دریاچه اورمیه تا سال۱۴۰۶ به طور کامل احیاء می‌شود

دریاچه اورمیه تا سال۱۴۰۶ به طور کامل احیاء می‌شود

گروه خبر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، دریاچه ارومیه با تاخیر ۱٫۵ ساله نسبت به پیش‌بینی صورت گرفته و تا سال ۱۴۰۶ به طور کامل احیا می‌شود.
خلیل ساعی، مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا دریاچه ارومیه در همین راستا خاطرنشان کرد شرایط کنونی دریاچه ارومیه به گونه‌ای است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است که با احیا دریاچه ارومیه، پتانسیل‌های اقتصادی نیز در آن منطقه شکوفا خواهد شد و اکنون با بالا آمدن تراز دریاچه ارومیه این اتفاق می‌افتد. اگر تراز دریاچه ارومیه مطلوب باشد خواهد توانست گردشگران زیادی را سمت خود جذب کند که با جذب گردشگر نیز، رونق اقتصادی در آن منطقه شکوفا شده و تحولاتی را رقم خواهد زد. نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون در طی این چند سال گذشته صرف مهار بحران دریاچه ارومیه شده است و به گفته مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ۶۰ درصد این پول به ۲ پروژه یکی بحث انتقال آب زاب و یکی به سد سیلوه اختصاص یافته است. مسعود تجریشی با اشاره به اهداف این دو پروژه اظهار کرده اگر این ۲ پروژه تا سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد به این معنا است که سالانه ۷۵۰میلیون‌متر مکعب آب پایدار به دریاچه ارومیه خواهد رسید. چنانچه این هدف محقق شود به راحتی سالانه ۳۰سانتی‌متر تراز دریاچه افزایش پیدا می‌کند. این گفته های تجریشی البته به شرطی درست است که شاهد بارش کافی در سال های آینده همچون سالهای اخیر باشیم. اگر بارش‌ها نرمال باشند و این ۲ پروژه اجرا بشوند، تا سال ۱۴۰۴ به تراز اکولوژیک می‌رسیم. بسیاری از کارشناسان بحران فعلی که گریبانگیر دریاچه ارومیه شده را محصول اقدامات سوء انسانی و بهره برداری غیرمنطقی می دانند. افزایش اراضی زیرکشت حوضه از ۳۰۰ هزار هکتار به ۵۰۰ هزار هکتار، کاشت محصولات با آب‌بری بالا مثل چغندرقند، اجرای طرح های سدسازی‌ و وجود ۸۸ هزار حلقه چاه در حوزه آبریز دریاچه که نیمی از این تعداد غیرمجاز است باعث شده تا شاهد وضعیت نگران کننده دریاچه ارومیه باشیم. تخصیص حقابه و بارندگی‌های قابل قبول در سال جاری روند خشک شدن دریاچه را متوقف و موجب ثبات تراز آب دریاچه ارومیه شده است. ستاد احیای دریاچه ارومیه این اقدامات خود را موفقیت آمیز خوانده به طوری که این ستاد اعلام کرده بدون اجرای مصوبه‌های این ستاد منطقه به بیابان پنج هزار کیلومتر مربعی نمک تبدیل می‌شد. دریاچه ارومیه که از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد حالا وضعیتش بهتر شده و امید می رود تا هفت هشت سال آینده به صورت کامل احیا شود.
آن طور که کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، دریاچه ارومیه با تاخیر ۱٫۵ ساله نسبت به پیش‌بینی صورت گرفته و تا سال ۱۴۰۶ به طور کامل احیا می‌شود. وضعیت دریاچه ارومیه با شش سال پیش قابل مقایسه نیست.
در سال‌های اخیر با وجود انتقاداتی که به برخی اقدامات دولت در مهار بحران دریاچه ارومیه وجود داشته شاهد بهبود قابل توجه وضعیت دریاچه ارومیه بوده ایم. به گزارش آرازآذربایچان به نقل از سلام نو، حوالی سال ۹۳ آن قدر وضعیت دریاچه ارومیه اسفبار بود که کم نبودند کسانی که امیدی به بهبودی اوضاع این دریاچه نداشتند. اما حالا شرایط طوری شده که بسیاری از احیای گردشگری در ارومیه به خاطر مهار بحران خشکی دریاچه ارومیه می‌گویند.
سایت تریپ ادوایزر، از سایت های مطرح حوزه گردشگری چندی پیش دریاچه ارومیه را با نمره ۴٫۵ جزو مناطق جذاب گردشگری ارومیه قرار داده بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 17