گزارش//

حکایت تجویز عطار باشی و جان هایی که به خطر می افتند

حکایت تجویز عطار باشی و جان هایی که به خطر می افتند

گروه گزارش: در چند سال اخیر با گذر از سطح شهر با مغازه‌های عطاری و گیاهان دارویی برمی خوریم که روی شیشه جلو مغازه‌ها با عباراتی چون لاغری در یک هفته، درمان چاقی و لاغری، درمان قطعی دیابت، ترک اعتیاد و امثال آن روبرو می شویم.
با گسترش فضای مجازی فعالیت این عطاری‌ها به فضای مجازی نیز کشیده شده و با اندک جستجو در اینترنت با هزاران مورد این آگهی‌ها و تبلیغات روبرو می شویم. تبلیغات لاغری که بسیار جذاب هستند ومردم به دلیل شوقی که برای کاهش وزن و خلاصی از چنگال چاقی دارند فریب این افراد سود جو را می خورند.
به دو عطاری در شهر ارومیه مراجعه کردیم تا در مورد درستی یا نادرستی این تبلیغات پرس و جو کنیم.
و.ج یکی از فروشندگان داروهای گیاهی در ارومیه با بیش از ۱۰ سال سابقه و فارغ التحصیل رشته گیاهان داروی تصریح کرد: به هیچ عنوان دارویی ترکیبی با عنوان دارویی لاغری یا امثال آن به مشتری نمی فروشد، همه محصولاتی که در این عطاری عرضه می‌کنیم یا گیاهان دارویی هستند و یا عرقیات گیاهان هستند.
وی گفت: به طور قطع نمی توان عطاری بگوید که با گیاهان دارویی می‌توان چاقی یا لاغری را درمان کرد. و ما طبق قانون نمی‌توانیم به افراد دارو تجویز کنیم .
وی یاد آور شد: با توجه به تبلیغاتی که انجام شده افرادی هم هستند که به ما مراجعه می کنند و انتظار دارند عطاری ها با داروهای دست ساز چاقی آنها را درمان کنند و متأسفانه هستند افرادی که با سوء استفاده از اعتماد مردم داروی‌هایی با نام داروی گیاهی تجویز می‌کنند که مضر است.
وی ادامه داد: این یک فرهنگ غلط است که مردم تصور دارند عطاری ها می‌توانند بدون علم داروسازی، دارو تجویز کرده و معجزه کنند.
عظیمی یکی دیگر از صاحبان گیاهان دارویی افزود: ما فقط عرقیات و گیاهان دارویی عرضه می کنیم اما هستند از همکاران که با عنوان داروهای گیاهی دست ساز ادعا دارند می توانند بسیاری از بیماری ها را درمان کنند.
وی تصریح کرد: مردم نباید بدون اطلاع و آگاهی از داروی‌هایی که با عنوان کاهش وزن عرضه می شود استفاده کنند چرا اغلب در استفاده از دارو های دست ساز که بصورت غیرمجاز تهیه شده مواد مخدر و مواد صنعتی خطرناک استفاده می شود
فرزاد صیادی فر، مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: متأسفانه یکی از تخلفات فراگیر در برخی از عطاری‌های سطح شهر تجویز و ارائه دارو و ادعاهای درمانی است.
صیادی فر تصریح کرد: رسیدگی و بازرسی به وضعیت عطاری‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که معاونت غذا و دارو در طول چهار سال گذشته با راه‌اندازی حوزه جدیدی به نام حوزه فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل آغاز و کمر همت بر آن بسته است.
صیادی فر خاطر نشان کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کارشناسان فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل از عطاری‌های سطح شهر بازرسی نموده و آنچه متأسفانه در این بازرسی‌ها مشاهده‌شده و با آن‌ها برخوردهای جدی صورت گرفته است تجویز و ارائه دارو در دو مقوله داروهای چاقی، لاغری و کمک جنسی و بزرگ‌تر از همه دخالت در امر درمان بوده است.وی یادآور شد: دریافت و تجویز هر دارویی باید با نظر پزشک معالج صورت پذیرد و عطاری فقط نقش تحویل گیاه دارویی را دارد استفاده از این دسته از داروها با آرزوهایی مانند چاقی و لاغری می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.
صیادی فر ادامه داد: همشهریان باید بدانند داروخانه تنها محل تهیه دارو، قرص یا کپسول است نه عطاری، لذا در صورت مشاهده تخلف و ارائه هرگونه کپسول، قرص و یا ادعای درمانی در عطاری‌ها با شماره تلفن _۳۲۷۷۲۰۲۳-۰۴۴تماس حاصل نمایند تا کارشناسان این معاونت در اسرع وقت با موارد تخلف برخوردهای قانونی لازم را داشته باشند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، بسیاری از مردم تصور می کنند گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بدون عارضه هستند و خود سرانه و بدون انجام آزمایشات قبلی اقدام به تهیه این دارو ها می کنند.باید بدانیم که عطاری هیچ جایگاه قانونی در تجویز و توزیع دارو با هرعنوانی اعم از ترکیبی، گیاهی و دست ساز برای درمان بیمار ندارد، چرا که تجویز نادرست دارو می تواند موجب بروز انواع صدمات جبران ناپذیر و حتی مرگ افراد شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 2 =