داشتن شناسنامه فنی و ملکی قبل از پایان_کار الزامی است

داشتن شناسنامه فنی و ملکی قبل از پایان_کار الزامی است

رقیه وکیلی
گروه گفتگو:سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از تشکل‌های تخصصی و حرفه ای مردم نهاد در حوزه ساختمانی و شهرسازی است که با شهرداری‌ها، اداره راه و شهرسازی و دیگر سازمان‌های اجرایی که به نحوی در کار ساخت و ساز دخیل هستند ارتباط تنگاتنگی دارد. به گزارش آراز آذربایجان،در صورت عدم نظارت بر اجرای قوانین نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان خسارت جبران ناپذیری بر جامعه و مردم وارد خواهد شد. به بهانه سالروز ولادت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس مصاحبه‌ای با دکتر بهرنگ دیلمقانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی داشته‌ایم که توجه مخاطبان گرامی را به این مصاحبه جلب می نمائیم.
*به عنوان اولین سوال در خصوص تاریخچه سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی بطور مختصر توضیح فرمایید؟
دیلمقانی: سازمان نظام مهندسی ساختمان از اسفندماه سال ۱۳۶۹ با نام سازمان نظام مهندسی ساختمان و تاسیسات و سازمان نظام مهندسی معماری و شهرسازی شکل گرفت و در سال ۱۳۷۲ این دو سازمان در هم ادغام و تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان را داد و پس از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اسفندماه ۱۳۷۴ اولین دوره هیئت مدیره با عضویت ۱۳ نفر تشکیل گردید و الان در سال دوم دوره هشتم هئیت مدیره آن هستیم.
* برای آشنایی بیشتر شهروندان با سازمان استان در ابتدا از وظایف و اختیارات سازمان نظام مهندسی ساختمان برایمان بگویید؟
دیلمقانی: در قانون برای سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ۱۶ وظیفه از جمله برنامه ریزی در جهت تقویت و توسعه فرهنگ و توجه به ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی، برنامه ریزی به منظور رشد و اعتلای حرفه‌ای مهندسی ساختمان و مشاغل مرتبط با آن، همکاری با مراجع مسئول در امر کنترل ساختمان از قبیل اجرای دقیق و صحیح مقررات ملی ساختمان و ضوابط طرح‌های جامع، تفصیلی، هادی شهرها و نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح‌ها و فعالیت‌های غیر دولتی در حوزه استان وتعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح، کمک به ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و همکاری با وزارت مسکن وشهرسازی در زمینه تدوین، اجرا و کنترل مقررات ملی ساختمان و استانداردها و معیارها و همکاری با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی و سایر مواردی که برای تحقق اهداف قانون نظام مهندسی در آئین نامه اجرایی معین می شود تعیین شده است.
*وضعیت ساخت وساز شهری در استان چگونه است؟
دیلمقانی: بر اساس آمار در مرکز استان برای اکثر ساخت و سازها اقدام به دریافت پروانه ساختمانی می کنند و قبل از صدور پروانه سازمان نظام مهندسی کنترل کیفی روی نقشه ها را انجام می دهد، مهندس طراح و ناظر و مجری پروژه معرفی و در نهایت پروانه توسط شهرداری صادر می شود این فرآیند در مرکز استان ۸۰ تا ۹۰ درصد ساختمان‌ها رعایت می‌شود.
*وضعیت ساخت وساز در شهرستان‌های استان چگونه است؟
دیلمقانی: متاسفانه در شهرهای خارج از مرکز استان ساخت و سازهای غیرمجاز شایع شده است مثلا در شهرهای سردشت، پلدشت، چایپاره، میاندوآب و سلماس ساخت و سازهای غیر مجاز خیلی بیشتر شده است و سازمان نظام مهندسی در فرآیند صدور پروانه و پایان کار آنها هیچ گونه نقشی ندارد. مثلا در شهر سلماس که لرزه خیز زیادی دارد کل پرونده های قابل صدور که به دفتر نظام مهندسی ارجاع شده ۵۵ پرونده بوده، در حالی که در شهرهای مشابه آن تا به امروز بیش از ۴۰۰ پروانه ساختمانی از نظام مهندسی صادر شده که در مقایسه، این امر نشان میدهد پرونده ها به دفتر نظام مهندسی سلماس نیامده است و مسئولان هم در جریان هستند و بابت این موضوع جلسه ای هم در معاونت محترم امور عمرانی استانداری تشکیل شده است.
*چه ‌دلایلی برای عدم صدور پروانه‌ ساختمانی در شهر سلماس و نیامدن به دفتر نظام مهندسی ساختمان وجود دارد؟
دیلمقانی: یک سری دلایلی از جمله قولنامه‌ای بودن زمین ها و غیره را می توان نام برد که توجیه ناپذیر است و این دلایل باعث می شود آسیب ها در سوانح و بلایای طبیعی بیشتر شود، عزم جدی و برنامه ریزی درست برای این امر وجود ندارد باید توجه ویژه به این موضوع صورت گیرد و مسئولین ذیربط، سازنده‌ها نسبت به ساخت و ساز اصولی و مهندسی اهتمام بیشتری داشته باشند.
*منظور از ساخت و ساز غیرمجاز چیست و با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
دیلمقانی: ساخت و سازهای غیرمجاز آن ساخت و سازهایی است که فرآیند صدور پروانه یا پایان کار را طی نمی کنند تمام شهرها با بحران ساخت وساز غیرمجاز مواجه است و دلایل متفاوتی دارد مثلا بعضی جاها بنابه محدودیت های ضوابط طرح تفصیلی و محدودیت های حاکم بر قوانین اسنادی امکان صدور پروانه و نقشه نیست و مالک با توجه به ضرورت اسکان یک ساختمانی را احداث می کند و در داخل آن اسکان می یابد ولی یک عده مالک ها گاها به باور غلط فکر می کنند گرفتن پروانه برایشان هزینه است سازمان را دور می زنند و ساختمان خود را احداث می کنند وقتی می خواهند از خدمات گاز و برق استفاده نمایند دچار مشسکل می شوند، چون ساختمانی هیچ گونه سوابق و مدارکی در سازمان ندارد طبق تفاهم نامه ای که با شرکت گاز در سطح کشور داریم نمیتوانیم بازرس گاز معرفی کنیم پس برای استفاده از خدمات فوق مالکان با مشکل مواجه می شوند.
* آیا اقداماتی در این خصوص انجام گرفته است؟
دیلمقانی: در این خصوص جلساتی در دفاتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ها تشکیل شده و نامه هایی از طرف سازمان به شهرداری ها و اداره کل راه و شهرسازی، نهاد های مربوطه و علی‌الخصوص به معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری جناب دکتر رحمانی نوشته شده است و با حضور ایشان و شهرداران شهرهای مربوطه جلسه‌ای هم در محل استانداری داشتیم که تصمیماتی گرفته شده است و بایستی این موضوع موشکافی و آسیب شناسی شود و هرچه سریع‌تر از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری به عمل آید همچنین مکاتبات بسیار خوبی اداره کل راه و شهرسازی استان و سازمان بازرسی استان و همچنین معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان با مراجع مربوطه و شهرداری ها داشته اند.
*چه میزان ساخت و‌ سازهای استان مطابق با استاندارد است؟
دیلمقانی: استانداردها و مقررات و ضوابط مربوط به ساخت و ساز بسیار گسترده و متفاوت است. در حوزه رعایت ضوابط شهری و طرح‌های تفصیلی شهری وضعیت مناسبی نداشته واین موضوع هم نیازمند‌‌‌ عزم جدی شهرداری‌ها و مردم را دارد. در حوزه استحکام سازه‌ای سازمان نظام مهندسی قدم‌های مثبتی برداشته است و ساختمان‌ها در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از نظر سازه‌ای مطابق با ضوابط واصول مهندسی ساخته شده است. اما از نظر رعایت استاندارد آسانسور و راه اضطراری دوم، درز انقطاع و پیشروی و افزایش طبقات مقررات در موارد زیادی رعایت نمی شود.
*با توجه به زلزله‌های چند روز اخیر آیا ساختمان‌های شهری آذربایجان‌غربی استحکام کافی را دارند؟
دیلمقانی: باتوجه به زلزله ‌های اخیر در شهر سلماس و قطور خوی و ارومیه به طور کامل مشهود است که این مناطق روی نوار لرزه ای با خطر زیاد و بسیار زیاد قرار دارد و بایستی به موضوع مقررات ملی ساختمان اهمیت جدی داده شود.
*ساخت و سازهای روستایی و خارج از شهر بر عهده چه نهاد و ارگانی است ؟
دیلمقانی: سازمان عمده در ساخت و سازهای درون شهری حضور دارد. متولی ساخت و سازهای روستایی بنیاد مسکن است که خودشان برنامه ریزی و مدیریت می کنند. ومتولی ساخت و سازهای اطراف شهری یا خارج از محدوده های شهر با بخشداری ها و مجموعه وزارت کشور است و ساخت و ساز های تولیدی و صنعتی زیر نظر صنعت و معدن و شهرک های صنعتی احداث می شود. عمدتا سازمان نطام مهندسی ساختمان از مرحله صدور تا پایانکار این ساخت و سازها هیچ نقشی ندارد.
* با توجه به اقدامات انجام شده در مساکن مهر نارضایتی هایی از نظر ایمنی واحدها وجود دارد که رفع این مشکل در سنوات بعدی از جمله مسکن ملی می تواند موثر باشد، آیا در طرح اقدام ملی مسکن سازمان نظام مهندسی نظارتی خواهد داشت؟
دیلمقانی: طی صحبت های صورت گرفته با مدیر کل راه وشهرسازی استان و وزیر راه و شهرسازی نگرش و تعامل بسیار خوبی در این زمینه با سازمان نظام مهندسی دارند و علاقمند هستند تمام توان سازمان نظام مهندسی در این حوزه استفاده شود و سازمان نظام مهندسی تمام توان خود را برای پیشبرد اهداف طرح اقدام ملی از لحاظ نیروی انسانی و فنی به کار خواهد برد.
*از مهمترین اقدامات و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی برای مان بفرمایید.
دیلمقانی: هیئت مدیره سازمان استان عزم جدی برای استقرار نظام جامع الکترونیک سازمان نظام مهندسی در ساختمان استان را دارد و هم اکنون در حال انتشار اسناد مناقصه هستیم ودر تلاشیم سال آینده با پیمانکار مربوطه قرارداد بسته شود و با واگذاری کار به پیمانکار، فاز به فاز، برنامه اجرایی گردد.
*از طرح استقرار نظام جامع الکترونیک سازمان نظام مهندسی و فواید آن برای مان بفرمایید؟
دیلمقانی: اجرای طرح استقرار نظام جامع الکترونیک سازمان نظام مهندسی ساختمان باعث افزایش سرعت خدمات و افزایش شفافیت در خدمات و کاهش هزینه های استفاده ازکاغذ، حذف بروکراسی اداری و حذف برخی رانت ها خواهد شد و ارائه خدمات به راحتی انجام و شهروندان بدون مراجعه به سازمان می توانند به طور آنلاین مراحل پروژه خود را رصد کنند.
*منظور از شناسنامه فنی وملکی چیست؟ دیلمقانی: صدور شناسنامه فنی و ملکی بر اساس مبحث دو مقرارت ملی ساختمان برای کلیه ساختمان ها جهت صدور پایانکار الزامی است و خوشبختانه سازمان استان آذربایجان غربی در اجرایی کردن صدور شناسنامه فنی و ملکی جزء اولی ها در کشور می باشد و از سال ۱۳۸۸ در این سازمان شناسنامه صدور می شود و با حمایت سازمان بازرسی چهار سال است که در تمام شهرهای استان برای تمام ساختمانهایی که سابقه در سازمان دارند صادر می شود وکلیه جزئیات اجرا و طراحی و نظارت ساختمان از قبیل نیروهای انسانی دخیل، مصالح، سیستم سازه ای، نما و… درآن قید می شود.
*چه تعداد از مهندسین استان عضو سازمان بوده ودارای پروانه اشتغال به کار هستند؟
دیلمقانی: تعداد اعضای عضو در سازمان نظام مهندسی استان ۱۸ هزار و ۲۲ نفر بوده که ازاین تعداد ۷ هزار و ۷۲۰ نفر بدون پروانه اشتغال به کار مهندسی است و ۱۰ هزار و ۳۰۲ نفردارای پروانه می باشد.
*درسال ۹۸ چه تعداد پرونده به سازمان نظام مهندسی آمده است؟
در سال ۹۸ تا به امروز حدود ۲۴۰۰ پرونده در سازمان نظام مهندسی ساختمان ثبت شده و برای صدور پروانه به شهرداری ارسال شده است.
Razazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۷:۵۵ ب.ظ

دیدگاه


− 8 = یک