عضو شوراي اسلامي اروميه:

تکنولوژی نوین مصرف آب در پارک‌های ارومیه را پنج برابر کاهش می‌دهد

تکنولوژی نوین مصرف آب در پارک‌های ارومیه را پنج برابر کاهش می‌دهد

گروه خبر: عضو شورای اسلامی ارومیه گفت: به زودی با عملیاتی شدن و استفاده از تکنولوژی نوین هیدروژل در کاشت گیاهان، میزان مصرف آب در پارک‌ها را تا پنج برابر کاهش می‌دهیم. مرتضی بهرام با بیان بهره گیری از علم نوین کاشت فضای سبز پارک‌ها افزود: با استفاده از علم جدید در کشت نوین درختان و چمن‌ پارک‌ها، میزان مصرف آب تا پنج برابر کاهش می‌دهیم.
وی اظهار کرد: به علت مصرف زیاد آب در بستر چمن پارک‌ها، کاشت چمن در بسیاری از کشورها منسوخ شده است تا مصرف آب بهینه شود.
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به تکنولوژی جدید کاشت بوته‌ها ادامه داد: با استفاده از این تکنولوژی جدید، ریشه گیاهان آب بیشتری را در کنار خود نگه می‌دارد و از این رو نیاز به آبیاری متداول نیست.
بهرام گفت: چمن‌ پارک‌ها به صورت اصولی باید هر چهار روز یکبار و درختان نیز هر سه هفته یکبار مورد آبیاری قرار بگیرند و این موضوع موجب مصرف بیش از حد آب است اما در تکنولوژی نوین کاشت، ریشه گیاه نیاز کمتری به آب پیدا می‌کند.
وی با اشاره به تحقیقات شورای اسلامی در این حوزه اضافه کرد: با تحقیقات آزمایشگاهی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی ارومیه به این نتیجه رسیدیم که این تکنولوژی را به صورت مقطعی و پایلوت در یکی از پارک‌های سطح شهر عملیاتی کنیم تا نتیجه کار آزموده شود.
وی یادآور شد: با اجرای این پروژه، مصرف آب تا پنج برابر کاهش می‌یابد که در صورت موفقیت طرح، از این تکنولوژی در تمامی پارک‌ها استفاده خواهد شد.
عضو شورای شهر با اشاره به صنعت ساخت این تکنولوژی گفت: مواد معدنی سوپر جاذب و هیدروژل ساخته شده محققی بومی از دانشگاه ارومیه و دانشگاه صنعتی ارومیه است که با جلوگیری از هدر رفتن آب و نگهداری آب با مدت زمان بیشتر در خاک باعث جلوگیری از آبیاری مجدد در کشاورزی می‌شود.
وی تاکید کرد: این تکنولوژی با استفاده از مواد معدنی بر پایه سیلیس است و عمر قابل استفاده این خاک معدنی پنج سال است.
بهرام با اشاره به جایگزین چمن در پارک‌ها نیز ادامه داد: در تلاش هستیم تا به جای چمن از بوته‌های بادوام و گل‌های دائمی در کنار سنگ فرش‌های زینتی استفاده شود.
هم‌اکنون سرانه فضای سبز ارومیه از نظر اکولوژیکی ۱۱٫۷ مترمربع به ازای هر شهروند است در حالیکه میانگین کشوری زیر ۱۰ است اما استاندارد ملی ۱۲ تا ۱۵ مترمربع عنوان شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 2 =