زخم مشکلات مدیریت شهری ارومیه با برف سر باز کرد

زخم مشکلات مدیریت شهری ارومیه با برف سر باز کرد

گروه اجتماعی: شهر ارومیه شهری سردسیر با بارش های پاییزی و زمستانی برف و باران است که پیش بینی برف های سنگین، آمادگی برای برف روبی و ساماندهی معابر آن از ضروریات اصلی مدیریت شهری به شمار می رود ولی در برف دو روز گذشته نبود مدیریت مناسب در این خصوص به وضوح دیده شد.
یکی دو روز گذشته شاهد بارش برف در ارومیه بودیم که این امر مشکلات بسیاری را برای خانواده ها، کارکنان ادارات و نهادها و همچنین رانندگان در سطح معابر شهری ایجاد کرد.
در روزهای گذشته نزدیک به ۲۵ سانتیمتر بارش برف در ارومیه را شاهد بودیم که مشکلات پس از آن، از همان دقایق اولیه صبح نمایان شد و بسیاری از شهروندان که به ناچار برای حضور در محل کار و یا برای حل مشکلات خود به ادارات مراجعه می کردند، با معضل جدی تری به نام عدم ساماندهی معابر روبرو شدند.
در برخی از معابر اصلی و قریب به اتفاق معابر فرعی و کوچه ها حتی کوچه های بزرگ شاهد نابسامانی ناشی از بارش برف بودیم به طوری که در برخی از آنها ارتفاع برف بسیار بیشتر از میزان بارش بود.
روز گذشته نیز بارش کمی را از همان دقایق نخست بامداد در ارومیه شاهد بودیم که با توجه به سابقه روز گذشته، پیش بینی می شد که وضع شهر بدتر شده و ساماندهی مناسبی صورت نگیرد.
با توجه به مشاهدات و شکایت های شهروندان، نابسامانی معابر ترددی در ارومیه بسیار بیشتر از روز قبل بود و این طور تداعی می‌شد که کار درخوری در خصوص برف روبی معابر حتی برخی معابر اصلی در شهر صورت نگرفته و تنها به پاشیدن نمک آن هم تنها در معابر اصلی اکتفا شده است.در پیاده روها و جلوی پارکینگ ها وضع بسیار بدتر بود و دهها خودرو در برف های پیاده رو گیر کرده و توان ورود یا خروج از پارکینگ را نداشتند و یا حتی در چاله‌های ایجاد شده افتاده بودند که یکی از کارهای اصلی عابران، کمک به این خودروها شده است.هرچند مدیران شهری ادعا دارند که در سطح شهر کیلومترها معبر اصلی و فرعی وجود دارد و برفروبی در تمامی آنها از عهده کارکنان شهرداری خارج است ولی باید توجه داشت که در حال حاضر در خیابان های پرتردد شهر مشکل تردد وجود دارد و تنها معبری توسط رد لاستیک خودروها برای عبور ایجاد شده است.
وضع پیاده ها نیز بسیار آشفته تر از سواره‌هاست و افرادی که بنا به هر دلیلی باید پیاده حرکت کنند، حتی در مسیرهای کوتاه با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کنند که لیز خوردن در مسیرهای برفی، افتادن در چاله پیاده راه ها به دلیل پوشیده شدن با برف و عدم اقدام مدیریت شهری برای پر کردن آنها در زمان خشکی، پاشیدن گل و لای ناشی از عبور خودروها در معابر مختلف به لباس ها از جمله آنها هستند.
این عوامل یکی از مهمترین علت های مشکلات دانش آموزان، دانشجویان و حتی کارکنان ادارات است و برخی از دانش آموزان و کارمندان نیز عطای رفتن به مدرسه و محل کار با چنین وضعیتی را به لقایش می بخشند و جور مواخذه های مدیران مدارس را بر جان می خرند تا مشکلی برای سلامتی شان ایجاد نشود.
حال باید دید که مدیریت شهری ارومیه توان و یارای بهبود وضعیت معابر را دارد یا اینکه باز به منوال سال های گذشته مشکلات جدی برای شهروندان ایجاد خواهد شد.
هرچند باید شهروندان نیز به کمک مدیریت شهری بیایند و معابر باید با یاری آنها بازگشایی شوند که البته در برخی موارد، شهروندان وضع را بدتر کرده و برف های پشت بام ها و حیاط ها را به کوچه ها و خیابان ها می ریزند و وضع را بدتر می کنند.
با وجود همه اینها، اگر برف و گل و لای معابر درون شهری امروز نیز ساماندهی نشود، با مشکل جدی یخ زدگی روزهای آینده مواجه خواهیم شد و باید منتظر مشکلات بیشتری برای شهروندان باشیم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


8 + سه =