دستفروشان شب عید وعیان شدن بیکاری پنهان

دستفروشان شب عید وعیان شدن بیکاری پنهان

گروه اقتصادی: در حالی هجوم دستفروشان شب عید به بازار، بار دیگر بیکاری پنهان را آشکار کرد که شورای عالی اشتغال به‌عنوان ساختار سیاست‌گذار بازار کار کشور و متولی حل مشکلات بیکاری از سوم آذر تاکنون جلسه ای نداشته است.
بازار شلوغ شب حکایت از آشکار شدن بیکاری‌های پنهان با نمایان شدن دستفروشان دارد.
دست فروشی، نمونه‌ای از مشاغل کاذب جامعه است که روز به روز افراد بیشتری به آن گرایش پیدا می‌کنند.
اشتغال کاذب یا بیکاری پنهان پدیده‌ای است که بعد از انقلاب صنعتی همراه با توسعه شهرها در کشورهای پیشرفته و سپس در حال توسعه از جمله ایران گسترش بیشتر یافته و هم اکنون نیز ادامه دارد.
اکنون که به بازار شب عید نزدیک می شویم، بروز مشاغل کاذب حاکی از این است که آمار بیکاری بیشتر از آماری است که اکنون از سوی مراجع رسمی اعلام می‌شود.
حل مشکلات متعدد در بازار کار از جمله مشاغل کاذب, نیازمند سیاست گذاری‌های درست از سوی وزارت کار است.
دبیرخانه شورای عالی اشتغال در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است، این در حالی است که از آذر ماه سال جاری هنوز جلسه ای برگزار نشده است و جلسه شورای عالی اشتغال تأخیر ۴ماهه را تجربه کرده است.
هرچند تدوین قوانین جدید برای تسهیل و تلطیف فضای کسب و کار اقدام ارزشمندی بود که دولت در ابتدای فعالیت خود کمر به آن گماشت، بدون تردید اجرای صحیح این قوانین و بازتر شدن فضای کسب و کار به رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های تولیدی منجر شده امکان مقابله منطقی و درست با بیکاری را با ایجاد اشتغال مولد پایدار فراهم خواهد کرد.
در این راستا و با توجه به تأکید مؤکد رییس‌جمهور و دغدغه اصلی وی در مورد اشتغال انتظار می‌رود شورای عالی اشتغال به‌عنوان ساختار سیاست‌گذار و یک‌پارچه‌کننده دستگاه‌ها جدّیت بیشتری به خرج دهد، جدّیتی که شاید تا کنون از آن خبری نبوده است.
اکنون حدود ۹۵ روز از آخرین جلسه شورای عالی اشتغال در ۳ آذر ماه سال جاری که به ریاست ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد می‌گذرد و تا کنون خبری از برگزاری این شورا نیست.
وضعیت بیکاری در کشور در حالی است که ماه گذشته مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در پاییز امسال را ۱۰٫۵ درصد اعلام کرد.
پیشتر مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان را تک رقمی و ۹٫۵ اعلام کرده بود و این مسئله این به معنی است که نرخ بیکاری در پاییز امسال افزایش داشته است. همچنین ربیعی در اظهارات اخیر خود از بیکاری ۱۰۰ هزار نفر از بکارگمارده‌گان خبر داده است.
ربیعی گفته است: در یکسال اخیر ۱۰۰هزارنفر از ۲۰۰هزار نفر بکارگماری کاریابی ها از شغل خود انصراف داده و دوباره به جمع بیکاران پیوسته اند.
تغییر ذائقه شغلی و گرایش به مشاغل لوکس؛ از دلایل این پدیده است.
از صبحت های وزیر کار و افزایش تعداد دست فروشان در بازار شب عید و نرخ مرکز آمار می‌توان با یک حساب و کتاب سرانگشتی گفت بازار کار کشور نیازمند توجه و دقت بیشتر مسئولان در بحث سیاست گذاری است. اینکه جلسه ای برگزار شود و مصوباتی مشخص اما رسیدگی بعد از آن صورت نگیرد در بعد اجرایی نمی‌تواند کارآیی مناسبی داشته باشد.
به طور مثال»بررسی شیوه‌های اثربخش اعطای تسهیلات بانکی برای افزایش تولید ، اشتغال«و طرح »اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری« مهمترین صورت جلسه اخیر شورای عالی اشتغال در ۳ آذر ماه سال جاری بود.
از آنجایی که همواره یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی کمبود منابع مالی و عدم همکاری بانک‌ها در دریافت تسهیلات بوده است، »بررسی شیوه‌های اثربخش اعطای تسهیلات بانکی برای افزایش تولید ، اشتغال« می‌ توانست راهگشای خوبی برای حل مشکلات بنگاه های تولیدی باشد.
تا زمانی که بنگاه تولیدی به رونق نیفتد مشکلات بازار کار همچنان باقی و در حتی در برخی موارد منجر به تعطیلی بنگاه ها می شود.
این طرح در حالی در جلسه آخر شورای عالی اشتغال تعیین تکلیف شد که ربیعی، وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی اخیراً‌ بیان کرده است که حمایت بانکی از بنگاه های خرد و کوچک را در جلسه آتی شورای عالی اشتغال دنبال خواهیم کرد. منظور از حمایت از بنگاه های خرد و کوچک بحث تسهیلات بانکی و تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌هاست که هنوز محقق نشده و جلسه ای برای حمایت بانکی از بنگاه های خرد و کوچک تشکیل نشده است .
چه بسا تعداد زیادی از دستفروشان همان افراد شاغلی هستند که بیکار شده و اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم باید بگوییم عمده افرادی که امروزه در قالب دستفروش مشغول فعالیت هستند که شغل خود را بیکاری می‌دانند و اکثر آنها به دلیل عدم تأمین مالی در شب عید تعدیل و مجبور به دستفروشی هستند.
چگونه است که ایجاد شغل و تسهیل آنان برای جوانان جزو دغدغه‌ها و اولویت‌های رئیس‌جمهور است، اما شورای عالی اشتغال به عنوان ساختار سیاست‌گذار و یکپارچه‌کننده دستگاه‌ها به منظور اجرای بهتر برنامه‌ها در ۴ ماه اخیر جلسه‌ای در این راستا نداشته است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 5 =