آغاز زودهنگام مدارس در شهریور راه چاره یا دردسر جدید

آغاز زودهنگام مدارس در شهریور راه چاره یا دردسر جدید

گروه جامعه: در روزهایی که با شیوع جدی ویروس کرونا در کشور مواجه هستیم، برخی فعالیتهای آموزش و پرورش از جمله ثبت نام در مدارس و سنجش سلامت نوآموزان نیز با توجه به شروع زودهنگام سال تحصیلی سرعت یافته است.
در حالی که این روزها شیوع ویروس کرونا وارد فاز جدیدی شده است و آمار ابتلاء و مرگ ناشی از این بیماری به صورت روزانه خبر از این می‌دهد که جامعه در شرایط دشواری در برابر این بیماری قرار گرفته است، چیزی که بیشتر از تلاش مسئولان برای کنترل این پاندمی لازم به نظر می‌رسد. قبول مسئولیت اجتماعی از سوی شهروندان و اولویت قرار دادن سلامتی از آن جمله است.
استفاده از ماسک در اجتماع و همچنین رعایت فاصله گذاری ۲ اصلی است که مادامی که مردم بر رعایت آن اصرار نورزند در شرایطی که عموم فعالیت‌ها در سطح جامعه برقرار است، عملاً همه راه‌های کنترل این بیماری را به بن بست می‌کشاند.
حالا در سطح آموزش و پرورش نیز اکثر فرایندهای جاری برای شروع سال تحصیلی جدید برقرار است. ثبت نام مدارس، سنجش سلامت نوآموزان، برخی آزمون‌ها مثل آزمون آموزشیاران نهضت سوادآموزی، هدایت تحصیلی و… آموزش و پرورش برای پایان دادن به سال تحصیلی گذشته نیز یک ماه مدارس را باز کرد؛ گرچه عنوان شد که استقبال ۱۰ تا ۱۵ درصدی از بازگشایی مدارسی که اختیاری باز شده بودند، صورت گرفت اما برای یک پایان مطمئن دادن به سال تحصیلی مدارس از اردیبهشت باز شدند.
امتحانات پایه نهم و دوازدهم نیز به صورت حضوری برگزار شد. آموزش و پرورش اعلام کرد که تمام پروتکل‌های بهداشتی را در این میان رعایت کرده است، هر چند با اطمینان نمی‌توان گفت که چند درصد این پروتکل‌ها رعایت شد و آیا این بازگشایی و امتحانات اثری در شیوع دوباره کرونا در کشور داشته یا نه چرا که هیچ پسا گزارشی از روند این فعالیت‌ها ارائه نشد و از سوی دیگر وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا هم اعتراضی به این موارد نداشت.
طرح سنجش سلامت نوآموزان یکی از طرح‌هایی است که از اواسط تیرماه آغاز شد و به دلیل آنچه اهمیت این غربالگری از سوی آموزش و پرورش برای شناسایی کودکان دارای مشکلات شنوایی، بینایی، ناتوان جسمی و حرکتی، اوتیسم و… عنوان شد، در نهایت نیز ستاد ملی مبارزه با کرونا علیرغم مخالفت با برگزاری آزمون‌ها و تجمعات آموزشی و… این طرح را اجرایی دانست و فعالیت‌های پایگاه‌های سنجش ادامه دارد. گفته می‌شود تعداد مراجعه کنندگان برای سنجش سلامت بدو ورود به پایه اول فقط در شهر تهران روزانه ? هزار نفر است که در پایگاه‌های مختلف تقسیم می‌شوند و شاید در طول یک روز ۲۰ نفر (دانش آموزان) به یک پایگاه بروند. همچنین پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌ها رعایت می‌شود.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز ۲۰۰ پایگاه را نسبت به سال گذشته افزایش داده است. زمان سنجش هر نوآموز نیز ?? دقیقه برآورد شده است. البته گفته می‌شود در حال حاضر برخی سنجش‌ها از جمله سنجش شنوایی، دهان و دندان از این مرحله حذف شده است تا زمان کمتری را این سنجش به خود اختصاص دهد اما اینکه حدود ۳۰۰ هزار نفر تا کنون در این طرح ثبت نام کرده‌اند و تا جمعیت یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۲۰۸ دانش‌آموز که قرار است به گفته معاون آموزش ابتدایی در پایه اول دبستان تحصیل کنند، شمار زیادی هنوز برای ثبت نام هم مراجعه نکرده‌اند و این در حالی است که شروع سال تحصیلی ۱۵ شهریور ماه اعلام شده و قاعدتاً باید ثبت نام‌ها بر اساس سنجش نوآموزان تا آن زمان تکمیل شود. آیا این به معنای آن خواهد بود که یک تجمع برای این سنجش در روزهای آخر زمان تعیین شده خواهیم داشت؟
هر چند این سنجش به نظر می‌رسد که لازم و ضروری است اما از سوی دیگر بسیاری از والدین گلایه دارند که در این شرایط و با توجه به اینکه بچه‌ها باید همراه یکی از والدین در این مراکز حاضر شوند و از سوی دیگر برخی از مراکز نوبت دهی دقیقی ندارند و باعث تجمع در مراکز سنجش می‌شود و عدم رعایت پروتکل‌ها نیز در برخی از این مراکز مورد گلایه است، باید این سنجش‌ها نیز مدتی به تعویق می‌افتاد و کارشناسان می‌گویند آموزش و پرورش می‌توانست در این سال تحصیلی استثنایی، لزوماً همه دانش آموزان را پیش از ورود به مدرسه سنجش نکند و تنها کودکانی که تا این سن از روش‌های دیگر از جمله خود اظهاری والدین برای برخی مشکلات شناسایی شده‌اند، را ملاک ارزیابی قرار دهد و در یک فرصت مناسب‌تر سنجش‌های دقیق‌تری را برای کلاس اولی‌ها انجام دهد.
اما از آن جایی که ثبت نام در مدارس دچار چالش می‌شود و همچنین آموزش و پرورش استثنایی در این صورت نمی‌تواند سنجه دقیقی از میزان دخالت برای کمک به کودکان دارای مشکل باشد، احتمالاً رسیدن به یک راه حالی که در این شرایط بحرانی این سنجش‌ها به تعویق بیفتد دور از انتظار است.
در آخرین خبرها اعلام شد که فعالیت مراکز بهداشتی درمانی در خصوص معاینات غربالگری نوآموزان در بدو ورود به مدرسه فعلاً لغو شده است. این در حالی است که اصل این غربالگری‌ها در حال انجام است.
از سوی دیگر موضوع ثبت نام دانش آموزان در مدارس مطرح است. پروسه‌ای که سال‌هاست خصوصاً برای ورودی پایه‌ها به یک پروسه پر رفت و آمد تبدیل شده است.
والدینی که در زمان ثبت نام به دلیل مشکلاتی مثل اینکه محل تحصیل فرزندشان با محل سکونت همخوانی ندارد، مدارس دولتی برند در مناطق کم هست و متقاضی زیاد، هدایت تحصیلی برای مقطع دهم متوسطه، ثبت نام در مدارس سمپاد که پیش از برگزاری آزمونش باید والدین فرزندان خود را در یک مدرسه پیش ثبت نام کنند و امسال هم که این آزمون به دلیل همین شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی (احتمالاً دو هفته) به تعویق افتاده است، این روزها سرگردانند.
از یک سو نمی‌توانند نسبت به تحصیل فرزندانشان بی تفاوت باشند و از سوی دیگر سردرگم میان اینکه کیفیت آموزش در سال دیگر چه خواهد بود و باز از سوی دیگر مشکلات معیشتی و اقتصادی که باعث جا به جایی های زیادی در میان پایه‌ها هم شده است.
گزارش میدانی حکایت از این دارد که این روزها حکایت ثبت نام در مدارس در صورت عدم نظارت دقیق آموزش و پرورش بر تجمع والدین و تسهیل فرایند ثبت نام‌ها می‌تواند خود به یک بحران در شیوع کرونا بی انجامد.
گرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا برخی فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های آموزشی را تعطیل اعلام کرد اما بنا به گفته مسئولان آموزش و پرورش ثبت نام در مدارس یک پروسه اداری است و علیرغم تعطیلی تمام فعالیت‌های آموزشی، فوق آموزشی و پرورشی و فرهنگی به صورت حضوری در مدارس، این روزها مدارس چندان هم خلوت نیست خصوصاً اینکه هدایت تحصیلی چالش‌های جدی خود را همچنان دارد.
دانش آموزان و والدینی که گلایه دارند علیرغم اینکه در طرح هدایت تحصیلی امکان انتخاب سه رشته را دارند اما مدارس تنها به گزینه‌های الف و اولویت الف دانش آموزان توجه می‌کند و در این طرح آنچه برای مدارس و مناطق مهم است، نه علاقه و حتی نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان، که میزان ظرفیت مدارس برای پذیرش در رشته‌های مختلف است.
والدین از پیدا کردن مدارس خوب دولتی در منطقه و نشاندن دانش‌آموزانشان در رشته‌های مورد نظر خود نگرانند و همین موضوع این روزها سبب تجمعی خارج از انتظار در برخی مدارس شده است که می‌تواند موضوعی نگران کننده برای شیوع ویروس کرونا باشد.
اینها در حالی است که آموزش و پرورش هم برای شروع سال تحصیلی کم چالش ندارد. علاوه بر اینکه باید قبل از ۱۵ شهریور تکلیف ثبت نام دانش آموزان، سنجش نوآموزان و توزیع کتاب‌های درسی را مشخص کند، باید آزمون سمپاد برگزار شود، هنرستانی‌ها که دروس مهارتی آنها باید به صورت حضوری برگزار شود و عملاً باید در تیر و مرداد به این مهم می‌پرداختند، فعالیتشان در هاله‌ای از ابهام است، کسانی که امکان ترمیم نمرات خود را به صورت طبیعی در آزمون شهریور داشتند تا هدایت تحصیلی شأن نیز تغییر کند، ظاهراً از این امکان محروم می‌مانند و…. شاید حال باید گفت تلاش برای آغاز زودهنگام مدارس که با توجه به این مساله صورت گرفت که برای آموزش و پرورش فرصتی فراهم کند تا پیش از شیوع موج دوم کرونا که طبق پیش بینی‌ها با شیوع آنفلوانزا سال تحصیلی سختی را رقم خواهد زد، فرصتی برای حضور دانش آموزان در مدارس فراهم کند که گرچه هنوز تکلیف کنترل موج جدید کرونا که کشور را درگیر کرده مشخص نیست اما حالا به نظر می‌رسد شاید آموزش و پرورش نه تنها نتواند از ۱۵ شهریور ماه مدارس را باز کند که با اعلام زودهنگام سال تحصیلی باید در اوج شیوع کرونا برخی فعالیت‌ها مثل ثبت نام و… را نیز سرعت ببخشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،در این شرایط که به نظر می‌رسد مسئولان آموزش و پرورش نیز راه حلی منعطف‌تر اختیار نمی‌کنند تا هر روز با توجه به شرایط تغییر جهت شیوع کرونا در جامعه، فعالیتی را متوقف یا لغو یا اصلاح کنند، به نظر می‌رسد این والدین و دانش آموزان هستند که باید راهی برای حفظ سلامت خود بیابند.
دوری از اجتماع، رعایت فاصله اجتماعی و تذکر و گزارش درباره مدارس و پایگاه‌های سنجشی که این موضوع را رعایت نمی‌کنند، اولویت دادن سلامتی بر هر امر آموزشی در این شرایط و مواردی از این دست می‌تواند سنجش خوبی برای روزهای آینده باشد که ظاهراً قرار است بیش از آنچه تصور شده با این ویروس زندگی کنیم.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱۵ ب.ظ

دیدگاه


+ 9 = سیزده