جوان تا زمانی که شغل و مسکن ندارد ازدواج نمی‌کند?

جوان تا زمانی که شغل و مسکن ندارد  ازدواج نمی‌کند?

گروه گزارش: این روزها در همه جای کشور سخن از جوانان، ازدواج و افزایش رشد جمعیت ‌است‌ و همه نهادهای مرتبط با این موضوع در پی راهی برای انجام این کارند؛ حتی نهاد قانونگذاری در کشور می‌خواهد با دست‌ انداختن به قانون و تصویب مجازات برای افرادی که بخواهند به هر نحوی باعث کاهش رشد جمعیت شوند، این کار را به سرانجام برساند.
اما در این میان به چیزی که فکر نمی‌شود، ‌جوانان است؛ جوانانی که در این روزگار بیشتر یا بیکارند و یا با انواع شغل‌های کاذب در حد ارتزاق و امرار معاش روزگار می‌گذرانند، حتی وزارت ورزش و جوانان که متولی این امر است، کاملاً از موضوع فاصله گرفته و همچنان سایه ورزش بر این وزارت خانه سنگینی می‌کند. هنوز از اندک وامی که برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده بود، خبری نیست و وعده‌هایی که برای ایجاد اشتغال از سوی دولتمردان قبلی و فعلی داده شده بود، به مرحله اجرا در‌نیامده است و می‌توان نشانه‌های این پدیده را‌ در بالا رفتن سن ازدواج و کاهش نرخ رشد جمعیت کشور به روشنی دید.
اما راه‌های پیشگیری از این پدیده که در حال ورود به مرحله بحران است، در اثنای سیاست‌بازی و سیاسی‌کاری سیاسیون در حال فراموشی است. نهاد متولی به کل موضوع را کنار گذاشته و نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی تا کنون هیچ کاری در این ‌باره انجام نداده است. ‌گویا این روزها تحرکاتی در فراکسیون جوانان پدید آمده و اعضای این فراکسیون برای احیای این فراکسیون در تکاپو هستند‌‌ و می‌خواهند‌ تمهیداتی را در این فراکسیون انجام دهند که منتج به فعالیت حوزه جوانان در وزارت ورزش و جوانان شود.دکتر احمدرضا دستغیب، نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: هم‌اکنون بحث احیا و بازسازی در تشکیلات فراکسیون جوانان در دستور کار است تا با قدرت بیشتری مطالبات جوانان‌، رصد و بررسی شود. پس از اتفاقات روی ‌داده و ادغام وزارت ورزش و سازمان ملی جوانان به قدری سایه ورزش در این حوزه سنگین شده که اوضاع را نگران‌کننده کرده است.
بنا بر این گزارش، هم‌اکنون رصد حوزه جوانان و موضوعات ‌مربوط به این بخش، ردی از خود در سازمان‌ها ندارد؛ یعنی نگاه حکیمانه و جامعه به این سمت نیست. ما بررسی کردیم اگر این موضوع مشکل ساختاری دارد که باید مجلس به سرعت مصوبه خود را در خصوص این اقدام برگرداند و به دنبال احیای نهاد‌ یا سازمانی برای دنبال کردن حوزه جوانان باشد و اگر هم نیازی به ساختار قبلی نیست، باید تمهیداتی اندیشیده شود که جایگاه جوانان در وزارت ورزش و جوانان ارتقا پیدا کند.
وضعیتی که اکنون در وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با حوزه جوانان است، به نظر ‌نگران‌کننده است. این وزارت‌خانه نام جوانان را یدک می‌کشد و ای کاش این نام در این وزارت‌خانه نبود تا دست‌کم پاسخگویی برای این موضوع می‌بود.
وی گفت: اگر ما به این نتیجه برسیم که مصوبه ادغام این وزارت خانه برگردد، حتما این کار را انجام خواهیم داد و احیای سازمان باید در دستور کار قرار گیرد؛ اما گویا اکنون به یک نهاد فرابخشی که بتواند گزارش ارائه خدمات به حوزه جوانان را بر عهده بگیرد، نیاز است. در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان یک دستگاه بخشی است و نمی‌تواند ‌روی سایر دستگاه‌ها نظارت کند.
وی گفت: این حوزه یک حوزه کاملاً فرا بخشی است، چون در اینجا بحث‌هایی از جمله اشتغال، مسکن و ازدواج مطرح است و حوزه‌های دیگری از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، وزارت کار، وزارت ورزش و وزارت خانه‌های دیگر را در بر می‌گیرد.
امروز کشور ما برای اینکه بتواند در خصوص رهنمودهای رهبری ـ که درباره رشد جمعیت کشور تأکید دارد ـ باید زمینه‌ای ‌فراهم کند تا ازدواج جوانان تسهیل شود؛ بنابراین، تا هنگامی که جوان شغل و مسکن ندارد، نمی‌تواند به فکر ازدواج و فرزند‌آوری باشد. این وزارت خانه که خود یک نهاد بخشی است، نمی‌تواند از عهده چنین کاری که کاملاً فرا بخشی است کاری از پیش ببرد.
وی گفت: موضوع جوانان ظرفیت بزرگ و ‌پتانسیلی بالقوه در کشور است؛ اما در حد شعار ‌مانده؛ یعنی در بسیاری از موارد در حد یک کاربرد شعاری و یا یک مواجهه شعاری‌‌ مانده است؛ بنابراین، باید دستگاه جدایی متولی امر ‌شده و ‌نگاه جامع و کاملی نسبت به این موضوع داشته باشد، در غیر این صورت نمی‌توان به آینده امید داشت.
‌‌اگر قرار است اتفاقی برای اصلاح الگوی افزایش جمعیت کشور بیفتد، نباید ‌روی سنین بالا سرمایه‌گذاری کرد. ما باید روی همین ظرفیتی را که می‌خواهیم، روی جوانانمان ‌آن هم ایجابی و نه سلبی کار کنیم؛ طرحی هم که در این باره مطرح شد، سلبی بود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


سه + 8 =