جای خالی استانداران بومی بر خلاف وعده های رئیسی

جای خالی استانداران بومی بر خلاف وعده های رئیسی

گروه سیاسی: با گذشت یکسال و نیم از حکمرانی دولت رئیسی، مردم با وعده ها و شعارهای عمل نشده او رو به رو شدند و موجی از تغییرات در دولت سیزدهم شامل بازداشت، برکناری و استعفای مدیران به راه افتاده که به نظر می رسد به دلیل »ساختار مسائل« بهبود مدیریت این استان‌ها در هاله ای از ابهام است.
در هفته های گذشته و با افزایش نارضایتی از شکست سیاست های دولت در رسیدن به وعده ها و شعارهای ابراهیم رئیسی، مدیران عالی در دولت، راهکار جابجایی مسالمت آمیز یا غیرمسالمت آمیز مدیران و استانداران را در پیش گرفته اند. موج دستوراتی است که از تهران به استانها ابلاغ می شود و در جابجایی استانداران با مجامع نمایندگان استان، مشورتی نمی شود.
از سوی دیگر مشاهده می کنیم رئیسی به طور آشکار در انتصابات و برکناری استانداران دخالت نداشته، اما در برابر تغییر وزرای ناکارآمد از نگاه نمایندگان مجلس، نیز مقاومت می کند. نمونه های این مقاومت، در دوبار تلاش مجلس برای استیضاح وزیر صمت مشاهده می شود که با لابی های فشرده وزیر و شخص رئیسی با قالیباف که بعضا به»رو دست زدن دولت به مجلس« و عدم عمل به قول و وعده ها ختم شد، استیضاح ها ناکام ماند.
استعفا در لایه های دوم مدیریتی
از جمله این موارد، استعفای محمد ابراهیمی مدیرعامل سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کل کشور بود، در حالی که کمتر از یک سال پیش به این سمت منصوب شد.
در نمونه ای دیگر، در حالی که در طول مدیریت یکسال و نیم صالح آبادی رئیس بانک مرکزی که فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق است، دلار به ۴۰هزار تومان رسید، استعفا داد و محمدرضا فرزین، از مدیران دولت احمدی نژاد جایگزین او شد. در موردی دیگر بسیج دانشگاه شریف خواستار برکناری رئیس این دانشگاه شد که تاکنون دولت در برابر این درخواست سکوت کرده است.
عزل مدیران بی کفایت؛ بازداشت مدیران مفسد
پس از عزل رئیس سازمان حسابرسی و رئیس گمرک و برکناری دو معاون وزیر بخاطر قصور و کوتاهی و بازداشت یک مشاور وزیر به اتهام اختلاس، رسانه های حامی دولت تلاش کردند این برکناری ها و بازداشت ها را در راستای فعالیت گشت ارشاد مدیران معرفی کنند.
از جمله این افراد رئیس سازمان بازرسی و رئیس گمرک بود که مستقیما از سوی خاندوزی وزیر اقتصاد برکنار شدند. یا قاسم مکارم شیرازی مشاور وزیر راه را که به گفته اردشیر مطهری نماینده سمنان در مجلس، دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کردند.
استانداران نظامی در صف برکناری و انتصاب
در حال حاضر سه استان خوزستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، شاهد تغییر در سطح استانداری بوده ایم. این تغییرات مستقیما از تهران ابلاغ شده و مدیران جایگزین آن‌ها را نیز از حلقه نظامیان و مدیران امنیتی نزدیک به احمد وحیدی تشکیل می دهند. سابقه وحیدی در سپاه قدس، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی، او را به مدیرانی نزدیک کرده که اغلب سابقه حضور در نیروهای مسلح دارند. اعتماد وزیر کشور دولت رئیسی به نظامیان، علیرغم ساخت سیاسی وزارت کشور و ظرفیت غنی مدیران با تجربه، به‌نظر می رسد نشات گرفته از فرمان پذیری آنان است.
برای نمونه، حسینی محراب متولد مشهد، قبلا در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مشغول به کار بوده است. سخنگوی دولت در توصیف سوابق علیرضا محراب گفته او »مسوول قرارگاه تنظیم بازار دولت از جمله سوابق حسینی محراب است.« حسینی محراب در کارنامه اش، رزمندگی دفاع مقدس، در دهه هفتاد مدیرکلی اطلاعات خوزستان و در سال ۸۴ در دوره وزارت حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در وزارت اطلاعات، معاونت اقتصادی و مبارزه با فساد این وزارتخانه را داراست.
تغییر استاندار خوزستان دومین تغییر استانداران در دولت رئیسی پس از انتصاب سرتیپ محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق ایران و از فرماندهان سپاه به استانداری سیستان و بلوچستان محسوب می شود. او پیش از فرماندهی قرارگاه قدس، به عنوان فرمانده دانشگاه علوم و فنون نظامی امیرالمؤمنین فعالیت می‌کرد که دانشگاه افسری نیروی زمینی سپاه پاسداران در اصفهان است.
سرتیپ دوم بهمن امیری مقدم نیز هفته قبل از استانداری کرمانشاه برکنار شد و به جای او محمدطیب صحرایی دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) قرار گرفته است. امیری مقدم، قبل از تصدی استانداری کرمانشاه، جانشین معاون عملیات نیروی انتظامی بوده که سابقه حضور در فرماندهی انتظامی خراسان رضوی، در نزدیک شدن به سرتیپ وحیدی و تصدی استانداری کرمانشاه بی تاثیر نبوده است. سرتیپ امیری مقدم در اشتباهی که ماه ها دستمایه رسانه ها در تایید بی کفایتی او شده بود، در جلسه ای رسمی درباره گروه ۱+۵ گفته بود «یک طرف ایران و طرف دیگر ۵ قدرت جهانی قرار دارند!«
سردار محمد تقی شاهچراغی استاندار قم نیز براساس اخبار رسانه های محلی ، در صف تغییر قرار دارد و با رفتن وی از استانداری قم، شخص دیگری جایگزین وی خواهد شد. شاهچراغی از کارنامه مدیریتی قوی و مطلوبی در قم برخوردار نیست و انفعال وی سبب ایجاد تنش و فراری دادن سرمایه گذاران از استان شده است
جای خالی استانداران بومی بر خلاف وعده_های رئیسی
از جمله وعده های رئیسی در انتخابات۱۴۰۰ انتخاب مدیران و استاندارانی بود که به طور دائم در استان فعالیت کنند و ترجیحا از افراد بومی همان استان باشند. وعده ها و قول هایی که باعث دلگرمی مردم می شد. اما حالا بعد از یکسال و نیم از حکمرانی دولت رئیسی، مشاهده می شود که دولت از رئیسی نه تنها حرف شنوی ندارد بلکه خلاف وعده های دولت، عمل می کند.
رئیسی زمانی گفته بود »مدیران پروازی باید از چرخه مدیریت استان خوزستان حذف شوند و به هیچ عنوان نمی پذیرم که مدیری در استان خوزستان پروازی باشد و این در برخی دیگر از استانها هم باید انجام شود و مدیران پروازی باید از چرخه مدیریت حذف شوند«
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از خبرآنلاین،به نظر می رسد انتخاب استانداران نظامی ناشی از عدم شناخت مدیران سیاسی توانمند کشور است. طبیعی است وقتی وزیر کشور استانداران را از دایره نیروهای مسلح انتخاب می کند، نشان می دهد نسبت به ظرفیت مدیران بومی استان بی اطلاع است و به تایید نمایندگان مجامع استانی، حتی از نمایندگان استان هم درباره انتخاب استانداران مشورت نمی گیرد. موضوعی که چشم انداز بقای مشکلات و بی تاثیر بودن جابجایی ها در استان را پیش روی مردم قرار می دهد.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = شانزده