جان کندن کودکان کار حال جامعه را بد نمی کند

جان کندن کودکان کار حال جامعه را بد نمی کند

گروه اجتماعی :موضوع کودکان کار در کرج به خصوص کودکان زباله‌گرد قدری با پیچیدگی اجتماعی همراه است و بخش زیادی از پیچیدگی این موضوع به گردش مالی عظیمی که پشت صحنه این ماجرا جریان دارد مربوط است.
تصور کنید کودکان چرخ به دستی که مشغول جمع‌آوری زباله هستند؛ در ظاهر حس ترحم نسبت به این صحنه در ذهن هر بیننده‌ای برانگیخته می‌شود اما در واقعیت آن کودک در حال جمع‌آوری طلای کثیفی است که کثیفی‌اش بر دستان خودش می‌ماند و طلایش به جیب کسانی دیگر سرازیر می‌شود.
یک بار دیگر وضعیت حاکم بر پسماندهای برخی شهرها را مرور کنیم؛ از یک طرف با قراردادهای بحث‌برانگیز و از طرف دیگر به کارگیری نیروی کار کودک و ارزان سود مضاعفی را به دنبال دارد؛ این وضعیت تاثیر زیادی بر ناتوانی سازمان پسماند شهرداری ها در جذب یک پیمانکار برای ساماندهی حلقه‌دره داشته است چون زباله تا به حلقه‌دره برسد دیگر چیزی برای تفکیک ندارد و فقط از آن شیرابه و اجزای بی ارزش باقی می‌ماند.
در این میان اما یک جامعه شناس نوع دیگری به موضوع نگاه می‌کند؛ رحیم خستو معتقد است کودکان کار واقعیتی است که وجود دارد و در قبال آن نمی‌توان صورت مسأله را پاک کرد.
خستو در این خصوص می‌گوید: کودکان کار واقعیت تلخی است که وجود دارد؛ در کرج هم پیمانکاران از آنان برای جمع‌آوری زباله استفاده می‌کنند و این نقد وارد است.
وی ادامه می‌دهد: تاکید من این است که واقعگرایانه با آن برخورد کنیم یعنی اگر در جایی کودکی هم مشغول به کار است برای او سرویس بهداشتی، غذای مناسب، مکان خواب مناسب و … فراهم کنیم و شرایطی فراهم شود که پزشک نیز آنها را تحت نظر بگیرد تا استثمار نشوند.
وی اضافه می‌کند: به هر حال این یک واقعیت است که وجود دارد؛ ما زمانی که با سمن‌ها صحبت می‌کنیم آنها تاکید دارند که این موضوع جمع شود اما آیا واقعاً در این سال‌ها با این نگاه کار کودکان جمع شده است؟
خستو ادامه می‌دهد: اعتقاد من این است، حالا که این واقعیت وجود دارد باید سعی کنیم شرایطی انسانی‌تر را برای این کودکان فراهم کنیم هر چند معتقدم جامعه باید متاسف باشد که کودکش کار می‌کند.
وی خاطرنشان می‌کند: کودک باید رشد پیدا کند؛ باید مکانی امن داشته باشد و باید در کانون محکم خانواده باشد ولی با وجود خانواده‌های بدسرپرست و فروپاشی خانواده این واقعیت هم وجود دارد. در هر حال نمی‌توان در قبال کودکان کار صورت مسأله را پاک کرد.
برخی از پیمانکاران علاوه بر به کارگیری نیروی کار ارزان در بستن قرارداد با شهرداری نیز به سودهای قابل توجهی دست می‌یابند؛ چیزی که توسط حسین محمدی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج به آن اشاره شد.
اگرچه در چنین وضعیتی سخت می‌توان از حقوق کودک و غیرقانونی بودن کار کودکان و آثار مخرب زباله‌گردی بر روح و جسم آنها صحبت کرد اما ببینیم این مراودات مالی و سودهای کلان چه واقعیتی را مشخصاً برای کودکان فعال در این عرصه به وجود آورده است.
*برخی کودکان تا ۲۰ ساعت زباله‌گردی می‌کنند
وی با بیان اینکه محل زندگی این کودکان فاجعه است تصریح می‌کند: این وضعیت باعث شیوع بیماری‌های مختلفی در میان آنان شده است؛ حتی ما در یکی از شهرها در بازدیدهای میدانی کودکی را دیدیم که دو انگشت او توسط موش خورده شده بود.
این فعال اجتماعی شهرداری را مسبب این وضعیت می‌داند و می‌گوید: همه گاراژها کارفرمایانی دارد که تحت نظارت شهرداری کار می‌کنند، در حالی که طبق قانون، به کار گرفتن کودکان در مشاغل سخت همچون زباله گردی غیر قانونی است اما شهرداری این خلاف را مرتکب می‌شود و کارفرما برای پرداخت حقوق کمتر و کسب سود بیشتر این بچه‌ها را به کار می‌گیرد؛ البته شهرداری این موضوع را منکر می‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه طبق تحقیقات ما این کودکان در روز ۱۰٫۵ ساعت کار می‌کنند اعلام می‌کند: کودکانی بودند که ۲۰ ساعت در روز نیز مشغول کار بودند؛ این یک نوع برده‌داری نوین است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 3