آذربایجان غربی مهم‌ترین گلوگاه‌های صادراتی کشور میزان صادرات راضی_کننده نیست

آذربایجان غربی مهم‌ترین گلوگاه‌های صادراتی کشور میزان صادرات راضی_کننده نیست

مهناز رنجه بازو
گروه گفت‌وگو: نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: آذربایجان غربی از مهم‌ترین گلوگاه‌های صادراتی کشور محسوب می‌شود و با توجه به جایگاه مرزی استان این میزان صادرات راضی ‌کننده نیست.
موید حسینی‌صدر در گفت‌وگو با خبرنگار آراز آذربایجان به بررسی وضعیت صادرات آذربایجان غربی پرداخت و از موانع و مشکلات صادرات و واحدهای تولیدی آذربایجان غربی و راهکار‌های مورد نظر برای حل این موانع و مشکلات سخن گفت.
رشد صادرات موجب ورود ارز به کشور و افزایش درآمدهاى اقتصادى می‌شود و با توجه به جایگاه مرزی آذربایجان غربی باید از تمام ظرفیت‌های صادراتی این استان در راستای توسعه اقتصادی منطقه و کشور استفاده شده و اهتمام بیشتری از طرف مسئولان در زمینه تسهیل صادرات انجام شود.
در حال حاضر از تمام ظرفیت پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی استفاده نمی‌شود که باید با حداکثر کردن ظرفیت این پایانه‌ها و افتتاح پایانه‌های بازارچه‌ای جدید روند توسعه صادرات را در این استان تسریع بخشید.
تسهیل قوانین تجاری، حمایت عملی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، شناسایی و همکاری با بازارهای هدف اهمیت زیادی در تقویت حجم و ارزش کالاها و خدمات صادراتی دارد و در این زمینه استان‌های مرزی همواره از بیشترین نقش در صادرات برخوردار هستند.
متن گفت‌وگو با نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس را در زیر می‌خوانید:
*آیا در حال حاضر وضعیت صادرات آذربایجان غربی راضی کننده است؟
آذربایجان غربی از مهم‌ترین گلوگاه‌های کشور بوده و با توجه به جایگاه مرزی استان میزان صادرات به هیچ وجه راضی کننده نیست.
با توجه به اینکه در حال حاضر کشور ایران بیش از دو میلیارد دلار مبادله اقتصادی با کشور ترکیه دارد و انتظار طبیعی این است که استان آذربایجان غربی نیز سهم بسیار بالایی در این تبادل تجاری داشته باشد اما متأسفانه در عمل این گونه نیست به طوری که کل صادرات آذربایجان غربی از طریق مرزهای منطقه به کشور ترکیه شاید کمتر از یک میلیارد دلار باشد و عمدتا از طریق مسیرها و راه‌های دیگر انجام می‌گیرد بنابراین این حجم صادرات قابل قبول نیست.
* موانع موجود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما باید سهم خود را در مبادله تجاری با کشور ترکیه افزایش دهیم که در این زمینه موانع زیادی وجود دارد، برخی از موانع شامل سخت‌گیری‌هایی بوده که در مرزها از جمله مرز رازی و بازرگان وجود دارد به طوری که سخت‌گیری‌ها در این زمینه بیش از حد است علاوه بر اینکه از تمام ظرفیت‌های مرزی استان استفاده نمی‌شود.
*وضعیت مرزهای استان به چه صورت است؟
در مرز بازرگان تریلرها برای خروج سه روز در نوبت هستند که این نوبت چند روزه مردم منطقه را ناراضی کرده و قشر زحمت کش و تجار اذیت می‌شوند این در حالی است در طرف ترکیه صف وجود ندارد ولی در طرف ایران صف چند روزه داریم.
علاوه بر این هیچ دلیلی ندارد سایر مرزها فعال نشوند به عنوان مثال در مرز رازی علی رغم اینکه مردم به شدت خواهان مبادله کامیون بوده ولی تا کنون این موضوع محقق نشده و پی‌گیری‌ها به نتیجه نرسیده و این موضوع واقعا جای تاسف دارد که چرا اجازه نمی‌دهند در مرز رازی کامیون‌ها رفت و آمد کنند.
مرز رازی ظرفیت خوبی برای آذربایجان غربی است و می‌تواند در ارتقای سهم استان در رابطه اقتصادی با ترکیه نقش خوبی داشته باشد.
*آیا بازارچه‌های آذربایجان غربی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد؟
در حال حاضر فعالیت بازارچه رازی بسیار ضعیف شده، بازارچه سلماس فعال نشده و سایر بازارچه‌ها نیز با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند و این در حالی است بزرگ‌ترین ظرفیت آذربایجان غربی تجارت مرزی است یعنی حتی از کشاورزی نیز می‌تواند سودآورتر باشد و اشتغال‌زایی بالایی را برای منطقه به همراه داشته باشد.
متاسفانه از ظرفیت صادراتی آذربایجان غربی به طور کامل استفاده نمی‌شود و سهم آذربایجان غربی خیلی کم بوده، امید است مدیریت فعلی استان و نیز مدیریت آتی استان یک برنامه مفصل برای تجارت مرزی داشته باشد.
*توسعه صادرات چه نتایج و مزایایی به همراه دارد؟تجارت مرزی و صادرات کالاها در ارتقای اقتصاد ملی کشور خیلی اثر بخش و نیز برای رونق اقتصادی آذربایجان غربی، کاهش بیکاری ایجاد شغل و در آمد و ایجاد روحیه امید و اشتغال در مرزنشینان بسیار موثر باشد بنابراین خواسته آحاد مردم و تجار بازرگان، صادر کنندگان و وارد_کنندگان منطقه این است که موانع رفع شده و روان سازی صورت گیرد به طوری که سرعت کار افزایش یابد و از تمام مرزها صادرات و واردات انجام شده و محدود به مرز بازرگان نباشد.
*تاثیر کیفیت تولیدات و بسته‌بندی در صادرات به چه میزان است؟
قسمت دوم موانع صادرات به صنف تولیدکنندگان برمی‌گردد تولیدکنندگان ما باید خود را با پیشرفت‌های روز مخصوصا کشورهای همسایه و کشورهای دنیا هماهنگ کنند به طوری که محصول ارائه شده با کیفیت و قیمت مناسب باشد.
بسته‌بندی شکیل، بازاریابی و تبلیغات گسترده نیز در این موضوع دخیل است و اینکه تولیدکنندگان بتوانند در نمایشگاه‌های منطقه شرکت و محصولات و توانمندی‌های خود را عرضه کنند که متاسفانه در این مورد ضعیف عمل شده و آنچنان که انتظار می‌رود اقدامات لازم انجام نشده است.
*در حالت کلی موانع و مشکلات صادرات آذربایجان غربی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دو مشکل در زمینه صادرات وجود دارد و از دو بعد می‌توانیم ارتقای صادرات و تجارت مرزی را بررسی کنیم یک مورد مشکلاتی که در مرزها وجود دارد که مشکلات اداری بوروکراسی، موانع اداری و روان نبودن امور را شامل می‌شود و دیگری اینکه تولیدکنندگان می‌توانند اتحادیه‌های موفق تشکیل دهند به طوری که این اتحادیه‌ها در کشورهای همسایه محصولات تولیدکنندگان را معرفی کرده و تولیدات خود را به دنیا بشناسانند.
*چه اقدامات حمایتی باید از تولیدکنندگان انجام شود؟
در دنیا سیاست‌های تکمیلی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود به طوری که بعضی از کشورها کالای صادرکننده را در خروجی مرز تحویل می‌گیرند به طوری که توسط دولت به خریدار در خارج از کشور تحویل داده می‌شود یعنی دولت حمل کالا را تا مقصد برعهده می‌گیرد تا تولید‌کننده تقویت شود.
در بعضی از کشورها نیز کشور مربوطه پول مواد اولیه را به تولید‌کننده پرداخت می‌کند و در این زمینه هر کشوری نوعی سیاست تشویقی برای تولیدکننده دارد و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز باید برای تولیدکنندگان سیاست تشویقی قرار دهد.
در حال حاضر در کشور سیاست‌های تشویقی برای تولیدکنندگان راضی‌کننده نیست که باید برای تولیدکنندگان موفق نیز سیاست تشویقی قرار داده شود.
آذربایجان غربی مخصوصا در بخش معادن ظرفیت بالایی را دارد که اگر به ظرفیت معدنی آذربایجان غربی توجه شود سنگ‌بری‌های متعدد و فرآیندهایی که روی سنگ باید صورت گیرد در این استان افزایش پیدا می‌کند و از لحاظ تولیدات معدنی و صادرات بی‌نظیر خواهد بود.
آذربایجان غربی از مهم‌ترین گلوگاه‌های صادراتی کشور محسوب می‌شود ولی حجم صادرات آذربایجان غربی در شرایط فعلی راضی کننده نیست باید با بررسی موانع و مشکلات صادراتی و ارائه راهکارهای عملی میزان حجم صادرات آذربایجان غربی افزایش داده شود و با فعال‌سازی تمام پایانه‌های مرزی از حداکثر ظرفیت این استان مرزی در زمینه صادرات استفاده شود.
توسعه صادرات آذربایجان غربی می‌تواند نقش به سزایی را در توسعه اقتصادی این استان ایفا کند و در زمینه مسئولان باید اهتمام بیشتری داشته و با پیش‌بینی تمهیدات و تسهیلات زمینه لازم را برای تشویق و حمایت از صادرکنندگان به کار گرفته تا از این طریق موجب افزایش و تسهیل صادرات استان شود.
باید ساختار تولید اصلاح و قوانین دست و پا گیر از بین برود تا شاهد توسعه صادرات باشیم و تولید‌کنندگان نیز باید به فکر تقویت مزیت نسبی و رقابتی خود در راستای ارائه تولیدات با کیفیت بهتر و هزینه کمتر بوده تا بتوانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.
با توجه به ظرفیت استان آذربایجان غربی در زمینه معادن به خصوص معادن سنگ، صادرات معدن از بهترین روش‌های توسعه صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 2