استاندار آذربايجان‌غربي:

تعدد دستگاه‌های تصمیم گیر در مرزها مانعی برای توسعه است

گروه خبر: استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر ضرورت توسعه پایانه‌های مرزی و مدیرت واحد در مرزهای استان ، گفت: تعدد دستگاه‌های تصمیم گیر در مرزها نه تنها عاملی برای پیشبرد اهداف نیست بلکه به مانعی برای انجام کارها و توسعه نیز تبدیل شده است. می طلبد با ایجاد مدیریت یکپارچه و واحد در فعالیت های گمرگی استان ، تجارت مرزی روانسازی شود. به گزارش آراز آذربایجان، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی که با حضور رییس کل گمرک ایران برگزار شد، اظهار کرد: تعدد ارگان‌های تصمیم‌گیر سبب شده تا با کم‌کاری یک دستگاه، مسیر توسعه در پایانه‌های مرزی مختل و یا روند کندی داشته باشد.
وی با اشاره به افزایش اختیارات استانداران برای ایجاد مدیریت واحد در پایانه‌های مرزی گفت: خوشبختانه رئیس جمهور اختیارات لازم برای مدیریت واحد در مرزها را صادر کردند که به زودی نتایج این تصمیم خوب در مدیریت واحد و روانسازی فعالیت‌های گمرکی در پایانه‌های مرزی استان، نمایان خواهد شد.
استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های گمرکات، عنوان کرد: گمرکات استان هم راستا با افزایش مبادلات اقتصادی توسعه نیافته‌اند، که رفع این مشکل به یک بازنگری اساسی نیاز دارد.
معتمدیان با انتقاد از نگاه جزیره‌ای به مرزها، ادامه داد: نوع نگاه به مرزها باید بین‌المللی و فرا مرزی باشد چرا که نگرش شهرستانی در مدیریت مرزها مانع توسعه زیرساختی آنها شده و باید با استفاده از ظرفیت‌های ملی و اعتبارات کشوری زیرساخت‌ها و امکانات پایانه‌های مرزی گسترش و توسعه یابد.
وی با اشاره به نقش مرزها در توسعه اقتصادی برای جلوگیری از اثرگذاری تحریم‌ها، بیان کرد: اگر معتقد به توسعه اقتصادی هستیم باید ایجاد زیرساخت در مرزها مدنظر قرار گیرد.
استاندار آذربایجان‌غربی، این استان را پیشران تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه دانست و یادآور شد: برا رسیدن به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری هدف گذاری شده بین دو کشور ایران و ترکیه؛ آذربایجان غربی می تواند نقش موثری داشته باشد.
معتمدیان همچنین با تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت ریلی در بحث ترانزیتی، افزود: بهره‌مند نشدن از ظرفیت ریلی سبب افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود و در این زمینه ارتقای توانمندی‌ها و توسعه حمل و نقل ریلی در استان در راستای اقتصادی کردن خط حمل و نقل ریلی ضروری است.
در این جلسه استاندار آذربایجان‌غربی در تماس تلفنی با معاون وزیر راه و شهر سازی و رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ضمن گزارش‌گیری از آخرین وضعیت احداث پایانه مرزی رازی، خواستار رفع موانع و مشکلات و جانمایی فعالیت‌های گمرکی و موارد مورد نیاز گمرک ایران در بهره‌برداری از این پایانه مرزی شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 3