دانشگاه ارومیه مسوول ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه شد

دانشگاه ارومیه مسوول ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه شد

آراز آذربایجان- رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروی دانشگاه ارومیه گفت: ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه طی قراردادی که هفته جاری با اداره کل حفاظت محیط زیست استان منعقد شد، توسط متخصصان دانشگاه ارومیه ارزیابی می‌شود.
ناصر آق افزود: ارزیابی ذخایر دریاچه و مونیتورینگ آن در ۲ بخش شاخص‌های زیستی و غیر زیستی دریاچه برای نخستین بار بررسی می‌شود که آرتمیا، جلبک و باکتریها، جزو آنهاست.
وی با بیان اینکه نیاز پرندگانی مثل فلامینگو ها به آرتمیا مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیان کرد: در شاخص‌های غیر زیستی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب و شوری آن، ph، نیتریت ونیترات، آمونیاک، آنیون‌ها و کاتیون‌ها و میزان کدورت آب و ارتباط آنها با باکتری و جلبک‌ها و آرتمیا بررسی خواهد شد.
رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و تحقیقاتی است، افزود: در ۱۰ ایستگاه در شمال و جنوب دریاچه ارومیه در عمق‌های مختلف آثار ورود آب در انحلال نمک و تغییر تراز آب از هفته آینده بررسی می‌شود.
آق، با بیان اینکه ارزیابی و اعلام میزان آرتمیا هم اکنون بدون مطالعه و تحقیق غیر ممکن است، بیان کرد: طی اجرای این طرح هر ماه نمونه برداری‌های لازم انجام می‌شود و در خرداد یا تیر سال بعد ما قادر خواهیم بود میزان تولید آرتمیا، نیاز اکوسیستم و میزان قابلیت بهره برداری را اعلام کنیم تا در نتیجه آن محیط زیست بتواند تصمیم لازم در زمینه برداشت و صید آن را در سال بعد اتخاذ کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = هفده