازدواج، کاهش باروری، سلامت زایمان‌ها و بالا رفتن سطح زندگی خانواده اشاره کرد. بنابراین اگر تواناسازی زنان در زمینه تحصیل در دو سطح بالا شکل بگیرد بسیاری از مشکلات فرا راه آنان حل خواهد شد؛ ابتدا رشد و ارتقای سطح دانش، سلامت، آموزش و مهارت‌های آنان؛ و دوم به‌کارگیری این اطلاعات و دانسته‌ها در راه اهداف عملی برای کسب آرامش و فعالیت‌های عرصه های فرهنگی- اجتماعی. قدرت سازندگی و خلاقیت زنان از طریق پرورش توانایی‌ها و استعدادها، آنان را قادر به اثر بخشی برای ایجاد تحولاتی در سطح جامعه می¬کند.
با توجه به شرایط موجود در جامعه و مشکلات گاهی حضور زنان در خارج از خانه ضروری است، زنانی که سرپرست خانواده‌اند و کسانی که تنها یک نام در شناسنامه‌شان سنگینی می‌کند و به تنهایی به جنگ مشکلات می‌روند. از طرفی نیز زنان شاغل به دلیل محدودیت زمان همواره در تربیت فرزندانشان نگران و مضطرب هستند و همین موضوع گاهی در کیفیت کار آن‌ها تأثیر منفی خواهد داشت، گرچه بانوان همواره تلاش خود را در راستای انجام کاری با کیفیت به کار می‌گیرند.
*مشکلات پیش روی زنان در فعالیت‌های اجتماعی:
مشارکت در فعالیت‌های گوناگون اجتماع یکی از عمده‌ترین دغدغه های زنان است که عدم انجام آن بسته به شرایط محیطی و مذهبی در مناطق مختلف تا حدی متغیر است. با وجود آن که زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اما از آن‌ها به طور مساوی در اداره امور اجتماعی استفاده نمی‌شود. اگر چه تعداد زنان در مجامع و محافل اجتماعی گوناگون رو به افزایش است اما زنان در محیط کار با پیش‌داوری‌هایی روبه رو هستند که ناشی از برداشت‌ها، سوء تفاهمات و نگرش‌های فرهنگی و مذهبی جامعه است. عدم توان کافی برای کار، جدیت در کار در مقایسه با مردان، احساسی بودن، عدم تجربه کافی، تحرک کمتر و مسائل دینی از جمله برداشت‌ها و دیدگاه های اجتماعی مردم است که مانع از حرکت زنان به سوی سطوح بالای جامعه می‌شوند.
وضعیت اشتغال و وابستگی‌های اقتصادی زنان از دیگر مسائل عمده زندگی آنان است. پول انگیزه مهمی برای کار کردن به شمار می‌آید، ولی در مورد زنان به مانند مردان وسیله ای برای رضایت از شغل نیست. گرچه هم برای زنان و هم برای مردان عامل رضایت از شغل بیشتر به علت دریافت پاداش‌هایی مثل حمایت‌های اجتماعی و فرصت رشد و پیشرفت بوده است، لکن زنان با وجود دریافت دستمزدهای پایین‌تر از مردان از کار کردن لذت بیشتری می¬برند. از جمله مسائل اقتصادی زنان می‌توان به برآورده شدن نیازهای مالی، افزایش ارتباطات اجتماعی، داشتن حق تصمیم گیری مالی، کسب مشاغل مناسب، داشتن درآمد مستقل و مسائلی از این قبیل اشاره کرد.
بنا بر دلایلی مردان تحمل جاه طلبی زنان را ندارند، زیرا شغل و موقعیت اقتصادی زن، او را از محیط خانه دور می‌کند و وقت و انرژی او در جهتی صرف می‌شود که برای مرد ناخوشایند است. از طرفی وجود برخی مسائل عرفی و همچنین بهانه‌هایی چون تعصبات زیاد از حد و توسل به شرع نیز باعث شده تا در اغلب موارد همکاری لازم بین زنان و مردان شاغل در انجام امور مختلف خانه و خانواده به خوبی انجام نشود و با مشکل مواجه شود.
*نقش سازنده زنان در اجتماع:
نقش موثر زنان در تولید و بازپروری امکانات در توسعه اقتصادی هر جامعه بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا زنان با ایفای نقش مدیریت مالی خانه، تأثیر بسزایی در اقتصاد خانواده و در سطوح بالاتر در اقتصاد جامعه دارند. با وجود تحولات و شرایط متفاوتی که در جوامع کنونی رخ داده است حضور زنان در خارج از خانه بیشتر به چشم می‌خورد، بانوان پا را فراتر گذاشته و برای مهیا کردن زندگی توام با آرامش و تربیت قاصدک‌های زندگی همت خود را به کار گرفته‌اند و گرما و سرما را به دل و جان می‌خرند تا مامنی امن برای خانواده فراهم کنند و در واقع پلی زده‌اند میان دل و کار.
*اشتغال نامطلوب زنان:
گاهی نامساعد بودن شرایط کاری زنان در بیرون از منزل در بهداشت روانی ایشان تاثیر منفی می‌گذارد و فرسودگی شغلی و جسمی را به همراه دارد. بی توجهی به خواسته‌های زنان شاغل و عدم تامین نیازهای آن‌ها گاهی مشکلات جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد؛ کما اینکه در برخی جوامع عواقب این غفلت و بی توجهی مشهود است.
سوءِ استفاده عده‌ای از کارفرمایان از نیروی ارزان به حدی رسیده است که در حال حاضر شاهد شاغل بودن عده بی‌شماری از زنان در مراکز خصوصی و فروشگاه‌ها هستیم. با گذری کوتاه به بعضی مکان‌هایی که در خور حضور زنان نیست شاهد حضور کسانی خواهیم بود که از سر اجبار و ناچاری قدم در این مکان‌ها می‌گذارند و گاهی نیز دیدن تبلیغاتی مانند «به یک نیروی کار خانم با روابط عمومی بالا در کابینت سازی نیازمندیم» و یا «به یک نیروی خانم منشی برای کار در کارگاه مصالح ساختمانی نیازمندیم» برای جذب نیرو در روزنامه‌ها و دیوارهای شهر، برق از سر آدم می‌پراند.
لذا بنا بر موارد ذکر شده و با ورود موج جدیدی از حضور زنان در جامعه، توجه به خواست‌ها و نیازهای آنان نیز اهمیت پیدا می‌کند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


8 − = شش