کارنامه؛ سال اول دولت مردمی

جایگزینی برنامه محوری با بودجه محوری در دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی

جایگزینی برنامه محوری با بودجه محوری در دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی

آراز آذربایجان،رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم، برنامه محوری جای بودجه محوری را گرفته است، گفت: این امر موجب تلاش و اهتمام ادارات برای تدوین برنامه مناسب، توسعه و همت جمعی برای تحقق برنامه‌های توسعه شده است.
حسین سپهری افزود: در راستای تحقق این امر، معاونت برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی دوباره احیا شد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی سند توسعه نداشته است، اظهار کرد: این سند در حال حاضر با رویکرد برنامه ریزی منطقه ای در دست تهیه بوده و در کنار آن، سند راهبردی اجرایی هم برای استان تدوین می‌شود.
سپهری ادامه داد: متاسفانه در دوره‌های گذشته، سازمان مدیریت و برنامه ریزی فقط محل توزیع بی برنامه پول بود لذا در شاخص‌های توسعه استان، هیچ تغییری نداشتیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به فعال شدن بخش نظارت فنی طرح‌های عمرانی و پیمانکاری در استان اضافه کرد: در گذشته حساسیت اجرای پروژه‌ها وجود نداشت ولی در دوره جدید ده‌ها نامه برای پروژه‌های مشکل دار استان تهیه و به مبادی مرتبط ارجاع دادیم.
ساختمان پردیس سینمایی در خیابان خیام ارومیه مشکل اساسی فنی دارد/ امکان تکرار متروپل در ارومیه
سپهری با اشاره به اینکه طبق نظارت‌های فنی صورت گرفته، پردیس سینما آزادی در خیابان خیام ارومیه که در حال ساخت است، مشکل فنی دارد، گفت: این امر به اطلاع حوزه هنری رسیده و گفته ایم که اگر متوقف نکنید، حادثه ای مثل متروپل اتفاق می‌افتد.
وی افزود: پروژه‌هایی که در همه شهرهای استان اجرایی می‌شود باید از نظر فنی درست باشد که در این خصوص تعارفی با کسی نداریم و گزارش‌های لازم در این باره تهیه و برای متولیان امور ارسال می‌شود.
۲۲۰۰ میلیارد تومان از مصوبات سفر به آذربایجان غربی تخصیص یافته/ این رقم تا پایان سال به ۴۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مصوبات سفر به استان تخصیص داده شده، گفت: این رقم در سه مرحله در اختیار استان قرار گرفته و صرف اجرای پروژه‌های توسعه ای می‌شود.
سپهری افزود: البته این رقم تا پایان امسال به چهارهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.
۹۲۶ میلیارد تومان؛ بودجه آذربایجان غربی از اعتبارات محرومیت زدایی
وی با اشاره به اینکه امسال همچنین ۹۲۶ میلیارد تومان اعتبار محرومیت زدایی در اختیار آذربایجان غربی قرار گرفته است، اضافه کرد: این اعتبار در بخش نوسازی مدارس، راه روستایی، جهاد کشاورزی، خانه‌های بهداشت، بازآفرینی شهری، راه و آب عشایر، آبخیزداری و بخش مبارزه با تنش آبی هزینه شده است.
وی اظهار کرد: همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان در حوزه توسعه توازن ملی به آذربایجان غربی اختصاص داده شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با بیان اینکه بودجه استان در بخش تملک دارایی‌های سرمایه ای، ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: از این میزان، سهم همه شهرستان ها بر اساس شاخص‌های ۲۰ گانه تدوین و در کمیته های برنامه ریزی شهرستانی نیز تصویب شده است.
سپهری گفت: اولین دوره ای بوده که در توزیع اعتبار، هیچ شهرستان و دستگاهی اعتراض نداشته است.
توجه به آموزش عملی و پژوهش در راستای حل مشکلات ریشه ای و شاخص های توسعه استان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هدف از آموزش کارکنان، توانمندسازی نیروهای انسانی دستگاه‌های اجرایی است، گفت: ادارات باید به موضوع ارتقای کیفی کارکنان توجه ویژه داشته باشند تا زمینه ارتقای بهره وری نیز فراهم شود.
سپهری تاکید کرد: این آموزش ها با تدابیر اندیشیده شده، به صورت تخصصی در نهادهای مختلف ارائه می‌شود و در بخشی از این بخش‌ها از جمله گردشگری و میراث فرهنگی، اقدام به برون سپاری آموزش‌ها کرده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه یک درصد بودجه هزینه ای دستگاه ها مربوط به حوزه پژوهش است، افزود: ما دنبال پژوهش مونتاژی نیستیم و سعی داریم با توجه ویژه به سمتی حرکت کنیم که هر سال برای حل یک مشکل از مشکلات استان با انجام پژوهش های کاربردی راهکارهای لازم ارائه شود.
۲۴۰ میلیارد تومان در حوزه مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار آذربایجان غربی پرداخت شده است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با بیان اینکه سفرهای شهرستانی، نابرابری منطقه ای را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: ایجاد زمینه برای عدالت اجتماعی، حضور مدیران در بین مردم و شنیدن مشکلات از زبان مردم روستا و شهر از جمله مهمترین نتایج این سفرها به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: تاکنون ۱۳ سفر شهرستانی در آذربایجان غربی انجام شده که مصوبات هشت شهرستان نهایی و برای آنها ۲۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
۱۴ هزار میلیارد تومان؛ نیاز اعتباری پروژه‌های نیمه تمام آذربایجان غربی
سپهری با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ پروژه نیمه تمام از محل اعتبارات استانی در آذربایجان غربی وجود دارد، گفت: برای اتمام این طرح ها، با قیمت های سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی افزود: این پروژه ها در بخش های مختلف بوده که با اعتبارات کنونی حدود ۱۰ سال زمان برای اجرای این طرح‌ها آن هم با قیمت های سال ۱۴۰۰ نیاز است.
امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در آذربایجان غربی لازم است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از سیاست های دولت، تحقق رشد اقتصادی در کل کشور و به تفکیک هر استان است، اضافه کرد: به همین منظور، رشد اقتصادی ۷.۶ درصدی برای استان در نظر گرفته شده که باید زمینه تحقق آن را فراهم کنیم.
سپهری اظهار کرد: برای تحقق این میزان رشد اقتصادی، ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف نیاز است.
وی ادامه داد: البته این سرمایه گذاری شامل سرمایه گذاری دولتی، بخش خصوصی، نهادهای حاکمیتی، اعتبارات عمرانی و توسعه ای اختصاص یافته به استان می‌شود.
تدوین شاخص های جدید برای معرفی دستگاه های اجرایی برتر در جشنواره شهید رجایی آذربایجان غربی
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه جشنواره شهید رجایی یکی از جشنواره های مهم برای ارزیابی فعالیت های ادارات در بخش‌های مختلف است، گفت: علاوه بر معیارهایی که در سال‌های گذشته در این جشنواره استفاده می شد، امسال ۴ معیار دیگر هم برای ارزیابی ادارات در دستور کار قرار گرفته است.
سپهری افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی، هزینه کرد اعتبارات، جذب اعتبارات از منابع ملی و کیفیت نظارت فنی، این چهار شاخص جدید را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: این شاخص‌ها در مجموع ۱۵۰ امتیاز دارد و نقش مهمی در انتخاب ادارات برتر استانی خواهد داشت.
سپهری ادامه داد: در سال آینده نیز شاخص‌های جدیدی از جمله فروش اموال مازاد ادارات برای ارزیابی عملکرد مدیران اضافه خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۹:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = هشت