نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:

تولیدات آذربایجان غربی بجای صادرات در سردخانه‌ها می‌مانند

تولیدات آذربایجان غربی بجای صادرات  در سردخانه‌ها می‌مانند

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دپوی ۹ هزار تنی عسل در سردخانه‌های استان آذربایجان غربی گفت: هم‌اکنون ۳۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان وجود دارد و آمار درستی از وجود سیب در سردخانه‌ها بیان نمی‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان، وحید جلال‌زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات کشاورزی با محوریت سیب درختی آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: باز شدن پنجره نقل و انتقلات در حوزه های اورآسیا، اروپا، شبه قاره آفریقا و حتی شانگهای بستری مناسب برای توسعه صادارت کشور و محصولات کشاورزی است که باید در خواست عضویت ایران در اورآسیا به زودی در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: ما بازارهای هدف بکری داریم از جمله آن می‌توان به قاره آفریقا که حوزه صادرات خوبی برای ما محسوب شود اشاره کرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت مدرنیزاسیون کردن صادرات محصولات کشاورزی افزود: هم اکنون تنها ۱۵ درصد ارزش افزوده محصولات تولیدی قبل از برداشت کسب می‌شود و بقیه ۸۵درصد باقی بعد از روند تولید است که این امر به هیچ وجه به نفع صادرات کشور نیست.جلال زاده نبود و کمبود حمل و نقل و ناوگان یخچال‌دار را از دیگر مشکلات بخش عرضه محصولات کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد: این معضل موجب فاسد شدن بخشی عظیمی از تولیدات کشاورزات می‌شود که برای رفع آن باید راهکارهای اساسی ارائه کرد.وی عنوان کرد: کشور ایران و به خصوص استان آذربایجان غربی در بخش تولیدات فرش و عسل قطب کشور است ولی به دلیل نبود برندینگ مورد نظر هیچ نامی از محصولات ما برده نمی‌شود.
سهم کشاورزان استان ۸۰ میلیون مترمکعب به جای ۱۵۰ میلیون مکعب مورد نیاز
جلال محمودزاده نائب رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: استان آذربایجان غربی در بخش کمبود آب با مشکات اساسی مواجه است و ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده تا هر سال ? درصد آب کشاورزی را کم کنند بدون اینکه در اجرای طرح آبیاری تحت فشار اقداماتی انجام دهد.وی ابراز کرد: کشاورزان ما برای تولید محصولات خود به ۱۵۰ میلیون مکعب آب کشاورزی نیاز دارند در حالی که این میزان به ۸۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی از برگشت محصولات کشاورزی صادر شده توسط برخی کشورهای منطقه ابراز تاسف کرد و افزود: متاسفانه این مسئله باعث شده تا کشاورزان ما متضرر هزینه‌های فراوان شوند و به نظر بنده این امر باید تلافی شود.محمودزاده بیان کرد: طی یک سال اخیر بسیاری از سهام داران بخش کشاورزی به دلیل نبود تسهیلات بانکی و وجود بروکراسی‌های سخت اداری حساب بانکی خود را به تهران منتقل کردند و این امر برای استان آذربایجان غربی مشکل ساز شده است.وی گفت: در این میان حذف ارز ترجیحی موجب گرانی محصولات می‌شود و باید توطیع ارز دولتی با برنامه ریزی ادامه پیدا کند.
دپوی ۹ هزار تنی عسل در سردخانه‌های استان حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی در استان آذربایجان غربی از اهمیت بالایی برخوردار است و متاسفانه در خصوص بازار سیب دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم و باید بازار محصولات کشاورزی را تضمینی کرده و سیاست راهبردی تصویب کنیم تا کشاورز دغدغه عرضه محصول نداشته باشند.وی از کاهش کشت گندم در استان خبر داد و اظهار کرد: گرفتن زمین‌های دیم از مردم توسط سازمان منابع طبیعی باعث کاهش این محصول استراتژیک در منطقه شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص دپوی ۹ هزار تنی عسل در سردخانه‌های استان نیز ابراز نارضایتی کرد و اضافه کرد: چرا باید تولیدات ما به جای صادرات خارجی در سردخانه مانده و موجب کاهش انگیزه تولید کنندگان شود.حجت‌الاسلام ذاکر گفت: هم‌اکنون ۳۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان وجود دارد و آمار درستی از وجود سیب در سردخانه‌ها بیان نمی‌شود.
۲۸۰ تن سیب درختی استان در سردخانه
اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: هم اکنون ۲۸۰ هزار تن سیب درختی استان در سردخانه نگهداری می‌شود.وی ادامه داد: آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که ۸۰۰ هزار هکتار آن سالانه زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قرار می گیرد. رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سیب درختی با تولید ۱٫۲ میلیون تن عمده ترین محصول باغی و چغندر قند با تولید سالانه بین یک تا ۱٫۸ میلیون تن مهمترین محصول زراعی این منطقه است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


5 + = ده