حرکت چرخ اقتصادی با چیپس میوه

حرکت چرخ اقتصادی با چیپس میوه

آراز آذربایجان /آذربایجان غربی میوه خشک، چیپس میوه یا اسلایس میوه جایگزین بسیار خوبی ، برای چیپس های صنعتی بعلت داشتن ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود. میوه خشک طی سالیان اخیر طرفداران و خریداران زیادی در کشور پیدا کرده است به خصوص افرادی که به‌ سلامتی بیشتر اهمیت می‌دهند میوه خشک را دست‌ کم نمی ‌گیرند.حال انکه با همین میوه های خشک می شود چرخ اقتصاد یک خانواده، شهر و حتی کشور را به حرکت درآورد.
اکبر کرامتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو گفت: متاسفانه اقدام موثر و کافی برای شناخت مردم ازچیپس میوه در استان انجام نشده است، حال آنکه می‌طلبد در این زمینه گام برداشته شود.
وی اظهار کرد: به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و عدم شناخت مردم از فواید میوه‌های خشک و امکان جایگزینی آن به جای تنقلات شیرین و نمکی، استفاده از آنها در حال حاضر در بین مردم چندان معمول نیست.
وی با بیان اینکه جلوگیری از فساد میوه به عنوان یکی از روش‌های نگهداری میوه، افزایش ارزش افزوده محصول، افزایش زمان ماندگاری محصول، قابلیت صادرات، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، امکان حمل و نقل آسان محصول از جمله مزیت‌های چیپس میوه به شمار می‌رود، گفت: بنابراین به تولیدکننده‌ها فعالیت در این زمینه را می‌توان توصیه کرد.
فعالیت ۸ واحد تولید چیپس میوه در استان
این مسئول ضمن اشاره به اینکه در استان ۸ واحد تولید چیپس میوه وجود دارد، خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات بانکی با شرایط مناسب، تهیه فیلم‌های معرفی تولیدات، برگزاری دوره‌های آموزشی توسط آموزش مدیریت ترویج سازمان در راستای آموزش بهره‌برداران از جمله اقدامات حمایتی است که برای رونق این صنعت انجام می‌گیرد.
کرامتی ضمن ابراز خشنودی از اینکه تولیدکننده‌ها با همکاری اتاق بازرگانی نسبت به صادرات محصولات خود مبادرت می‌کنند، اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که آذربایجان غربی در زمینه تولید و عرضه چیپس میوه از ظرفیت بزرگی برخوردار است که باید در کانون توجه قرار گیرد.
وی در ادامه یکی از راه‌های تسهیل در هر نوع فعالیت تولیدی از جمله چیپس میوه را رفع موانع صدور مجوزهای بخش کشاورزی دانست و گفت: در این راستا سیاست‌های حاکم بر صدور مجوز فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی نیازمند بازبینی و تجدیدنظر و اصلاح است.
کرامتی نام گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان” رفع موانع تولید و پشتیبانی ها و مانع زدایی” را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: برای اینکه به شعار سال جامه عمل پوشانده شود باید روند فعالیت واحدهای مجوزدار نیز رصد و مورد پایش و بررسی قرار گیرد.
چیپس میوه در اشنویه توسط بانوان جهادگر در حال تولید و صادرات است
ثریا ذهابی یک کارآفرین اهل اشنویه در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با نحوه آغاز فعالیت، اظهار کرد: با توجه به اینکه اشنویه در زمینه تولید سیب شناخته شده است، همچنین با عنایت به این موضوع که افراد زیادی می‌شناختم که به انجام کار تولیدی به ویژه چیپس میوه علاقه مند هستند، فعالیت در این زمینه را آغاز کردیم.
این کارآفرین نمونه ضمن اشاره به اینکه در ابتدای کار یک زمین بایر را خریداری کرده و مجوزهای اولیه را از سازمان های مربوط اخذ کردیم، گفت: مسئولان برای پرداخت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی تعهد داده بودند، ولی نصف آن را پرداخت کردند، ولی با این همه فعالیت‌مان را آغاز کردیم.
رئیس شورای جهادی بسیج سازندگی اشنویه، با بیان اینکه در زمینه بسته بندی نیز فعالیت داریم، دستگاه‌های موردنیاز را وارد کرده، سپس به کشورهای هند، روسیه و ترکیه نیز صادرات انجام می‌دهیم، اضافه کرد: سپس به دنبال افزایش حجم تولید، یک سوله هم برای راه‌اندازی دستگاه‌های جعبه‌سازی تجهیز کردیم.
ذهابی با بیان اینکه هر هفته ۴ کانتینر محصول به کشورهای طرف قرارداد صادر می‌کنیم، اظهار کرد: در هر شبانه روز ۳۰۰۰ جعبه بسته بندی شده و برای صادر کردن آماده می‌شود.
این فعال اقتصادی ضمن ابراز خشنودی از اینکه در این مجموعه به هیچ عنوان دورریز میوه دیده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نوآوری یک محور اساسی در فعالیت‌های‌ ما به شمار می‌رود، به طوری که یک گروه از متخصصان جوان و باانگیزه در این مجموعه فعالیت می‌کنند که مواد دورریز و کم اهمیت مانند ضایعات و هسته میوه را به محصولات ارزشمند صادراتی تبدیل می‌کنند و از آنها سرکه و … تولید می‌شود.
ذهابی ادامه داد: با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان استانی و کشوری و پیگیری‌های صورت گرفته درصدد هستیم، جحجم تولید و صادرات را افزایش دهیم.
وی گفت: شهرستان اشنویه بنابر وضعیت جغرافیایی و خاص از پتانسیل و ظرفیت ویژه ای جهت تولید محصولات باغی و زراعی برخوردار است و برنامه‌ریزی جهت توسعه صنایع تکمیلی و فراوری میوه باید در اولویت قرار گیرد.
به گزارش آراز آذربایجان؛ چرخهای اقتصاد این سرزمین کهن با توجه به پتانسیلهای فراوان آن با کمی حمایت به راحتی خواهد چرخید و سفره های بسیاری از برکت حرکت این چرخها صاحب نان خواهدشد به امید حمایت بیشتر مسئولان..

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 18