خواهی نگیری کرونا ماسک بزن

خواهی نگیری کرونا ماسک بزن

فاطمه شیری
گروه جامعه: »خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو« یکی از ضرب‌المثل‌هایی است که این روزها مصداق عینی یافته، اگر کاری متفاوت از رفتار عمومی مردم انجام دهیم، رسوا خواهیم شد، مثل این روزها که اگر کسی از ماسک استفاده کند برخی دیگر او را به باد سخره گرفته اما غافل از آنکه در انزوا و تنهایی غرق شده و به ناچار به جمع خواهد پیوست.
آنچه مسلم است انسان از رسوایی می هراسد چون عاملی برای انزوا و مستمسکی برای طرد افراد از جامعه می_شود، انسان موجودی اجتماعی است و هراسی شدید از انزوا و انفراد دارد و این ضرب المثل تاییدی بر ارجحیت عرف بر سایر مولفه ها است با این وجود هنوز افرادی هستند که با وجود استفاده اجباری از ماسک در جامعه نه تنها برای رعایت بهداشت مقاومت می‌کنند بلکه برای توجیه رفتارهای اشتباه خود، پیروان قوانین بهداشتی را به تمسخر می گیرند اما آنها خبر ندارند، وقتی جمع کثیری از مردم طبق یک قائده رفتار کنند، فردی که در این جریان قرار نگیرد منزوی می‌شود و پس از مدتی وی نیز تحت تاثیر فشار اجتماعی، می‌آموزد که باید از ماسک استفاده کند. از زمان اجباری شدن استفاده از ماسک در فضاهای عمومی به ویژه فضاهای بسته مانند اتوبوس، تاکسی، بیمارستان ها و… خیلی از شهروندان در سراسر کشور مجاب به استفاده از این داروی پیشگیری از کرونا برای حفظ سلامت خود و دیگران شده اند.
اما هنوز عده ای هستند که علارغم آمار روزانه مرگ و میر یا انتشار کلیپ هایی از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ها که در حال زجر کشیدن هستند، نه تنها مقاومت نشان می دهند بلکه برای توجیه رفتارهای اشتباه خود، دیگرانی که این قوانین بهداشتی را رعایت می کنند به تمسخر می_گیرند.
این درحالی است که به اعتقاد یکی از اساتید جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، افرادی که بهداشت را رعایت نمی کنند انگشت شمار هستند و در نهایت تحت تاثیر اکثریتی قرار خواهند گرفت که بهداشت را جدی می_گیرند.
مهدی مالمیر افزود: این یک مکانیزم در جامعه شناسی است که فردی با مورد تمسخر قرار دادن رفتار دیگری، سعی می کند رفتار اشتباه خود را توجیه کند.
البته از نظر فرهنگی متغیرهای اساسی و زیربنایی زیادی برای بروز این رفتارها وجود دارد اما واقعیت این است که در حال حاضر بخش زیادی از جامعه رعایت فاصله گذاری اجتماعی را پذیرفته اند و به آن عمل می کنند چراکه خیلی از آنها به طریقی با مسئله کرونا مواجه شده_اند.
وی ادامه داد: در نهایت اگر این فشار جمعی ایجاد شود، خواه ناخواه، گروهی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند، تحت تاثیر اکثریت جامعه قرار خواهند گرفت.
این استاد جامعه شناسی تصریح کرد: البته این را هم باید در نظر گرفت که شاید یک ماسک قیمتی نداشته باشد اما برای قشری از جامعه که در حاشیه فرومانده اند شاید تهیه ماسک برای این خانواده ها مبلغ زیادی به حساب بیاید و از تامین آن عاجر باشند.
مالمیر در پاسخ به این سوال که مردم چه نقشی در نهادینه کردن رعایت بهداشت در جامعه دارند خاطرنشان کرد: قرار نیست مردم کار خاصی انجام دهند.
همین که همگی مردم بهداشت را رعایت و از ماسک و دستکش استفاده کنند، این رفتار در جامعه عادی شده و تبدیل به هنجار می_شود.
وی با اشاره به اینکه وقتی هنجار رخ دهد فشار هنجاری را با خودش به همراه خواهد داشت تاکید کرد: وقتی جمع کثیری از مردم طبق یک قائده و قانون رفتار کنند، در نهایت فردی که در این جریان قرار نگیرد منزوی می شود و پس از مدتی همان فرد نیز تحت تاثیر فشار اجتماعی قرار می گیرد و خودش را کنترل می کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،این استاد دانشگاه اضافه می کند: برای مثال وقتی مردم همگی از ماسک استفاده کنند، این فشار هنجاری، برای آن دسته انگشت شماری که از این قائده پیروی نمی کنند.
خودکنترلی ایجاد می کند. حتی اگر باور هم نداشته باشند به این سمت یعنی رعایت بهداشت سوق پیدا می کنند.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

دیدگاه


پنج × = 25