جاده ها و حمل و نقل ریلی توسعه وامنیت

جاده ها و حمل و نقل ریلی توسعه وامنیت

مهدی خدادوست گمچی
گروه اقتصادی:امروزه یکی از مهمترین شاخص های پیشرفت و توسعه در جهان، توسعه راههای ارتباطی زمینی، هوایی و دریایی جهت برقراری ارتباط در داخل کشورها و ایجاد ارتباط با سایر کشور ها می باشد.
استان آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن مرز مشترک با چهار کشور همسایه، از موقعیت مهم و استراتژیکی در کشور و منطقه برخوردار است.
با توجه به اهمیت توسعه روابط و مناسبات بین المللی با کشورهای همسایه، پتانسیل بالای این کشورها جهت صادرات کالا و خدمات، وجود گمرکات متعدد در سطح استان، بازارچه های مرزی، تقویت صنعت توریسم به دلیل پتانسیل های فوق العاده متفاوت تاریخی و طبیعی، نیاز به توسعه روزافزون مناطق آزاد تجاری و صنعتی به دلیل اهمیت ویژه آنها و تاثیر شگرف آنها در توسعه استان و جذب توریست، توسعه ارتباطات جاده ای و ریلی در سطح استان تاثیر بسزایی در افزایش مقادیر و کاهش زمان صادرات کالا و خدمات خواهد داشت.متاسفانه علیرغم موقعیت مهم استان آذربایجان غربی و قرارگیری این استان در دروازه اروپا، جاده های مواصلاتی این استان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. فقدان بزرگراه و آزاد راهها و راههای عریض مناسب نه تنها نشانگر جایگاه ضعیف زیرساختهای حمل و نقل این استان می@باشد، بلکه بیانگر عدم ارائه خدمات کافی در این حوزه به این استان می باشد. نداشتن شکل هندسی مناسب به دلیل شکل بستر و اقلیم استان، نقاط حادثه خیز متعدد و متوالی، نبود خط کشی مناسب و استاندارد در راههای استان، عدم نصب علایم و تابلو های مناسب و کافی راهنمایی و رانندگی در جاده ها از مشکلات عمده در راههای موجود استان می باشند. علیرغم تلاشهای صورت گرفته در سالهای اخیر و اجرای برخی از پروژه ها جهت حل این معضل، کماکان محورهای جاده ای این استان، یکی از پرحادثه ترین جاده ها در سطح کشور می@باشند
نه تنها سطح ایمنی و امنیت جاده های آن از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند، بلکه سطح کیفیت و استاندارد این جاده ها، در تراز بین المللی نمی باشد و این عدم برخورداری از سطح مناسب کیفیت، اثراتی منفی بر وضعیت تردد جاده ای در سطح استان دارند.
به همین دلیل سالانه شاهد حوادث و تصادفات متعدد جاده ای در تمامی محورهای استان که غالبا از محورهای پر حادثه می باشند، هستیم که این حوادث منجر به ایراد صدمات و خسارات مالی و تلفات جانی برای شهروندان استان و رانندگان می گردد.حمل و نقل ریلی بدلیل سطح ایمنی بسیار مناسب، امکان حمل و نقل سطح بالایی از کالا و مسافر، و هزینه های پایین حفظ و نگهداری، مهمترین نوع حمل و نقل در سطح جهان می باشد که امروزه گستردگی این نوع از حمل و نقل یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی در کشورهای جهان محسوب می شود.
علیرغم توسعه نسبتا مناسب این نوع از حمل و نقل در کشور و حتی در برخی از استان های غیر مرزی، متاسفانه استان آذربایجان غربی علیرغم ویژگی ها، موقعیت و شرایط منحصر بفرد خود، یکی از محرومترین استانها در برخورداری از این شیوه حمل و نقل در سطح کشور می باشد. عدم تامین اعتبار کافی، مناسب و بهنگام برای پروژه های توسعه راه آهن در استان، از اهم مشکلاتی می باشند که توسعه ریلی را در سطح این استان با مشکل جدی مواجه نموده است.علیرغم مواجهه حمل و نقل ریلی این استان با مشکلات متنوع و متعدد، عدم تخصیص بودجه مناسب جهت توسعه این نوع حمل و نقل در سطح استان و ارتباط شهرستان ارومیه با ناوگان حمل و نقل ریلی کشور به عنوان مرکز استان، طولانی شدن زمان انجام پروژه های ریلی در استان و فرسایش بخش زیرسازی انجام شده در تعدادی از قطعات راه آهن در سطح استان به دلیل تغییرات فصلی و جوی و نیاز به اقدامات موثر و جدی در خصوص تعمیر و بهسازی بستر راه آهن را می توان به عنوان تعدادی از مشکلات جدی در این حوزه نام برد
به همین دلیل هزینه تمام شده پروژه های مربوطه هر روز در حال افزایش می باشد که خود باعث ورود بار مالی اضافی به این پروژه ها می@شود که این بار مالی و خسارت اضافی وارده به بیت المال، بر خلاف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ارائه خدمات مناسب به هم استانی های عزیزمان می باشد. لازم بذکر است که اتمام پروژه راه آهن مراغه-ارومیه باعث حل بسیاری از مشکلات استان خواهد شد.انجام پروژه های ساختمان راهها بصورت فاینانس، اجرای پروژه های راهسازی استانی در قالب پروژه های عمرانی، ایجاد زیرساخت های مناسب توریستی، رفاهی و تفریحی جهت بازگشت سرمایه در حاشیه راهها، و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی اقداماتی هستند که می توانند بسیاری از مشکلات بخش بودجه ای پروژه های راهسازی را در سطح استان مرتفع نمایند.
واگذاری عملیات طراحی و اجرای ساختمان راههای استان به شرکتهای طراح در سطح بین المللی، ارتقاء سطح استانداردهای راهسازی، نظارت های مستمر بر نحوه اجرای پیمانکاران پروژه ها، ارتقاء سطح دانش فنی و مهندسی در کلیه مراحل طراحی، اجرا، نظارت، بهره برداری و راهداری نیز عواملی هستند که می@توانند علاوه بر افزیش سطح کیفیت راههای استان وکاهش بار مالی وارده به پروژه ها، هزینه های نگهداری و راهداری را در دوره بهره برداری از جاده های استان، کاهش دهند.
حال با توجه به شرایط جاری در سطح استان، امید است با مدیریت مناسب امکانات، ایجاد بسترها و زیرساختهای لازم، تامین اعتبار کافی و بهنگام، جذب سرمایه های بخش خصوصی بصورت فاینانس و فروش اوراق مشارکت با مشارکت بانک ها و سازمان بورس و تلاش و پیگیری مستمر مسئولین و نمایندگان مجلس در سطح استان هرچه سریعتر شاهد تحولی مناسب در حوضه حمل و نقل که یکی از مهمترین زیرساختهای لازم جهت توسعه استان می باشد و به تبع آن شکوفایی صنایع مختلف در سطح استان باشیم تا علاوه بر تامین ایمنی و امنیت مناسب برای مسافران و تقویت واحدهای تولیدی استان، انتفاع کشور از امتیازات متفاوت و متعدد این نوع از توسعه را شاهد باشیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = هفده