گزارش//

۲۰ماه آزگار با کرونا در آذربایجان‌غربی

۲۰ماه آزگار با کرونا در آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: هشتم آبان سال ۱۴۰۰، بیستمین ماه با همنشینی کرونا در ایران و آذربایجان غربی سپری شد ولی همچنان این ویروس، بستری می_کند و جان مردم را می گیرد تا جایی که طبق آمار، روزانه به طور متوسط ۴۹۸ نفر در این ۲۰ ماه در استان درگیر این ویروس به قول عامیانه منحوس شده اند. نخستین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی، هشت اسفند سال ۱۳۹۸ شناسایی شد که در این ۲۰ ماه، روزانه به طور متوسط ۴۹۸ نفر به کرونا مبتلا شده و به طور متوسط ۱۱ نفر جان خود را در استان بر اثر بیماری کووید ۱۹ از دست داده است.
در پی آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ در اواخر بهمن سال ۱۳۹۸ در کشور، آذربایجان‌غربی پس از مقاومتی هشت روزه، در روز هشتم اسفند سال ۱۳۹۸ نخستین بیمار ابتلا به کرونا را تجربه کرد که از آن به بعد، طی ۶۱۲ روز گذشته، این ویروس در صدر اخبار همه رسانه های استانی قرار گرفته است.
به گفته‌ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، در اولین مورد، تست کرونای بانوی ۵۵ ساله در ارومیه از طرف وزارت بهداشت مثبت اعلام شد؛ اولین مورد کرونا در استان، بانوی ۵۵ ساله بازگشته از سفر قم بود.
دکتر جواد آقازاده در آن زمان گفت که این بیمار که چند روز پیش با علائم بالینی بیماری تنفسی و سابقه سفر زیارتی به قم و بازگشت به ارومیه را داشت، از همان ابتدا به عنوان مورد مشکوک بستری و نمونه خون وی برای آزمایش کرونا به تهران ارسال شد و بلافاصله و به‌صورت کاملا ایزوله تحت مراقبت و درمان قرار گرفت.
از آن روز به بعد بود که پای ثابت خبرهای خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی، کرونا و ابتلای شهروندان و فوت آنان بر اثر ابتلا به کرونا بود.طی ۲۰ ماه گذشته، ۳۰۴ هزار و ۶۷۷ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۶ هزار و ۸۶۲ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.این آمار نشان می دهد که روزانه به طور متوسط در آذربایجان غربی ۴۹۸ نفر و در هر ساعت حدود ۲۱ نفر به کرونا مبتلا شده و روزانه ۱۱ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند.
در این مدت، ۵٫۱ درصد کل مبتلایان کشوری و ۵٫۴ درصد کل فوتی های کشوری ناشی از بیماری کووید ۱۹ مربوط به آذربایجان غربی بوده که هر دو نزدیک به یک درصد بیشتر از سهم جمعیتی استان در بین استان های مختلف کشور است.
در بررسی آماری شیوع بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی نکات بسیار جالبی نیز وجود دارد که نشان دهنده وضعیت نامناسب استان در ۲ بازه خیزسوم و خیز پنجم کرونا در پاییز سال گذشته و تابستان امسال است و اکثر آمار بالای ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در استان به این بازه ها خلاصه می شود.روز ۱۲ شهریور امسال، پرکارترین روز مراکز درمانی آذربایجان غربی در حوزه درمان بیماران کرونایی بود، در این روز ۲ هزار و ۲۴۵ نفر در بیمارستان های استان بستری بودند که ۳۳۲ نفر از آنان در مراکز مراقبت های ویژه تحت درمان قرار داشتند؛ در هر ۲ مورد، این روز رکورددار ۲۰ ماه گذشته به شمار می رود.شهریور ماه امسال همچنین آمار بیشترین بستری شدگان سندرم حاد تنفسی را طی این مدت دارا بوده و تقریبا در همه روزهای آنان، تعداد بستری شدگان در هر روز به بیش از ۲ هزار نفر بالغ می شد.اما بیشترین استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای افراد با وضعیت بسیار بغرنج کرونایی در ۲۰ ماه گذشته به روز ۱۹ آبان سال گذشته برمی گردد که در این روز، ۱۰۹ بیمار به دستگاه ونتیلاتور متصل بودند و بار زیادی بر روی دوش بخش های مراقبت های ویژه وجود داشت.
بیشترین بستری روزانه کرونایی نیز مربوط به ۲۴ ساعت روز ۹ شهریور امسال است که در این ۲۴ ساعت ۴۶۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند که بیش از ۱۵ برابر روزهای افت کرونایی در آذربایجان غربی بود.مرگبارترین روز کرونایی در آذربایجان غربی نیز باز به شهریورماه امسال اختصاص داشت به طوری که در روز هشتم شهریور، ۴۱ نفر در آذربایجان غربی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.در نگاه کلی با توجه به آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در آذربایجان غربی، تاکنون از حدود هر ۱۲ نفر مردم استان، یک نفر به کرونا مبتلا شده و به طور تقریبی از هر ۵۰۰ نفر جمعیت استان، یک نفر جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده است.البته خبر خوشی که از بهمن سال گذشته در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی مطرح شد، موضوع واکسیناسیون بود که آغاز آن، برای مردم امیدوارکننده بود ولی در ادامه سرعت تزریق واکسن، بسیار کند شد تا زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد.
در حالی که تا اوایل مرداد امسال، روند بسیار کندی در واکسیناسیون در آذربایجان غربی داشتیم، پس از آن به تبع سرعت مناسب در کشور، روند واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در این استان نیز بسیار سریع تر شد.
در آخرین روز تیرماه، رقم واکسیناسیون در آذربایجان غربی روی ۳۰۷ هزار دُز مانده بود که در مرداد، شهریور، مهر و روزهای گذشته از آبان، این رقم روز به روز بیشتر شد تا در هشتم آبان به رقم سه میلیون و ۴۰۰ هزار دُز برسد.
در حدود ۱۰۰ روز گذشته، نزدیک به سه میلیون و ۱۰۰ هزار دز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شد که نشان می داد روزانه به طور متوسط حدود ۳۱ هزار دز تزریق شده است؛ در حالی که این رقم از ۲۱ بهمن سال گذشته تا آخر تیر حدود هزار و ۹۰۰ دز بود.
پر واضع است که اگر روند پیشین ادامه می یافت، تا ماه ها هم روند واکسیناسیون کرونا ادامه داشت و امیدی به ایمنی جمعی هم نبود.
در حال حاضر حتی نزدیک به چهار هزار نفر در آذربایجان غربی، دز سوم را تزریق کرده اند و بیش از ۸۵درصد جامعه هدف هم حداقل یک دز دریافت کرده اند.با ادامه این روند پیش بینی می شود که تا دهه فجر امسال که وعده مسوولان است، واکسیناسیون هدف گذاری شده تکمیل شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،با توجه به این آمار و ارقام، انتظار می رود که در کنار توسعه واکسیناسیون با تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی، از شیوع کرونا کاسته شود و زندگی شاید کمی به سال های پیش از کرونا برگردد؛ امری که همتی همگانی را از مسوولان تا مردم طلب می کند.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


2 × دو =