حقوق رفتارهای شهری در فرهنگ شهروندی

حقوق رفتارهای شهری در فرهنگ شهروندی

علی رزم‌آرای
“هیچکس نمی¬تواند کوچه و خیابان¬هایی که بن¬بست یا مسدود نیستند را تحت تملک قرار دهد. بنابراین نصب هرگونه تابلو پارک ممنوع و تهدید به پنجری خودروها درکوچه وخیابان¬های شهرجرم محسوب می¬شود و می¬توان از متخلفین در دادسرا شکایت کرد.” ماده ۲۴ قانون مدنی
این روزها با توجه به تولید بی¬رویه خودروهای داخلی و شاید واردات روز افزون خودروهای خارجی و از طرفی دیگر ساختار نا مناسب خیابان¬ها به خصوص در کلانشهرها و بزرگ شهرها، یافتن جای پارک کم کم برای خیلی¬ها تبدیل به آرزو و رویایی دست نیافتنی شده است.
در کلانشهرارومیه هر روز صبح هزاران نفر سوار برخوردروهایشان از خانه خارج می¬شوند و با عبور از ترافیک گیج¬کننده خیابان¬ها و بزرگراهای شهر!، به دنبال جای مطمئنی برای پارک خودروهای خود هستند.
چه بسا رانندگانی که برای توقف چند دقیقه¬ای، زمان طولانی به جستجویی محل پارک مناسب می¬پردازند و در برخی مواقع به نتیجه نمی¬رسند و دست آخر دست از پا درازتر چاره¬ی جز حرکت نمی¬یابند.در چنین شرایطی برخی از کسبه و مغازه¬داردان و اصناف در کنار خیابان به بهانه اینکه جلوی مغازه است و مخل دید و کسب آنها، با نصب و یا گذاشتن موانع و استفاده از علائم و نشانه¬های پارک ممنوع و…مانع پارک کردن خودروها در اینگونه محل¬ها می¬شوند.
یا در کوچه¬ها و خیابان¬های غیر بن¬بست اهالی این کوچه¬ها و خیابان¬ها به بهانه¬ی تنگی کوچه و یا خیابان و نبود فضا برای گردش، عقب جلو، ورود و خروج به پارکینگ شخصی منزل خود و… با نصب تابلوهای پارک ممنوع و در صورت پارک پنچر می¬شود و… از پارک خودروها جلوگیری به عمل می-آورند..پلیس راهور و اعمال قانون: در چنین احوالی پلیس راهور بعنوان مجری قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی و اعمال کننده آن، به غیر از اعمال قانون و جریمه کرد به دلیل توقف در پارک ممنوع و… در این زمینه وظیفه دیگری ندارد؟ یعنی در خصوص سامان دهی و رسیدگی به تخلفات از نوع گفته شده یعنی سد معبر و ایجاد موانع از سوی اصناف و کسبه و یا اهالی کوچه¬ها و خیابان¬ها و… وظیفه اعمال قانون ندارد؟در مقدمه این نوشتار متن ماده ۲۴ قانون مدنی که در این خصوص صراحت دارد، آورده شده است:”هیچکس نمی¬تواند کوچه و خیابان¬هایی که بن بست یا مسدود نیستند را تحت تملک قراردهد.
بنابراین نصب هرگونه تابلو پارک ممنوع، یا تهدید به پنجری خودروها در کوچه وخیابان¬های شهرجرم محسوب می¬شود و می¬توان از متخلفین در دادسرا شکایت کرد.” درطراحی و معماری شهری امروز، توجه ویژه¬ای به موضوع پارک و طراحی انواع پارکینگ¬های ساختمانی و شهری می¬شود. به نحوی که برای هرعملکرد ساختمانی اعم از مجتمع مسکونی و یا تجاری و یا پزشکی و… پارکینگ متناسب طراحی می¬شود.در قانون مدون استاندارد ساختمان و نظام مهندسی نیز برای موضوع پارک و طراحی پارکینگ¬های مناسب و متناسب، الزاماتی قرار داده شده است. برای مثال طبق متن صریح قانون نظام¬مهندسی، مجتمع¬های تجاری، پزشکی و … می¬بایستی پارکینگ مستقل برای فضای مستقل خود در نظر بگیرند در غیر این صورت، ساخت و ساز این گونه عملکردهای عمرانی و معماری غیری قانونی خواهد بود.
پارکینگ ویژه برای مجتمع¬های تجاری، پزشکی ، اداری و… و همچنین احداث پارکینگ¬های عمومی و مناسب و نه موقتی( درست مثل پارکینگ¬های فعلی سطح کلانشهرارومیه که عنوان موقتی را یدک می¬کشند ودر بیشتر موارد محصول تخریب بافت قدیمی شهر آن هم بدون توجیه هستند و اغلب هم به لحاظ موقعیت و جایگاه شهری در نقاط شلوغ و پر تردد شهر ارومیه واقع¬اند و به جایی ترافیک¬زدایی بیشتر ترافیک زایی می¬کنند) می¬توان در امر تسهیل حمل و نقل عمومی و تنظیم ضرب آهنگ متناسب آن از لحاظ کمی و کیفی مؤثر باشد.در این خصوص می¬توان به ساماندهی سیستم حمل و نقل کلانشهرارومیه اشاره کرد که خود به دلیل نابسامانی و مناسب نبودن ساختار و ابعاد شهری خیابان¬ها و مسیرها و همچنین شهرسازی نامتوازن آن، موجب گرایش مردم کلانشهرارومیه به خودروهای شخصی و تک سرنشین شده است. سامان¬دهی و به روز شدن ساختار این سیستم نتیجتا ًمنجر به افزایش اقبال اهالی کلانشهرارومیه به استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی و کاهش خوروهای تک سرنشین و دو سرنشین و… خواهد شد و این خود نیز موجب کاهش حجم ترافیک و پارک خور در سطح شهر می¬شود. پارکبانی و عدم¬موفقیت: حاشیه و کنار خیابان¬ها در سطح شهراز قدیمی¬ترین آشناترین نقاط و محل¬ها برای پارک محسوب می¬شوند.
در این زمینه نیز در چند سال گذشته طرح پارکبانی هماهنگ با سطح کشور، در سطح کلانشهر ارومیه نیز اجرا شد ولی نهایتا ً با عدم موفقیت مواجهه شد. شاید یکی از مهترین دلایل عدم موفقیت این طرح ساخت و سازها وعملکردهای اداری و تجاری بدون احتساب موقعیت خیابان¬ها و معابر باشد. برای مثال احداث بانک صادرات آن هم روبروی بانک کشاورزی در خیابان کاشانی کلانشهرارومیه به هر عنوان، خواه سرپرستی و شعبه مرکزی و خواه شعبه جدید و …و با توجه به تبلیغ روزافزون تلفن بانک و اینترنت بانک و وجود عابر بانک¬ها و شعب معمول این بانک¬ها برای کوچکتر شدن حجم روابط و فضای داد وستد-های مالی تجاری و بانکی و… چه توجیه دیگری دارند ؟! جز ایجاد ترافیک حاصله از پارک و پارک دوبله و…فرهنگ تجملاتی و مصرف زدگی مردم ارومیه: از دلایل دیگر افزایش خودرو و پیش آمد معضل پارک وپارکینگ، فرهنگ خود اهالی کلانشهرارومیه می تواند باشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


نُه × = 18