خرید تضمینی محصولات کشاورزان راهکار احیای دریاچه ارومیه

خرید تضمینی محصولات کشاورزان راهکار  احیای دریاچه ارومیه

گروه خبر:مسئول کارگروه اکولوژی ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن تاکید بر ضرورت اجرای بی وقفه طرح خرید حق آبه در اراضی اطراف دریاچه ارومیه از سیاست تمرکز ستاد احیا بر رودخانه زرینه‌رود و اجرای طرح خرید حق آبه در این نقطه انتقاد کرد.
حسین آخانی در گفت‌گو با ایسنا در مورد طرح خرید حق‌آبه به عنوان یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه گفت: خرید حق‌آبه اقدام مثبتی است که دولت برای اولین بار به منظور کاهش مصرف بی‌رویه آب در حوزه دریاچه ارومیه تصمیم به اجرای آن گرفته، از دیدگاه من این طرح مورد تائید است و امیدوارم در نقاط دیگر کشور نیز صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه در زمینه اجرای این پروژه و خرید حق‌آبه نگرانی وجود دارد، افزود: من موافق این امر نیستم که بگوییم دولت آب را از کشاورز می‌خرد و کشاورز نمی‌تواند کشاورزی کند. بلکه معتقدم باید دولت هزینه ضرر ناشی از کاهش مصرف آب را تقبل کند و معنای آن این نیست که کشاورزان زمین‌های زراعی خود را رها کنند و اشتغال‌شان را از دست دهند. موسس بخش گیاه‌شناسی موزه تاریخ طبیعی با تاکید بر اینکه منظور از خرید حق‌آبه تعلیق کشاورزی نیست اظهار کرد: طی این طرح آب برداشت شده توسط کشاورزان کمتر خواهد بود و در مقابل آن به کشاورزان کمک خواهد شد تا از این میزان آب به صورت بهینه استفاده کنند. این فعال محیط زیست با بیان اینکه راه ساده‌تری هم برای کاهش مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد گفت: پیشنهاد می‌کنم دولت برنامه خرید تضمینی محصولات کشاورزان را بدون اینکه نگرانی در مسئله معیشت کشاورزان ایجاد شود پیاده کند. بدین ترتیب که اگر امسال دو تن سیب در این منطقه تولید شده، دولت از کشاورزان بخواهد برای سال آینده یک تن سیب با دو برابر مبلغ تولید کنند. به گفته وی راه اجرای این طرح بسیار ساده است اما گویا در حال حاضر در کشور با مافیای توزیع تره‌بار مواجه هستیم، زیرا سیبی که روی زمین کشاورز در حوزه دریاچه ارومیه ۱۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد، همان سیب را در تهران کیلویی ۴۰۰۰ تومان می‌خریم و ۳۰۰۰ تومان پول در جیب دلال‌ها می‌رود. دولت می‌تواند با ایجاد مدیریت سالم و درست و تشکیل تعاونی‌هایی در آن منطقه، کاری کند که این تعاونی‌ها بتوانند محصولات زراعی تولید شده را بدون اینکه در اختیار دلال‌ها قرار گیرد با قیمتی که شایسته زحمات کشاورزان است، از آنها بخرد و این طرح را در اطراف دریاچه ارومیه نیز اجرا کند.
این اکولوژیست با بیان اینکه دولت در صورت خرید محصولات کشاورزان به قیمت مناسب می‌تواند درخواست کند کشاورزان محصول تولید شده را به نصف برسانند و به تبع آن آب کمتری هم در اختیار آنها قرار گیرد، گفت: در این صورت پولی که در اثر فروش این محصول به دست می‌آورند کاهش نمی‌یابد.
وی با اشاره به اینکه قیمت میوه در تهران نسبت به میادین اقماری اطراف این شهر با دو برابر قیمت به فروش می‌رسد، گفت: این سوال برای من وجود دارد که چرا دولت نمی‌تواند جلوی این نابسامانی‌ها را بگیرد.
این امر نشان‌دهنده این است که دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌هایی که مدیریت توزیع محصولات زراعی و غذایی را در کشور بر عهده دارند، به وظایف خود عمل نمی‌کنند و یا مافیاهایی که در این زمینه شکل گرفته اجازه اجرای این اصلاحات را نمی‌دهند. آخانی با بیان اینکه در کشوری که اقتدار در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی وجود دارد، چرا در این زمینه دست یک اقلیت باز گذاشته شده و باعث آسیب بسیار جدی به کشور شده است. وی با انتقاد از آنچه عدم تمایل دولت‌ها برای برخورد با این ماجرا خواند، ابراز عقیده کرد که ممکن است دولت‌ها آگاهانه این اجازه را می‌دهند چون نمی‌توانند به صورت سالم و اصولی مالیات را از مردم کسر کنند به این طریق عمل می‌کنند؛ زیرا از این طریق با درآمدزایی بیشتر در کاسب‌کاران می‌تواند مالیات گزافی از آنها بگیرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کارگروه احیای اکولوژیک طرحی ۱۲۰ صفحه‌ای به ستاد احیای دریاچه ارائه داده است افزود: از نظر من دولت دیر به فکر اجرای طرح خرید حق‌آبه افتاده و باید سال گذشته اجرای این طرح را شروع می‌کرد.
در حال حاضر نیز دریاچه ارومیه در شرایط بحران قرار گرفته و اگر دیر بجنبد ممکن است برای همیشه این دریاچه را از دست بدهیم. وی با اشاره به انتقادات اخیر عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر اینکه به برخی جریان‌های مخالف در استان‌ها اجازه رهاسازی آب سدها را نمی‌دهند، تاکید کرد: دولت باید طرح خرید حق‌آبه را در حوزه دریاچه ارومیه به طور جدی اجرا کند و همه دستگاه‌ها و نمایندگان مجلس برای اجرای آن همکاری کنند.
همچنین باید ازکلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و اقدامات او برای رهاسازی سدها به شدت حمایت کرد. آخانی با اشاره به اینکه بزرگترین شانس احیای دریاچه ارومیه ورود مستقیم سیلاب‌های زمستانی به دریاچه ارومیه است، گفت: این سیلاب‌ها نقش مهمی در بقای دریاچه‌های شور دارند، بنابراین باید تا جایی که می‌توانند سدها، حتی سدهای کوچک را باز کنند.
به گفته وی اشتباهی که از سوی اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتد، این است که فکر می‌کنند چون بخش عمده آب دریاچه از رودخانه زرینه‌رود گرفته می‌شود. بنابراین باید برنامه‌ها را روی رودخانه زرینه‌رود و سد بوکان تمرکز دهند، در صورتی که ۵۳ سد دیگر در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد که همه آنها مانع ورود آب به دریاچه شده‌اند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


شش + 3 =