حقوق فرهنگی اجتماعی و اقتصادی کودکان در عصر انقلاب صنعتی چهارم
گروه فرهنگی:کشورهای متعهد باید از مؤسسات آموزشی و فرهنگی مانند کتابخانههای عمومی و تخصصی و موزهها برای امکان دسترسی کودکان به منابع گوناگون یادگیری و آموزش در محیط دیجیتال حمایت کنند.
امروزه تکنولوژی کلانروایتِ دنیای ما انسانهاست که با پیشرفتهای شگرف در حوزههای نرمافزاری و سختافزاری، زندگی بشری را دچار دگرگونیهای فوقالعادهای کرده است. هر چند ما در سه انقلاب صنعتی گذشته حضور نداشته و با مشکلات آن دست و پنجه، نرم نکردهایم اما به هیچ وجه نباید تصور کنیم که هیچ انقلاب صنعتی دیگری در راه نیست. چون تاریخ، بارها شاهد وقوع انقلابهای صنعتی بوده است و باز هم خواهد بود. موتور چهارمین انقلاب صنعتی از مدتها پیش روشن شده است و ما در میانه انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم.
نتایج نامعلوم این انقلاب باعث شده نگران آینده شویم و از خودمان بپرسیم انقلاب صنعتی چهارم دقیقاً چیست؟ انقلاب صنعتی چهارم با همگرایی دنیای فیزیکی و دنیای مجازی و ایجاد یک اقتصاد پیوسته جهانی و نوآوری بیوقفه در سراسر دنیا متمایز میشود، به همین دلیل ما باید خودمان را برای مواجه با اثرات این انقلاب آماده کنیم تا بتوانیم دست پر از آن بیرون بیاییم. هنوز هم برای رسیدن به قطار سریعالسیر چهارمین انقلاب صنعتی دیر نیست اگر زودتر اقدام کنید.
در این فضا، موضوع حمایت از حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کودکان نوجوانان در چهارمین انقلاب صنعتی، مسئلهای مهم و درخور توجه است که میبایست ابتدا از سوی نهاد خانواده، دولتها و در ادامه توسط سایر نهادهای دولتی و مدنی و سایر متولیان امور کودکان مورد حمایت ویژه قرار گیرد زیرا آینده را انسانهایی میسازند که «امروز» کودکاند، کودکان ما «امروز» نیاز دارند که خوب زندگی کنند و به حقوقشان احترام گذاشته شود.
۱- تغییرات جهان در گذر از سه انقلاب صنعتی گذشته
نوآوریها و اختراعات این انقلابها، تغییراتی را در تجارت، کشاورزی، شیوهی کار کردن افراد و شکل جوامع ایجاد کردهاند. اثرات این انقلابها متوقف نشده و همچنان بر افراد بشر و جهانی که در آن زندگی میکنیم تأثیر میگذارد. هر کدام از سه انقلاب صنعتی که تاریخ، پشتسر گذاشته است با یک اسم و مجموعهای از اختراعات و تحولات شناخته میشوند؛
۱- بریتانیا، زادگاه انقلاب صنعتی اول که به عصر تولید ماشینی؛
۲- ظهور انقلاب صنعتی دوم که به عصر علم و تولید انبوه؛
۳- انقلاب صنعتی سوم که به انقلاب دیجیتال معروف است؛
و اما انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت ۰٫۴ که با بهرهمندی از فناوریهایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت اشیا صنعتی، رایانش ابری و هوش مصنوعی و متاورس درک ما را به طور قابل توجهی از دنیای پیرامونمان تغییر خواهد داد.
۲- انقلاب صنعتی چهارم چیست؟
در طول سه انقلاب صنعتی گذشته، نه تنها بارها و بارها زندگی شخصی و شغلی افراد تغییر کرد بلکه گاهی حتی تهدید شد. پس از هر انقلاب، جهان در مسیر جدیدی قدم برداشت. این بار هم چهارمین انقلاب صنعتی، زندگی بشر را تغییر خواهد داد؛ هرچند سرعت و ابعاد این تغییر، بسیار متفاوت و بزرگتر از تغییرات سه انقلاب صنعتی گذشته است. وقوع انقلاب صنعتی چهارم باعث شده است تا بسیاری از فناوریهایی که بشر در گذشته، رؤیای آن را داشت یا در کتابها و فیلمهای علمی_تخیلی شاهد بود به واقعیت تبدیل شود. دستیابی ما به مجموعهای از فناوریهای جدید، باعث ایجاد چهارمین انقلاب صنعتی شده است و این را نباید فراموش کنیم که ما انسانها در مقابل تکنولوژی هیچ راه فراری نداریم؛ پس بهتر است هرچه سریعتر تعامل و همزیستی صحیح با محصولات و پدیدههای تکنولوژیک را یاد بگیریم که آموزش و بالا بردن سطح سواد دیجیتال در عصر چهارمین انقلاب صنعتی یک امر بسیار مهم و حیاتی است.
۳- حق کودکان بر آموزش در انقلاب صنعتی ۰٫۴ محیط دیجیتال دسترسی کودکان به آموزش فراگیر با کیفیت بالا از جمله منابع قابل اعتماد برای یادگیری رسمی، و غیررسمی و مستقلانه را تا حد زیادی امکانپذیر میکند. همچنین، استفاده از فناوریهای دیجیتال تعامل بین معلم و دانش آموز را تقویت میکند. اهمیت فناوریهای دیجیتالی در بهبود دسترسی به آموزش و حمایت از یادگیری و مشارکت آنها در فعالیتهای فوق برنامه امری برجسته است.کشورهای متعهد باید از مؤسسات آموزشی و فرهنگی مانند کتابخانههای عمومی و تخصصی و موزهها برای امکان دسترسی کودکان به منابع گوناگون یادگیری و آموزش در محیط دیجیتال حمایت کنند، ازجمله منابع بومی و منابع به زبانهایی که کودکان میفهمند. این منابع و دیگر منابع ارزشمند از مشارکت کودکان با اقدامات خلاقانه، مدنی و فرهنگی خود حمایت میکنند و آنها را قادر به یادگیری آنلاین و دائمی میکنند. کشورهای متعهد باید به طور عادلانه بر زیرساختهای فناوری در مدارس و دیگر مکانهای یادگیری سرمایه گذاری کنند تا از در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن تعداد کافی رایانه، پهنای باند با کیفیت بالا و پرسرعت و منبع پایدار برق، آموزش معلمان در خصوص استفاده از فناوریهای آموزش دیجیتال، دسترسی و نگهداری به موقع فناوریهای مدرسه اطمینان یابند. همچنین باید از ایجاد و انتشار منابع آموزشی دیجیتالی متنوع و با کیفیت به زبانهایی که کودکان میفهمند حمایت کنند و اطمینان یابند که نابرابریهای موجود، مانند مواردی که دختران تجربه میکنند، تشدید نمیشود. کشورهای متعهد باید مطمئن شوند که استفاده از فناوریهای دیجیتال آموزش حضوری را خدشه دار نمیکند و برای اهداف آموزشی توجیه پذیراست. برای کودکانی که حضور فیزیکی در مدرسه ندارند یا برای کسانی که در مناطق دورافتاده یا در موقعیتهای محروم یا آسیب پذیر زندگی میکنند، فناوریهای آموزشی دیجیتال دسترسی به آموزش از راه دور با تلفن همراه را امکانپذیر میکند. همچنین محصولات و خدمات آموزش دیجیتال باعث ایجاد یا تشدید نابرابری در دسترسی کودکان به خدمات آموزشی حضوری نمیشود.
۴- حق کودکان بر تفریح در انقلاب صنعتی ۰٫۴
بازی و تعاملات محیط دیجیتال باعث افزایش حق کودکان در فرهنگ و اوقات فراغت و بازی میشود که برای رفاه و رشد آنان ضروری است. کودکان در هر سنی از طریق درگیرشدن با طیف گسترده ای از محصولات و خدمات دیجیتال، به انتخاب خود، لذت و علاقه و آرامش را تجربه کرده اند، اما نگران اند که ممکن است بزرگسالان اهمیت بازیهای دیجیتال و نحوه اشتراک آن را درک نکنند. اشکال دیجیتالی فرهنگ و تفریح و بازی باید از کودکان حمایت کند و به آنان سود برساند و هویتهای مختلف کودکان، به ویژه هویت فرهنگی، زبانها و میراث فرهنگی آنان را ارتقا دهد. آنها میتوانند مهارتهای اجتماعی، یادگیری، فعالیتهای خلاقانه کودکان مانند موسیقی و هنر و احساس تعلق و فرهنگ مشترک کودکان را تسهیل کنند. مشارکت در زندگی فرهنگی آنلاین به خلاقیت، هویت، انسجام اجتماعی و تنوع فرهنگی کمک میکند. کشورهای متعهد به کنوانسیون حقوق کودک میبایست اطمینان حاصل یابند که کودکان این فرصت را دارند که از اوقات فراغت خود برای آزمایش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، ابراز وجود و شرکت در زندگی فرهنگی به صورت آنلاین استفاده کنند.(صفاری نیا، مهزاد ،۱۴۰۱، حق دسترسی کودکان به فضای مجازی از منظر حقوق داخلی و بین الملل، مجله حقوق فناوریهای نوین، ۱۹۶-۱۸۳).کشورهای متعهد باید مراقبت کنند و در صورت لزوم با عرضه کنندگان خدمات دیجیتال همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که در اوقات فراغت کودکان، فناوریها و خدمات دیجیتالی در نظر گرفته شده که قابل دسترسی برای کودکان است تأثیر دارد، توزیع و به روشهایی استفاده میشود که فرصتهای کودکان برای ارتقای فرهنگ، تفریح و بازی را افزایش میدهد (نظریه تفسیری حقوق کودک، شماره ۲۵، کمیته حقوق کودک، ۲۰۲۱، پاراگراف ۱۰۶ تا ۱۱۱، ص ۱).
این میتواند شامل تشویق به نوآوری در بازی دیجیتال و فعالیتهای مربوط به آن باشد که از استقلال و رشد شخصی و لذت بردن کودکان پشتیبانی میکند. کشورهای متعهد باید اطمینان یابند که ارتقای فرصتهای فرهنگی، اوقات فراغت و بازی در محیط دیجیتال با ارائه گزینههای جذاب در مکانهای فیزیکی محل زندگی کودکان تعادل دارد. به ویژه در سالهای اولیه، کودکان عمدتاً از طریق بازی، شامل حرکت بدنی و تعامل مستقیم رو در رو با سایر افراد، به زبان، هماهنگی، مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی دست مییابند. برای کودکان بزرگتر، بازی و تفریحاتی که شامل فعالیتهای بدنی، ورزشهای گروهی و سایر فعالیتهای تفریحی در فضای باز است، سلامتی و همچنین مهارتهای عملکردی و اجتماعی را فراهم میکند.
فرجام سخن
ما در عصری هستیم که سرعت پیشرفت تکنولوژی و فناوریهای دیجیتالی بسیار و بسیار بالاست. هر چقدر زمان میگذرد و جلوتر میرویم فناوریهای دیجیتال بیشتری خودنمایی کرده و جنبههای زندگی بشری را تحت تأثیر قرار میدهند. تعاملات دیجیتالی به یک عنصر جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده و تکنولوژیهای جدید روز به روز در حال دگرگون ساختن سبک زندگی گذشته و خلق مفاهیم جدید هستند. انقلاب صنعتی چهارم نمایانگر یک تغییر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که ما را از دوره دیجیتال اواخر دهه ۱۹۹۰میلای و اوایل قرن بیستم به دوره اتصالات تعبیه شده میبرد که بوسیله رایج بودن استفاده فناوری در جامعه شناسایی میشود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، این تغییرات درک ما از دنیای اطرافمان را تغییر خواهد داد.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com
نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۸ ق.ظ