مديرکل تبليغات اسلامي آذربايجان غربي:

دسته‌های عزاداری حق الناس را رعایت کنند

دسته‌های عزاداری حق الناس را رعایت کنند

گروه خبر: مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: دسته‌های عزاداری ایام محرم مساله حق الناس را رعایت و از ایجاد راه‌بندان در سطح معابر شهرها خودداری کنند.
به گزارش آراز آذربایجان، حجت الاسلام منصور امامی در نشست خبری در خصوص برخورد با هیات‌های فاقد مجوز افزود: برخی از هیات‌هایی که مجوز ندارند در صورت اقدام به تخلف معمولا معرفی شده و با آنها برخورد می‌شود.
وی با بیان اینکه هیات عزاداری چون کاملا مردمی هستند بنابراین رعایت مساله حق الناس به آنها گوشزد شده است، اظها رکرد: ساعت شروع عزاداری هیات‌ها از ۱۰ تا ۱۱ شب و زمان پایان ۱۲ تا ۳۰ دقیقه بامداد تعیین و اعلام شده است.
حجت الاسلام امامی با بیان اینکه سرکشی‌های لازم از هیات‌ها صورت می‌گیرد و برخی تخلفاتی با تذکر بر طرف می‌شود، گفت: سر و صدای بی اندازه و استفاده از طبل نامتعارف در عزاداری‌ها نباید صورت گیرد در صورتیکه هیات عزاداری توجهی نداشته و همچنان به تخلف خود ادامه داده و پافشاری کنند با آنها برخورد خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با نصب شمایل ائمه اطهار، استفاده از آلات موسیقی و ریتم‌های نامتعارف که موجب وهن مذهب تشیع است چه برخوردی می‌شود؟ ادامه داد: طبق نظر تمامی مراجع تقلید نباید از آلات موسیقی نامتعارف استفاده شود و در صورت استفاده برخورد می‌شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در پاسخ به سوال دیگری با این موضوع که تبلیغات اسلامی در خصوص نفوذ گروه‌های انحرافی به دسته‌های عزاداری چه اقدامی در پیش گرفته است؟ تاکید کرد: برخی از تخلفاتی که در این زمینه جزیی باشند مرجع رسیدگی خود تبلیغات اسلامی است و در این خصوص آموزش‌های لازم برای مسوولان هیات‌ها ارائه شده ولی در بخش دیگری که رفتار نامتعارف از حالت تخلف خارج شد جرم محسوب می‌شود و در این قسمت مرجع رسیدگی انتظامی است و در صورتی که جرم مشهود باشد نیروی انتظامی مستقیم وارد عمل می‌شود البته در صورت نامشهود بودن از طریق دستگاه قضا عمل می‌شود.
حجت الاسلام امامی یادآور شد: در خصوص نفوذ گروه‌های انحرافی که با هدف عملیات ضد امنیتی وارد هیات شوند مرجع رسیدگی اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی است که در صورت مشاهده وارد عمل شده و با متخلفان برخورد می‌کنند.
وی ادامه داد: تعدد هیات‌ها و همچنین مجوز دار نبودن برخی از آنها موجب برخی تخلفات می‌شود که اگر اطلاع رسانی به موقع صورت بگیرد معضل همان موقع رفع خواهد شد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی افزود: همه ساله در ایام محرم یک شعار محوری برای عزاداران انتخاب می‌شود که همه برنامه‌ها و تولیدات محتوا حول و محور آن است و شعار امسال محرم »در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم« تعیین شده است.
وی اضافه کرد: در آذربایجان‌غربی حدود یک هزار و ۳۰۰ هیات مذهبی فعال هستند که با اخذ مجوز از تبلیغات اسلامی به عزاداری و سوگواری می‌پردازند و دستورالعمل‌های لازم برای چگونگی برگزاری عزاداری‌ها نیز به آنها اعلام شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی رویکرد امسال محرم را جهاد تبیین با هدف امید آفرینی و نشر خوبی‌ها عنوان کرد و گفت: هدف این است که زیبایی‌های جامعه حسینی را منتشر کنیم و سعی بر این است که زیبایی‌های عزاداری و وفاق ملی در رسانه‌ها روایت شود.حجت الاسلام امامی یادآور شد: سیاست تبلیغات اسلامی، مردمی سازی جریان‌ها و مناسبت‌هاست و این مساله در ماه محرم هم ادامه خواهد داشت و در این راستا ضمن راهبری مراسم و تسهیل گری و هماهنگی لازم به روایت_گری رسانه‌ای مراسم شاخص محرم می‌پردازد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = شش