در جلسه خواستگاری زیر ذره‌بین طرف مقابل هستید

در جلسه خواستگاری زیر ذره‌بین طرف مقابل هستید

سعیده سالاری
گروه خانواده وسلامت : ازدواج به عنوان محبوب ترین کار نزد خداوند، نقش مهمی در ایجاد جامعه پویا و بانشاط دارد. در واقع ازدواج هسته ی اولیه سایر ابعاد زندگی نیز محسوب می گردد و موفقیت در این امر زمینه موفقیت در سایر عرصه ها را نیز می تواند فراهم آورد. با توجه به حساسیت امر ازدواج ، نحوه برخورد و رفتار طرفین و خانواده ها در دوران خواستگاری تا ازدواج تاثیر بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت در ازدواج و ایجاد خاطرات شیرین و به یاد ماندنی دارد به همین دلیل در ادامه این نوشتار سعی شده است نحوه برخورد صحیح در فرایند ازدواج از همان مرحله اول یعنی خواستگاری تا وصال بررسی شود.
نخستین مرحله که از قدیم در فرایند ازدواج رسم بوده است، خواستگاری است. دختر و پسر به هر شکلی که با هم آشنا شده باشند به ناچار باید جلسات خواستگاری را پشت سربگذارند. این مرحله یکی از خاطره انگیز ترین مراحل زندگی است گرچه دختر و پسر قبل از خواستگاری از آن به عنوان یکی از پر اضطراب ترین لحظه های زندگی یاد می کنند، اما بعدها از آن به عنوان شیرین ترین خاطره زندگیشان یادخواهند کرد.
جلسات خواستگاری از اهمیت بسزایی برخوردار هستند، چرا که همیشه اولین برخوردها و رفتارها موثرترین و البته به یاد ماندنی ترین خواهند بود. لازم است که زمان مناسبی برای جلسه خواستگاری تعیین شود در این زمینه باید توجه نمود که جلسه اول فقط برای آشنایی اولیه است پس لازم نیست برای شام یا ناهار بروید بلکه یک بعد از ظهر یا سر شب کافی است. سعی نمایید برنامه تان را طوری تنظیم کنید که به موقع در جلسه حضور پیدا کنید.
خانواده پسر توجه داشته باشند که دست خالی به خواستگاری نروند و حداقل یک جعبه شیرینی، هرچند کوچک و دسته گل یا یک سبد گل با خود ببرد، برای خرید گل هم دقت نمایید که گلهای تازه و شاداب و ترجیحاً رنگ روشن انتخاب شود.
بعضی خانواده ها به بهانه اینکه گل مصنوعی ماندگار تر است برای جلسه خواستگاری سبد گل مصنوعی می برند، بهتر است برای جلسات اول جدا از این کار اجتناب کنید چرا که به تجربه ثابت شده که طراوت و نشاط گل های طبیعی عامل موثری در مثبت شدن جواب خانواده دختر دارد.با توجه به اینکه جلسات خواستگاری اولین تجربه آشنایی خانواده ها و طرفین با یکدیگر است رفتارهای خانواده ها و طرفین و نوع برخورد آنها با یکدیگر زیر ذره بین خانواده مقابل قرار دارد به همین دلیل آراستگی و پوشش مناسب در جلسات اولیه یکی از اصولی است که هر دو خانواده باید به آن توجه نمایند. برای جلسات خواستگاری لباس مناسبی انتخاب شود، لباس های اسپرت و یا رنگ های جلف مناسب اینگونه جلسات نیستند.
در طول جلسات هم خانواده های عروس و داماد به رعایت ادب و متانت در صحبت کردن توجه کنند و تن صدا را طوری تنظیم کننند که نه آنقدر بلند باشد که گوشخراش شود و نه انقدر یواش که دیوارهم صدا را نشنود. از الفاظ و عباراتی که تنش زا هستند یا در شأن خانوده طرف مقابل نیست در کلام استفاده نکنید. استفاده از شوخی های بیجا نیز نه تنها مناسب این مجلس نیست، بلکه در سایر مجالس هم مناسب نیست.
همچنین در طول جلسه خواستگاری عروس داماد سعی کنند کمتر صحبت کنند و بگذارند بزرگترها جلسه را مدیریت نمایند. طرفین مخصوصا آقا داماد دقت کند که زیاد به عروس خانم یا خانواده او نگاه نکند و از خیره نگاه کردن جدا بپرهیزد، بعد از ازدواج فرصت کافی برای تماشای رخ همسر خواهد بود!!!
در دوران نامزدی و عقد نیز یکی از رفتارهایی که علاقه دوطرف را به هم و علاقه آنها را به خانواده های یکدیگر بیشتر می کند، ابراز محبت می باشد که می تواند به طرق مختلفی صورت گیرد. یکی از این انواع محبت ها که هرچقدر هم تکراری شود ملال آور و خسته کننده نخواهد بود به کار بردن الفاظ محبت آمیز مانند “دوستت دارم” به همسر در دوران عقد می باشد. گرچه این نوع از محبت تنها محدود به دوران نامزدی و عقد نیست و در تمام ایام زندگی مورد نیاز است.
همچنین محبت رفتاری مانند اینکه مرد یا زن بخاطر همسرش از چیزی می گذرد یا کاری انجام می دهد که مورد علاقه اش نیست یا کمک کردن مرد به همسرش در کار خانه با وجود خستگی و یا گذشتن زن از یک تفریح بخاطر مرد رفتارهای دیگری است که در استحکام روابط زوج ها و افزایش صمیمیت بین آنها در دوران عقد موثر می باشد.
دادن هدیه هرچند کوچک مانند کارت پستال یا خودکار ارزان قیمت، خوب صدا زدن همدیگراز جمله بکار بردن الفاظی مانند»نفسم«»عشقم«و…همچنین دست دادن به یکدیگر هنگام ملاقات هرچند غیر رسمی، از سویی دیگر برخوردهایی منصفانه و به دور از سوء ظن و از سر تواضع، نیز رفتارهای دیگری هستند که در طول دوران نامزدی و عقد یکرنگی زن و شوهر در محبت را به خوبی نشان داده و پیام دوستی را با خود به همراه دارد.
علاوه براینکه زن و شوهر باید در ارتباط با یکدیگر با احترام به شخصیت و علایق و افکارهمسرشان برخورد نمایند؛ لازم است که طرفین نسبت به فامیل همسر نیز با نهایت احترام و متانت رفتار کنند مثلا در منزل همسر رفتاری انجام ندهند که موجب بی احترامی به خانواده همسر شود و یا اینکه باعث توهین و تحقیر همسر و خانواده وی شود. در صورتی که رنجش و یا کدورتی بین عروس و داماد با خانواده های یکدیگر پیش بیاید، هرچند که فرد مقصر نباشد، بهتر است در معذرت خواهی کردن پیش قدم شود و به جای موضع گرفتن در کمال ادب و متانت و با روی گشاده سعی کند هرچه سریعتر این کدورت را از بین ببرد.
یک از رفتارهایی که به تحکیم روابط زن و شوهر کمک می کند ، احترام گذاشتن به روحیات و حساسیت های طرف مقابل و همچنین صبر در برابر برخی ویژگی ها و رفتارهای همسر یا خانوده همسر که ممکن است به مذاق فرد خوش نیاید است.
درصورتی که بخواهید انتقادی را به همسر خود منتقل کنید، بهتر است زمان مناسبی را انتخاب نمایید زمانی که او خسته است یا در اوج عصبانیت یا ناراحتی است، کار چندان درستی نیست و حتی ممکن است منجر به تنش در زندگی شود.
در جمع به همسر خود انتقاد نکنید، زیرا بسیاری از افراد از انتقاد در جمع عصبانی شده و واکنش منفی از خود نشان می دهند. به این نکته خیلی مهم نیز توجه داشته باشید که انتقاد خود را با زبان سرزنش آمیز و با زخم زبان زدن مطرح نکنید و انتقاد ها را به صورت غیر مستقیم و با لحنی مهربانانه بیان کنید. فراموش نکنید که در کنار عیب ها خوبی های همسرمان را نیز به وی یادآور شده و او را به سبب این خوبی ها ستایش کنیم.
آرایش کردن زن برای شوهر و نیز آراسته بودن شوهر برای همسرش در دوران عقد که به یادماندنی ترین دوره است و همچنین پس از ازدواج، نه تنها میل و علاقه و الفت نسبت به یکدیگر را بیشتر می کند، بلکه مصداقی از ابراز علاقه غیر کلامی است که نشان می دهد همسرش برای وی مهم است.
این رفتارها بخش های کوچکی بود از بایسته هایی که پسر و دختر باید از زمان خواستگاری تا زمان پیوند آسمانی شان و پس از آن در طول زندگی مشترکشان رعایت کنند ،به امید اینکه با رعایت این نکات به لحظه های شیرین زندگی شان افزوده شود و روز به روز محبشان نسبت به یکدیگر افزوده شود تا در کنار یکدیگر همدم آرامش هم باشند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = هشت