مدير امور کارآفريني دانشگاه اروميه:

دانشگاه‌‌ها به مباحث کارآفرینی کمتر می‌پردازند

دانشگاه‌‌ها به مباحث کارآفرینی کمتر می‌پردازند

گروه گفت¬و¬¬گو: مدیر امور کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه ارومیه گفت: دانشگاه‌‌ی کشور و به تبع آن دانشگاه‌های آذربایجان غربی به مباحث کارآفرینی کمتر می‌پردازند.
به گزارش آرازآذربایجان، صنعت و دانشگاه دو بخش مؤثر و دارای نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت همه‌جانبه، همچنین متوازن در مناطق مختلف کشورمان از جمله استان پهناور آذربایجان غربی قلمداد می‌شود.
روشن است که در صورت شکل‌گیری همکاری، همفکری و تعامل بین تلاشگران دو عرصه فوق به طور قطع نتایج مثبت و بهتری در همه عرصه‌ها اعم از علم، صنعت و تولید به دست خواهد آمد.
به ویژه اینکه در آذربایجان غربی ظرفیت‌های مختلف و زیادی در زمینه‌های گوناگون مانند صنعت، گردشگری، منابع طبیعی، امور پزشکی و کشاورزی جهت سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری نگاه علمی توأم با یکدیگر وجود دارد.
در صورت همراهی این دو مجموعه با همدیگر به طور قطع جمع زیادی از جوانان و دانشجویان استان در بخش‌های مورد نیاز دانش خود به صورت عملی و جدی به کار می‌گیرند، و برای شکل‌گیری تولید مولد نقش‌آفرینی خواهند داشت.
در طول سال‌های گذشته بین دست‌اندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، متولیان دانشگاهی و غیره تلاش مؤثری برای ایجاد ارتباط و همکاری بین این دو بخش شکل گرفته است، به طوری که شکل‌گیری رویکرد مورد اشاره با گذشت زمان و با فراهم شدن بسترهای مورد نیاز نتایج مورد انتظار به دنبال خواهد داشت.
ولی به هر ترتیب قدم برداشتن در این سمت و سو همچنین تلاش برای ایجاد چنین نگرش و تفکراتی بالاخره در کوتاه مدت آثار مثبت و برکات خود برای مردم به ویژه نسل جدید و جویای کار به دنبال خواهد داشت.در این میان ارائه آموزه‌های کارآفرینی و نهادینه‌سازی تفکر مولد و ذهنیت فعال به معنای واقعی در کاربردی کردن آموزش‌ها و رشد صنعت تأثیرگذار خواهد بود، که دانشگاه ارومیه به منظور ارائه واحدهای درسی با این محوریت قدم‌هایی برداشته است.
به طوری که دانش‌آموزان و دانشجویان جامعه پیرامون خود باید به سمت و سوی فعالیت اقتصادی توأم با نوآوری و خلاقیت سوق دهیم، بنابراین نباید فقط و فقط ذهن خود برای به دست آوردن شغل دولتی و پست سازمانی مشغول کنند.
بر اساس این گزارش، خبرنگارما با »رسول شعبانی«، مدیر امور کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه ارومیه در ارتباط با ضرورت برقراری ارتباط بین دانشگاهیان و صنعتگران استان مصاحبه‌ای انجام داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:
*دانشگاه‌ها به مباحث کارآفرینی کمتر می‌پردازند
درباره ضرورت آشنایی دانشجویان با مفهوم کارآفرینی و اهمیت این بحث توضیح دهید.
دانشجویان باید با مفهوم این مسئله به معنای واقعی آشنایی عمیق داشته باشند، به طوری که برای تحقق یافتن این موضوع باید اساتیدی از بین دانشگاهیان و فعالان بخش صنعت برای آموزش این مقوله دعوت کنیم، همچنین افراد مجرب و صاحب دانش در حوزه کارآفرینی به عنوان مدرس به دانشگاه‌های استان دعوت شوند.
ولی متاسفانه امروزه به صورت کمرنگی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که احتمال این هم وجود دارد، بعضی دانشکده‌ها و گروه‌ها در سطح استان تا اندازه‌ای به این مقوله پرداخته باشند.
آیا پرداختن به مبحث کارآفرینی در دانشگا‌ه‌ها از محمل قانونی برخوردار است؟
در این ارتباط، هیئت وزیران سال ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ مصوبه‌ای دارد، که به مسائل مربوط به این مبحث پرداخته است، همچنین در دانشگاه ارومیه بنا داریم، که آموزش مقوله کارآفرینی به صورت جامع برای همه گروه‌ها داشته باشیم، تا به عنوان واحد درسی برای دانشجویان زیرپوشش آموزش داده شود.همچنین برای عملی شدن برنامه‌ها و اهداف ترسیم شده برای این عرصه، از صنعتگران توانمند، شاخص و موفق دعوت به عمل خواهد آمد، تا از طریق حضور در کلاس‌های دانشگاهی تجربیات و یافته‌هایشان به دانشجویان انتقال دهند.
در این ارتباط از ظرفیت‌های نهفته بین صنایع مختلف استفاده حداکثری به عمل خواهیم آورد، به طوری که در این زمینه مکاتبات و جلساتی با صاحبان صنایع ارومیه داشته‌ایم، که جهت همکاری با مراکز دانشگاهی اعلام آمادگی کرده، برای قدم برداشتن در این زمینه مشتاقانه ابراز علاقه کرده‌اند.
* بسیاری از دانشجویان ما خارج از کشور در مقطع دکترا تحصیل می‌‌کنند
دانشگاه ارومیه در تبدیل علم به تکنولوژی چه قدمی برداشته است؟
دانشگاه ارومیه با جمعی زیادی از دانشجویان با سلایق مختلف روبه‌رو می‌باشد، که همه آنها به دنبال کسب علم با خروجی مطلوب هستند، تا جایی که این دانشگاه در مراحل مختلف از دانشجویان تلاشگر برخوردار بوده، و خروجی آن مفید می‌باشد.
یک سری از دانشجویان دانشگاه ما دانشجوی مقطع دکتری در کشورهای مختلف مانند آمریکا، استرالیا، هلند و … بوده، همچنین برای تبدیل علوم خود به تکنولوژی در خارج از مرزها دستاوردهایی داشته‌اند.
این باور و ایمان قلبی باید نسبت به موضوع فوق در استان و بین مردم شکل پیدا کند، که در علوم مختلف و تکنولوژی‌های گوناگون مرزی بین کشورها وجود ندارد، به طوری که علم متعلق به ملل همه دنیا می‌باشد، چه بسا در مواردی نیز ما علم وارداتی را به صنعت تبدیل کرده، از آن بهره‌برداری کنیم.ولی به هر تقدیر این نکته هرگز نباید به فراموشی سپرد، که دانشجویان باید برای حل مشکلات مختلف در داخل کشورمان همچنین استان خود اهتمام جدی داشته باشند، تا به این ترتیب مسائل و دغدغه‌های داخلی حل کنند.
دانشگاه ارومیه برای حل مشکل بیکاری دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی چه می‌کند؟
دانشجویان با وارد شدن به مباحث و فعالیت‌های مرتبط با عرصه کارآفرینی به معنای واقعی کلمه بیکاری خود چه‌بسا اطرافیان‌شان می‌توانند حل کنند، به طوری که در دانشگاه‌ها دروس کارآفرینی در همه رشته‌ها برای دانشجویان آموزش داده می‌شود، که در این راستا از ظرفیت‌ و قابلیت‌های اساتید توانمند استفاده خواهد شد.
درباره ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه‌های استان توضیح دهید؟
دانشگاه، صنعت و دولت به معنای واقعی کلمه ضلع‌های مبحث ارتباط صنعت با دانشگاه به شمار می‌رود، که باید هر یک از آنها امکانات، بسترهای قانونی و … جهت عملیاتی شدن ارتباط بین این دو بخش به همراه داشته باشند، استفاده حداکثری از آنها بکنند.
به طوری که استراتژی‌های تعریف شده از طرف دولت‌ها، آئین‌نامه، بخشنامه و شیوه‌نامه‌های ابلاغ شده از سوی دولت برای فعالان عرصه صنعت و دانشگاهیان خط مشی موجود به طور روشن نشان می‌دهد.
*بسترها برای ارتباط صنعت و دانشگاه باید فراهم شود
پیرامون نقش آئین‌نامه‌ها و بودجه دانشگاه در تحقق ارتباط صنعت با دانشگاه توضیح دهید.
آئین‌نامه‌ها باید بسترهای لازم برای برقراری ارتباط سازنده بین این دو بخش با یکدیگر به بهترین شکل فراهم کنند، تا حد امکان نیز اصلاح شوند، تا ارتباط صنعت و دانشگاه در عمل به معنای واقعی کلمه نمود پیدا کند.همچنین بودجه دانشگاه‌ها باید دچار تغییرات اساسی شود، به طوری که بودجه‌های تخصیص یافته، به دانشگاه باید فلسفه آن کمک به دانشگاه‌‌های استان باشد، نه اینکه همه نیازهای دانشگاه برطرف کند، چراکه در این صورت دانشگاه برای برقراری ارتباط با صنعت احساس نیاز نخواهد داشت.این موضوع هم‌‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته تا اندازه زیادی حل شده است، خوشبختانه کشورهای در حال توسعه نیز در حال چالش کشیدن این مقوله هستند، به طوری که دولت جدید برای این موضوع همت کرده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۸:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 18