جایگاه والای فضولی در شعر فارسی

جایگاه والای فضولی در شعر فارسی

گروه گزارش: سعید سلیمانپور شاعر و استاد ادبیات فارسی در جلسه ۱۵ محفل فضولی خوانی حوزه هنری آذربایجان غربی در ارومیه با قرائت و شرح یکی از غزلهای فارسی فضولی، به مطلع:
ساقیا می ده که حرفی زان دهان گویم تو را
تا نگردم مست، کی راز نهان گویم تو را
گفت: فضولی بغدادی شاعری بسیار بزرگ و کم نظیر زبان فارسی و ترکی است اما متاسفانه تاکنون اشعار فارسی وی مورد غفلت یا تغافل واقع شده، در حالی که در بین شاعر برجسته ادبیات فارسی، بعد از حافظ و قبل از صائب هیچ شاعری در نوآوری بدیعی و ظرایف شعری و آرایه پردازی و بازی با کلمات و ایجاد ارتباطات لفظی و معنوی و آوردن صنایع ادبی و نیز پارادکس های شاعرانه به فضولی نمی رسد.
این استاد دانشگاه ادبیات و شاعر طنزپرداز کشوری افزود: به نظر من فضولی در بین شاعران پارسی گوی به طور شایسته شناخته نشده و مظلوم واقع شده، خدمات و نوآوریهای او در ادب فارسی خیلی گسترده و شایان توجه است و از بنیانگذاران سبک هندی بشمار می آید.
سلیمانپور در پایان گفت: باید در کنار اشعار ترکی، اشعار فارسی فضولی بازشناسی و قرائت و شرح گردد که این کار هم از اهل شعر و ادب و مراکز فرهنگی و هنری و دانشگاهها ساخته است.
در این جلسه خلیل شیخلو شاعر نوپرداز ارومیه نیز گفت: فضولی در تکنیک شاعری و نوآوریهای کلامی و دقایق شعری و نازک خیالی اگر بی نظیر نباشد کم نظیر است و امروز هم با گذست پنج قرن، خیلی مدرن می نماید.
مصطفی قلیزاده علیار هم در این نشست ادبی به قرائت یکی از غزلهای فارسی فضولی پرداخت به مطلع و مقطع:
دل الفت تمام به آن خاک در گرفت
خوش صحبتی میان دو افتاده در گرفت …
چون خس فتاده بود “فضولی” به خاک ره
او را نسیم لطف تو از خاک برگرفت.
شایان ذکر است غزل ترکی فضولی به مطلع:
عشق اطوارین مسلم ائیله دی گردون بنا
بونجه کیم یئل تک یوگوردی یئتمه دی مجنون بنا
قرائت، بازخوانی و شرح و بررسی شد.
بهرام اسدی از فضولی پژوهان معاصر، شعری از خود در تضمین یکی از غزلهای ترکی فضولی را برای حاضران قرائت کرد.
همچنین خانم معصومه آذری و امین گنج پرور از اعضای ثابت محفل فضولی خوانی هر کدام جداگانه یک شعر از فضولی خواندند، فتح اله یگانه شعر استاد شهریار را در تجلیل از فضولی خواند و “سهند برزگر” دانش آموز مستعد و خوش ذوق ارومیه ای، غزل ترکی فضولی را به شیوه جذابی بازخوانی کرد.غلامعلی کریمی و سید نعیم موسوی از شاعران حاضر در جلسه، شعری از خود خواندند.استاد غلامرضا دانش فروز، رضا برزگر، اتابک تیموری، فضه جوادی، سهیلا پارسایی مهر، تبسم شدتی، سید تیمور جامعی محمدتقی آقازاده، علی رشتبر، آقای نجفی و شاعران شرکت کننده در جلسه پانزدهم محفل فضولی خوانی بودند.مصطفی قلیزاده علیار در پایان اعلام کرد جلسه ۱۶ محفل فضولی خوانی روز سه شنبه ۹۷/۴/۵ برپا خواهد شد.
گفتنی است جلسه پانزدهم محفل فضولی خوانی بعد از ظهر روز سه شنبه ۹۷/۳/۲۲ در محل حوزه هنری آذربایجان غربی در ارومیه برگزار گردید
بر پایه این گزارش، حکیم ملامحمد فضولی بغدادی شاعر بزرگ قرن دهم هجری، از متفکران و عارفان شیعی مذهب و از شاعران طراز اول اهل بیت (ع) است و اشعارش را به سه زبان فارسی و ترکی و عربی سروده، به سه زبان دیوان دارد و بیش از ده جلد کتاب ادبی و تاریخی و عرفانی و اعتقادی از او به یادگار مانده و شاعر درجه یک و بزرگ ادبیات ترکی به شمار می رود.
فضولی بغدادی در شاعران بزرگ بعد از خود از جمله صائب تبریزی، سید ابوالقاسم نباتی، سید عظیم شیروانی، میرزا علی اکبر صابر، شهریار و … تاثیرگذار بوده است.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


9 − = هفت