عضو کميته راهبردي ستاد احياء درياچه اروميه:

جریان آب ورودی به دریاچه ارومیه ۷۰ درصد کاهش یافته است

جریان آب ورودی به دریاچه ارومیه ۷۰ درصد کاهش یافته است

گروه خبر:عضو کمیته راهبردی ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: خشکی دریاچه ارومیه با توجه به مطالعات چینه شناسی سابقه نداشته است.
احمد فاخری فرد در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: آخرین آماری که از وضعیت دریاچه دارم تراز را ۱۳۷۰٫۰۴ نشان می‌‌دهد و خشکی بی‌‌سابقه اخیر به این دلیل است که در یک ماه گذشته دمای هوا زیر ۳۷ درجه نیامده است.وی ادامه داد: موضوع دوم این است که بارش‌‌های ما ۳۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و اینگونه است که با کاهش ده درصدی بارش جریان ورودی آب بیش از چهل درصد کاهش می‌‌‌یابد و وقتی می‌گوییم میزان بارش سی و شش درصد کاهش داشته یعنی جریان آب ورودی به دریاچه بیش از هفتاد درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است.
عضو کمیته راهبردی ستاد احیاء دریاچه ارومیه با بیان اینکه هر آبی که می‌‌توانست وارد جریان دریاچه شود مصرف شده است، عنوان کرد: اگر این اتفاق نمی‌‌افتاد و در فصل‌‌های پاییز و زمستان این آب‌‌ها وارد دریاچه می‌‌شد تا به این اندازه به بحران نمی‌رسیدیم؛ متاسفانه آب‌های اطراف دریاچه که پمپاژ شده است به مصرف مزارع می‌رسد و گشت‌‌های کنترل هم کار چندانی نمی‌توانند بکنند.
وی افزود: افراد متخلف هم شبانه روز این آب را پمپاژ و وارد مزارع می‌کنند و در بازدیدی که پنجشنبه گذشته داشتیم متوجه شدیم آب و فاضلاب نیز به تعهد صد وبیست میلیون تومانی خود برای جاری کردن آب تصفیه شده به دریاچه عمل نکرده است و در شهید سرداری جلوی این آب گرفته شده و تمام این آب وارد مزارع می‌شود؛ حتی این آب تصفیه شده نیست و به صورت آلوده وارد مزارع می‌شود.
فاخری فرد با انتقاد از عدم نظارت بر جاری کردن آب فاضلاب به مزارع توضیح داد: آب فاضلابی که قرار بود به صورت تصفیه شده وارد دریاچه ارومیه شود با آلودگی‌‌های مختلف میکروبی و آرسنیکی وارد مزارع می‌شود، بدون اینکه کسی مسئول و نظاره گر باشد و عملا هر محصول کشاورزی و آبی که در تبریز استفاده می‌کنیم از آب فاضلاب است.وی خاطرنشان کرد: عملا آبی هم که باید وارد دریاچه شود اتفاق نمی افتد و این موضوع وضعیت را تشدید کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بی‌‌سابقه دانستن خشکی اخیر دریاچه ارومیه متذکر شد: در سیزده هزار سال گذشته طبق چینه شناسی این اتفاق یک بارهم رخ نداده است در حالی که همین چینه‌‌ها خشکسالی‌‌ها را هم به ما نشان میدهد اما خشکسالی اینچنینی بی سابقه است.
وی عنوان کرد: لایه‌‌های زمین خشک سالی و ترسالی را در دوره های مختلف نشان می‌دهد اما تا بحال دریاچه به این وضعیت نبوده است.
فاخری فرد در خصوص امید به احیای دریاچه ارومیه ابراز کرد: نه می‌توان گفت امیدواریم و نه نامید هستیم، اما اگر توان مدیریت داشته باشیم میتوان بگویم ۹۹ درصد به احیای دریاچه امیدوار هستم ولی اگر با این وضع که حتی نمیتوانیم فاضلاب را کنترل کنیم و جلوی توسعه باغات را بگیریم، این اتفاق رخ نمی‌دهد.
وی اذعان داشت: مزرعه‌‌ای که حق‌‌آبه آن تا تیر ماه است با توسعه مزارع و باغات تا آبان ماه آب مصرف می‌کنند و این فشار را به سفره‌‌ها وارد می‌کند و امروز به جز نجات دریاچه در نجات سفره‌ها مانده‌‌ایم و اگر این سفره‌‌ها خشک شود کشاورزی که به آن افتخار می‌‌کنیم نابود می‌شود.استاد دانشگاه تبریز با اشاره به کاهش سن سفره‌‌های زیرزمینی، هشدار داد: سن این سفره‌‌ها بسیار کم شده است و به نسل های آتی نخواهد رسید و طی چند سال آتی این سفره ها خشک خواهند شد.
وی اعلام کرد: با خشک شدن دریاچه ارومیه، تبریز بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد زیرا گلباد منطقه به سمت ماست اما ممکن است تبریز و شهرهای دیگر در راستای تبریز در چند سال آینده دچار این مشکل شوند و استان‌‌هایی مانند به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازراه دانا؛ آذربایجان غربی و کردستان چند سال بعد از تبریز گرفتار این مشکلات شوند، در هر صورت استان های همجوار از این خطر طوفان های نمکی در امان نخواهند بود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


هفت + = 12