توجیه مسئولان محلی برای احیای دریاچه ارومیه بیش از یک سال زمان برد

گروه خبر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه شاید اولین برنامه‌ای باشد که طبق زمانبندی مشخص شده اجرا شد، گفت: البته ما حدود یک سال و نیم به خاطر توجیه مسئولان محلی از اجرای برنامه عقب افتادیم. آنقدری که با مسئولان دولتی منطقه چالش داشتیم و با مردم محلی مشکلی نداشتیم.
به گزارش آراز آذربایجان ،عیسی کلانتری در نشست خبری احیای دریاچه ارومیه که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: امسال عملیات سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به اتمام می‌رسد و قولی که رییس جمهوری در سال ۹۲ برای احیای دریاچه ارومیه داد تقریبا به صورت کامل اجرایی خواهد شد.
کلانتری گفت: عملیات مهندسی احیای دریاچه ارومیه در بهمن ماه به اتمام می رسد. این تنها پروژه ای در جهان است که موفق شده یک دریاچه مرده را بار دیگر زنده کند.
وی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه شاید تنها پروژه‌ای در جهان باشد که دریاچه‌ای مرده را مجدد به مسیر احیا بازگردانده است، تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۶ دریاچه به تراز اکولوژیک خود می‌رسد.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود: از دی ماه سال ۹۲ که مسئولیت احیای دریاچه ارومیه را بر عهده گرفتیم، عملیات برنامه‌ریزی برای احیا آغاز شد و ظرف شش ماه مطالعات ما برای احیا به اتمام رسید. متاسفانه هیچ مهندس مشاوری در کشور قبول نکرد که این کار را انجام دهد. به همین دلیل با همکاری ۱۳ دانشگاه و با محوریت دانشگاه شریف برنامه احیا را تدوین کردیم.
کلانتری با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه شاید اولین برنامه‌ای باشد که طبق زمانبندی مشخص شده اجرا شد، گفت: البته ما حدود یک سال و نیم به خاطر توجیه مسئولان محلی از اجرای برنامه عقب افتادیم. آنقدری که با مسئولان دولتی منطقه چالش داشتیم و با مردم محلی مشکلی نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه اوج هزینه‌های پروژه احیای دریاچه ارومیه مصادف با تحریم‌ها بود، گفت: تا حدود زیادی سازمان برنامه و بودجه با ما همکاری کرد و البته حمایت‌های شخص رییس جمهوری را نیز داشتیم.
کلانتری در ادامه اظهار کرد: افرادی بودند که در ابتدای شروع کار اعتقادی به احیای دریاچه ارومیه نداشتند و آن را امکان‌پذیر نمی‌دانستند اما چون دلیل و سند علمی نداشتند ما نمی‌توانستیم ادعاهای آن‌ها را بپذیریم. تعدادی از سمن‌هایی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ برای احیا تلاش می‌کردند به دلیل اقدامات ضد امنیت ملی محبوس شده بودند.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: بودجه‌ای که امسال برای احیای دریاچه ارومیه خواسته بودیم کاملا محقق شده است و اکنون با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا ۳۴ کیلومتر از ۳۶ کیلومتر تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه احداث شده است.
به گفته کلانتری از سال آینده مرکز آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه جایگزین ستاد احیا می‌شود و زمستان امسال همراه با سایر پروژه‌ها به بهره برداری می‌رسد و مدیریت و حفظ دریاچه ارومیه با این مرکز خواهد بود.
کلانتری با این اینکه برخی می‌گویند بارش‌ خوب باران سبب احیای دریاچه ارومیه شده است، گفت: باید آب و بارانی وجود داشته باشد که تالاب و دریاچه‌ای به حیات خود ادامه دهد. در دهه ۸۰ بارندگی داشتیم اما متوسط دریاچه ارومیه هر سال ۴۰ سانتیمتر کاهش پیدا می کرد. کاری که ما انجام دادیم این بود که آبی که وجود داشت را به پیکره دریاچه رساندیم و برای احیا ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه شد که کمتر از ۵۰ میلیارد تومان آن برای بخش برنامه‌ریزی و دانشگاهی صرف شد.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تکلیف سدهای نیمه ساخته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه چه می‌شود، توضیح داد: از ابتدای کار احیا قرار بود که سد جدید ساخته نشود و آب اضافه سدهای موجود نیز به سمت دریاچه رها شود. برای برخی سدهای نیمه ساخته مانند سد نازلو و باراندوزچای حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بود اما ما بر اساس مصوبه ستاد جلوی تکمیل آن را گرفتیم و تا زمانی که دریاچه ارومیه به طور کامل احیا نشود این سدها تکمیل نخواهند شد. پس از سال ۱۴۰۶ و احیای دریاچه بررسی می‌شود که آیا می‌توان سدهای نیمه ساخته را تکمیل کرد یا خیر.
به گفته کلانتری از اواخر امسال یک میلیارد متر مکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه می‌شود و از سال ۱۴۰۷ که تراز دریاچه ارومیه به حدنصاب می‌رسد حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب از حق‌آبه دریاچه کاهش و به امور دیگر اختصاص می‌یابد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۴ ب.ظ

دیدگاه


8 × = شانزده