توسعه اقتصادی آذربایجان غربی در گرو استفاده از ظرفیت‌های نخبگان است

توسعه اقتصادی آذربایجان غربی در گرو استفاده از ظرفیت‌های نخبگان است

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: برنامه‌ریزی برای ایجاد تعاملات هم‌افزا میان اجتماعات نخبگانی و دستگاه‌های اجرایی استان از جمله مهمترین ماموریت‌ها و برنامه‌های پژوهشی شورای علمی بنیاد نخبگان آذربایجان غربی است.
بی گمان اهتمام ویژه و عنایت جدی مسئولان ارشد استانی نسبت به تصمیمات شورای علمی بنیاد نخبگان استان یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی آذربایجان غربی است و استفاده از ظرفیت نخبگان و استعدادهای برتر به توسعه و پیشرفت استان کمک می‌کند.
این شورا به منظور تنظیم فرآیندهای تصمیم‌گیری بنیاد نخبگان استان تشکیل شده و وظایف اصلی آن ایجاد زمینه مناسب برای برنامه‌ریزی اجرایی و هماهنگی امور و ارزیابی فعالیت‌های بنیاد نخبگان استان با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بنیاد ملی نخبگان است.
تدوین برنامه‌های سالیانه نخبگان استان و پیشنهاد و تصویب و تخصیص اعتبار آنها به بنیاد ملّی، شناسایی اجتماعات نخبگانی در استان، برنامه‌ریزی برای ایجاد تعاملات هم‌افزا میان اجتماعات نخبگانی و دستگاه‌های اجرایی استان از جمله مهمترین ماموریت‌ها و برنامه‌های پژوهشی شورای علمی بنیاد نخبگان استان است.
تلاش برای استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود استان برای اجرای برنامه‌های استانی و همچنین ایجاد کارگروه‌های تخصصی و ارزیابی برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد نخبگان استان نیز از دیگر برنامه های راهبردی شورای علمی بنیاد نخبگان استان به شمار می رود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که شورای علمی بنیاد نخبگان استان باید به طور مستمر با تشکیل جلسات زمینه شناسایی نخبگان استان را فراهم کند و دبیرخانه این شورا در محل بنیاد نخبگان استان است.این در حالی است که هر کجا شاهد توسعه، رشد و پیشرفت هستیم نشان دهنده بهره‌گیری از تجارب و تخصص نخبگان و صاحبان علم و دانش است.
این در حالی است که دانشگاهها باید از ظرفیت خوب دانشجویان استفاده کنند و بسیاری از اصول فکری در دانشگاهها و صنعت باید تغییر کنند چرا که دانشگاهها به پول دولتی معتاد شده اند که در این صورت توان استفاده از دانشجویان دانشگاهها که از ظرفیت های خوب دانشگاه به شمار می روند به خوبی استفاده کنند.
از سوی دیگر، بودجه های پژوهشی به درستی صرف پژوهش نمی شوند این در حالی است که پژوهش ها درآمدزا هستند و این مسئله باید در کشور جا بیفتد.
این در شرایطی است که استان آذربایجان غربی علیرغم ظرفیت ها و پتانسیل های عظیم نیروی انسانی و منابع طبیعی خدادادی و شرایط جغرافیایی فوق العاده برای رشد و توسعه اقتصادی هنوز نتوانسته به جایگاه مورد نظر خود برسد و رشد و توسعه استان مطلوب نیست و یکی از عوامل عدم توسعه استان، نبود انسجام و هماهنگی به منظور بسیج نیروهای مستعد و مومن و متخصص و به خصوص نخبگان و پژوهشگران جوان در سطح استان است.
همواره نیروی انسانی مفید و نخبه و پژوهشگر برای سازمان‌ها ارزش‌آفرینی می کند و این ارزش‌آفرینی هم برای ذی‌نفعان داخلی و هم ذی‌نفعان خارجی بسیار مهم است.
این در حالی است که برای بهره مندی از ظرفیت و استعداد نیروی متخصص و نخبه باید از طرق مختلف از آنان حمایت کرد و تشکیل صندوقهای سرمایه گذاری به منظور حمایت از مبتکران و مخترعان از جمله صندوقهای حمایتی دولتها برای پیشبرد فناوریهای نوین و تکنولوژیهای نوظهور است.
یکی از مشکلات برای کسب ثروت و تجاری سازی یافته های فناوری مخترعان و مبتکران، صندوق سرمایه گذاری هدفمند در فناوریهای خاص به عنوان مثال فناوری نانو است و باید هر یک از سازمانهای مربوطه و متولی نیز بر حسب مسئولیت، سرمایه و بودجه ای را به این امر اختصاص دهند. در این صندوق ، بعد از ارزیابی ریسک و ثبت پتنت، طرح پذیرفته شده یا در داخل سرمایه گذاری می شود و یا در قالب قرارداد لیسانس فناوری به دیگر کشورها واگذار می شود.بنیاد ملی نخبگان منشا خدمات ارزنده ای برای نخبگان است که با راه اندازی این مرکز و با تصمیم سازی و سیاستگذاری برای نخبگان در راستای برطرف کردن موانع پیش روی نخبگان استان گام هایی مفید برداشته می شود.
کارشناسان معتقدند رسالت بنیاد ملی نخبگان و مجامع نخبگان شناسایی، حمایت، هدایت و جذب نخبگان است و در همین راستا پیش بینی شده است در آینده ای نزدیک مجمع خیرین نخبه پرور نیز در سطح استان تاسیس شود.
یکی از مهمترین مشکلات و مسایل پیش روی مبتکران ، پژوهشگران و مخترعان استان نبود هماهنگی و همکاری میان بخشی دستگاههای اجرایی و در حالی که تنها دو ماه از تشکیل بنیاد ملی نخبگان استان می گذرد ولی هنوز نخبگان و مخترعان آذربایجان غربی با مسایل و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.
همچنین تاسیس صندوق حمایت از مخترعان و مبتکران در استان توسط مسئولان بنیاد نخبگان آذربایجان غربی برای جوانان نخبه استان یک فرصت بی بدیل است و با تشکیل این صندوق مخترعان و مبتکران استان قادر خواهند بود مشکلات مالی طرح های خود را که دارای توجیه اقتصادی هستند برطرف سازند.از سوی دیگر اجرای طرح شهاب با هدف شناسایی و حمایت دانش آموزان نخبه آذربایجان غربی نیز بسیار موثر است و این طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر در کشور آغاز شده است و برای رسیدن به این آینده روشن در زمینه علم و فناوری، نخبگان به عنوان پیشقراولان، نقش مهمی را ایفا می کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۲ ق.ظ

۲ نظر

نظر -49 - 0 از 2اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. 0

    زنده باد آذربایجان
    http://www.khoysociety.com/fa/

  2. 0

    جانا سخن از کدام بنیاد ملی نخبگان آذربایجان غربی می گویی ؟؟؟؟
    کجاست این بنیاد ملی نخبگان در آذربایجان غربی که شما برایش شورای علمی در نظر گرفته ای؟؟
    سخت در توهم هستی عزیز…
    در این استان کلا یک مرکز نخبگان بنام شهید فهیمده وجود داشت که به فضل الهی و حمایت بی دریغ مسئولین استان در حال تخته شدن می باشد.

نظر -49 - 0 از 2اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


2 + هفت =