تهدید جان مردم ارومیه در اتوبوس‌های درون شهری

تهدید جان مردم ارومیه در اتوبوس‌های  درون شهری

گروه اجتماعی: شبکه حمل و نقل عمومی آنگونه که از عبارت آن پیداست باید عمومی باشد و در اختیار مردم، اما ماهیت وجودی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری در ارومیه از درون با تغییراتی همراه شده تا جاییکه به نظر باید نام آن را از ناوگان عمومی به ناوگان فعال دل به خواهی تغییر داد.
اتوبوس به عنوان مهمترین حلقه در زنجیره شبکه حمل و نقل عمومی سالم در شهری همچون ارومیه که مشکل ترافیکش داد هر مدیر و مسئول و شخصی را بالا می برد، به عضوی غایب و در صورت وجود هم به زنجیره خمیده تبدیل شده و کارایی خود را در رفع مشکل ترافیک و البته آلودگی از دست داده است.
هرچند مسئولان تاکید بر فرهنگ سازی برای استفاده از ناوگان عمومی و اتوبوس دارند اما این اظهار نظرها جز آب در هاون کوبیدن نیست چراکه استفاده از این ناوگان زمانی ماهیت پیدا می کند که حضور قدرتمند و توزیع متوازن آن را در هرمنطقه ای از سطح شهر شاهد باشیم حال آنکه برای جمعیت نزدیک به یک میلیون نفری ارومیه تنها ۳۲۴ دستگاه اتوبوس فعالیت دارد و با یک حساب سرانگشتی عیان است که برای بیش از ۳ هزار نفر جمعیت یک اتوبوس موجود است و با این وضعیت چگونه باید مردم را به سمت استفاده از اتوبوس که البته تعداد آن در روزهای بارانی و تعطیل هم به نصف این میزان کاهش پیدا می کند، تشویق کرد.
با این اوصاف تکلیف وعده توزیع عادلانه امکانات و فراهم کردن دسترسی آسان کلیه مردم به امکانات عمومی که همواره مهمترین بخش قول های مدیران شهری را تشکیل می دهند، در همان حد وعده های سرخرمنی است که تاکنون راه به جایی نداشته است.
از طرفی این شهر با داشتن ده ها دانشگاه دولتی و غیر دولتی سالانه پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان غیر بومی است که بر جمعیت این شهر می افزاید و نیاز به افزایش سرویس های حمل و نقل عمومی برای جابجایی دانشجویان به محل تحصیلشان بیش از پیش ضروری می شود اما ضعف در این بخش هم باعث شده است مردم و اغلب دانشجویان استفاده از دیگر ناوگان را بر ساعت ها انتظار بی سرانجام برای رسیدن اتوبوس مملو از مسافر که در همان ایستگاه ابتدایی پر شده است را ترجیح دهند و یا جان خود را در کف دست بگیرند و به هر زور و فشاری خود را در جلوی درب اتوبوس هم که شده جای دهند و چه بسیار از همین مسافرانی که پایشان در لای درب اتوبوس آسیب دیده و یا از درب آن به بیرون پرتاب شده اند.
البته این پایان کار نیست چراکه حتی اگر شهروندی موفق به استفاده از این ناوگان هم شود نامناسب بودن وضعیت اتوبوس ها، بروز انواع سرقت و کیف قاپی بدلیل انبوه جمعیت که امکان شناسایی فرد متخلف وجود ندارد، نبود سیستم تهویه هوای مناسب برای انبوه جمعیت سوار شده به این ناوگان، ضعف در بهداشت ناوگان، بی توجهی به تعمیر دستگیره های داخلی اتوبوس که تنها اهرم سرپاایستادن مسافران به شمار می آید، تکه تکه بودن روکش ها، شیشه های شکسته که نایلون های ضخیم جایگزین آن شده است و بسیاری دیگر از این قبیل ضعف ها طرف دیگر ماجراست که نارضایتی گسترده مردم را از این ناوگان باعث شده و در مقابل رئیس سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه آنچه که مردم از نزدیک لمس می کنند و می بینند را رد کرده و اعلام می کند ارومیه بهترین ناوگان درون شهری را در کل کشور داراست! به گزارش اروم نیوز روزهای بارانی و برفی که بیشترین نیاز به استفاده از این ناوگان هم احساس می شود اوضاع روند بغرنج تری به خود می گیرد بطوریکه گویا این شهر فاقد هرنوع شبکه حمل و نقل عمومی است و همین مقام مسئول هم علت آن را یخ زدگی خیابان ها بعنوان یکی از عوامل حرکت کند اتوبوسها برای حضور در ایستگاههای مسیر مورد فعالیتشان عنوان می کنند که البته ماجرا به تاخیر در حضور ختم نمی شود بلکه دیده ها و شنیده های حاکی از آن است که اصلا اثری از هیچ اتوبوس در برخی ایستگاهها دیده نمی شود و به ناچار و مسافران هم به گونه ای دیگر عزم طی مسیر می نمایند.
البته که آدم سیر را چه خبر از فرد گرسنه چراکه وقتی مسئولین لزومی به استفاده از ناوگان عمومی ندارند و حتی از روی مسئولیتی که بر عهده شان گذاشته شده، سوار بر این اتوبوس ها نمی شوند تا وضعیت خدمات دهی و کمبودهای آن را بررسی کنند از کجا از حال مردمی که برای جابجا شدن نیاز به استفاده از این ناوگان دارند و با مشکلات فراوانی از جمله کمبود تعداد ناوگان و وضعیت نامناسب اتوبوس های موجود در این زمینه روبرو هستند، درک خواهند کرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


8 + نُه =