تیشه عدم پرداخت تسهیلات به ریشه صنوبرکاری استان

تیشه عدم پرداخت تسهیلات به ریشه صنوبرکاری استان

گروه اقتصادی: طرح ملی زراعت چوب در آذربایجان غربی با کشت صنوبر عملیاتی شده و استان با تولید یک سوم صنوبر کشور مقام اول را دارد، ولی عدم پرداخت به موقع تسهیلات بانکی فعالیت صنوبرکاران را مشکل کرده است.نیاز روز افزون به زراعت چوب و فرآوری آن، با توجه به شرایط زندگی امروزی دو چندان شدهه که در این راستا طرح ملی زراعت چوب با کشت صنوبر در اغلب استانهای دارای پتانسیل از جمله آذربایجان غربی اجرا شد ولی کم طلفی بانکهای عامل به ارائه تسهیلات به فعالانان این عرصه مشکلاتی را ایجاد کرده است.
پرداخت تسهیلات بانکی به صنوبرکاران به منظور حمایت از تولید و زراعت چوب و همچنین راه اندازی واحدهای فرآوری تولیدات با هدف حفظ ارزش افزوده و جلوگیری از خروج ارز از کشور انجام می شود، ولی نبود تخصص کافی بانکها از اهمیت این موضوع تسهیلات متقاضیان به موقع پرداخت نمی شود.چهار گونه از صنوبر به عنوان صنوبرهای بومی شناسایی شده اند که از این چهار گونه موجود در کشور رویشگاه اصلی دو گونه تبریزی و کبوده در آذربایجان غربی است ولی متاسفانه به دلیل نبود و کمبود واحدهای فراوری ?? درصد تولیدات به صورت خام به سایر استانها و یا خارج از کشور صادر می شود.هر چند صنوبر به سادکی تکثیر، دارای رشد سریع، دارای چوبی سفید و یکدست بوده، به عنوان بادشکن و دیوار های سبز نیز مورد استفاده قرار می گیرد ودر آمد حاصل از صنوبرکاری نیز قابل توجه است، ولی عدم حمایتهای مالی بانکها و نبود واحدهای فرآوری چوب مشکلاتی را ایجاد می کند.
*تولید ?? میلیون اصله نهال صنوبر در آذربایجان غربی
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در خصوص روند تولید صنوبر در استان، از تولید سالانه ۲۰ میلیون نهال صنوبر توسط بخش خصوصی و دولتی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: میانگین موجودی صنوبر استان هفت میلیون متر مکعب بوده که مقام اول تولید با یک سوم تولید کشور را داریم.رحمان وهاب زاده در خصوص اقدامات انجام شده برای توسه زراعت چوب در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سالانه ??? هزار اصله نهال اصلاح شده بین صنوبرکاران توزیع می شود، اظهار داشت: استفاده بهینه از منابع آب و خاک، جلوگیری از واردات چوب و خروج ارز از کشور و حفاظت و صیانت از جنگلهای طبیعی از جمله اهداف صنوبرکاری در استان است.
وی با اشاره به اینکه عملیات کاشت، داشت و برداشت صنوبر زمان بر بوده و هفت سال برای پرورش یک اصله صنوبر زمان نیاز است، ادامه داد: کشاورزان باید با توجه به کمبود منابع آبی استان نسبت به تبدیل سیستم های آبیاری باغات صنوبر به سیستم آبیاری نوین اقدام کنند.
*تسهیلات بانکی به موقع در اختیار صنوبرکاران آذربایجان غربی قرار نمی گیرد
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ضمن انتقاد از اینکه متاسفانه تسهیلات بانکی توسط بانک کشاورزی در زمان مورد نیاز به صنوبرکاران پرداخت نمی شود، ادامه داد: متاسفانه تسهیلات بانکی زمانی به متقاضیان پرداخت می شود که زمان کشت به اتمام رسیده است.
وهاب زاده خواستار ارائه تسهیلات کم بهره به صنوبرکاران شد و اعلام کرد: شناساندن جایگاه واقعی صنوبر ترویج اهمیت کشت و توسعه زراعت این درخت به منظور افزایش سرانه سطح سبز و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی استان در مناطق مستعد ضروری است.
وی در خصوص مشکلات فرآوری چوب در آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه نبود و کمبود واحدهای فرآوری چوب تولیدی و یا سنتی بودن واحدهای موجود از جمله معضلات و مشکلات پیش روی صنعت چوب استان محسوب می شوند، عنوان کرد: تولیدات چوبی استان معمولا به روشهای سنتی و دستی به جعبه های چوبی تبدیل می شوند.
*۳۰ درصد تولیدات چوبی آذربایجان غربی توسط واحدهای فراوری جذب می شوند.وی با اشاره به اینکه با توجه به سنتی بودن روند فراوری چوب در آذربایجان غربی، واحدها ظرفیت جذب تنها ۳۰ درصد تولدات چوب استان را دارند، افزود: ما بقی تولید به سایر استانها کشور صادر و فرآوری می شود که این امر منجر شده ارزش افزوده تولید نیز نصیب سایر استانها شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی با اشاره به راه اندازی واحد فرآوری چوب صنوبر چند لایه در خوی، نیز گفت: با راه اندازی و بهره برداری از این واحد فراوری بخش از مشکلات این حوزه رفع شده ولی هنوز هم نیازمند افزایش تعداد واحدهای فراوری در استان هستیم.
وهاب زاده یادآور شد: زراعت چوب در آذربایجان غربی برای افزایش سرانه فضای سبز و صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد اشتغال جایگزین برای کشاورزان و باغداران با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و اجرای طرحهای محدودیت کشت محصولات ضروری است.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


9 × سه =