تلویزیون BBC نفرت پراکنی قومی وطرح تجزیه ایران
کیامهر فیروزی
قسمت سوم
گروه تحلیل: الف) نامگذاری فرزندان در آذربایجان هیچگاه به سبک و روش ترکان نبوده. درفرهنگ ترکی آلتایی وقتی فرزند متولد میشد،پدراز خیمة خود بیرون میرفت ونخستین چیزی که به چشم او میخورد ،نام آن را بر فرزند خود مینهاد مانند : البتکین،سبکتگکن،غازان(به معنی دیگ،نام یکی از ایلخانان مغول که شنب غازان منسوب به اوست ). چنین آیینی را در آذربایجان سراغ نداریم . حتی پیش ازصدور شناسنامه در ایران، آذربایجانیها،نامهای ایرانی برای فرزندان خود برمیگزیدند و هم امروز نیز چنین است.نامهایی همچون : بهمن ،گودرز ،سهراب ،رستم ،منوچهر ،جمشید ،فریدون و همچنین گل بانو ،گل صبا،نسترن ،نرگس ،فرشته ،لادن،لاله وامثالهم . صالح کامرانی فقط کارگران آذربایجانی را میبیند که در مناطق گرمسیر ایران مشغول به کار هستند اما متخصصین و پزشکان و مهندسان آذربایجانی راکه در اقصی نقاط کشور مشغول به خدمت هستند ،نمیبیند . بزعم او منابع آذربایجان غارت میشود و توزیع درآمد ناعادلانه است وآذربایجان در محرومیت مانده ! حال اگر از او بپرسیم چگونه است که پتروشیمی تبریز با نفت خوزستان کار میکند ،چه پاسخی دارد؟کافی است به محرومترین مناطق کشور در سیستان و یزد و کرمان و سمنان و لرستان و کردستان و حتی اصفهان و فارس برود تا مفهوم محرومیت را دریابد . اگر محرومیتی وجود دارد ،محرومیتی سراسری است و مختص جغرافیا یا استان خاصی نیست . محض اطلاع او باید یادآور شویم که آذربایجان و بهطور اخص تبریز ،قطب صنعتی ایران محسوب میشود وپس از تهران دومین شهر صنعتی کشور است . همچنین است منطقه آزاد ارس و دشت مغان که دارای موقعیت اقتصادی و تجاری هستند . آذربایجان از دیربازدر مرکز توجه بوده. آذربایجان که بخشی از ماد بزرگ بودو ماد کوچک خوانده میشد ،بعدها آتورپاتگان نامیده شد. پیش از اسلام و به واسطه وجود آتشکده آذرگشنسب،محل تجمع ارتش داران وبزرگان بود. در دوره ایلخانی ،تبریز و سپس سلطانیه پایتخت ایران بودند . از دوران عباسمیرزا ،تبریز مقر نایبالسلطنه (ولیعهد ) محسوب میشده است و در دورههای مختلف چنین بوده. آذربایجانیها در دوره پیش و پس از انقلاب در بالاترین ردههای حکومتی و لشکری و کشوری قرار داشتنده اند. در ایران هیچگاه تبعیض قومی وجود نداشته است . طبق آخرین داده های مرکز آمار ایران در سال ۹۳،میانگین درآمد ماهیانه در آذربایجان دوملیون ودویست هزار تومان،در تهران دوملیون تومان ودر سیستان یک میلیون تومان اعلام شده است. براساس اعلام مجله APOSTROPHE UN از پایگاههای اینترنتی وابسته به سازمان ملل در سال ۹۱ ،تبریز به عنوان زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران معرفی شد.
ب) اقوام اروپایی خونینترین جنگ ها را پشت سر گذاشته اند. چنین نزاعی را در ایران سراغ نداریم . اقوام ایرانی از دیرباز در کنار یکدیگر و در یک بستر مشترک فرهنگی زیستهاند . تحقیقات ژنتیک دانشگاه کمبریج به سرپرستی دکتر مازیاراشرفیان بناب نشان میدهد که DNA (mather DNA مادری) در فلات ایران از یک پیشینه ده تا یازده هزارساله برخوردار است وپیوستگی و نزدیکی شاخصههای نژادی در میان اقوام ایرانی به حدی است که سخن گفتن از اقوام در فلات ایران بهسختی میسر میشود . گرچه دولت _ ملت مفهومی مدرن و مسبوق به قرن هفدهم است اما طبق نظریه »هابسام« و»آنتونی اسمیت«،دولت_ ملت به شکل سنتی در کشورهای باستانی همچون ایران وجود داشته است . نگارنده در دفتری مستقل تحت عنوان «اقوام ایرانی و هویت ایرانی »به وجوه اشتراک و هویت مشترک اقوام ایرانی بهتفصیل خواهد پرداخت . اما آنچه در این مُقال میگنجداینکه : پیوستگی ودرهم آمیختگی اقوام ایرانی مسبوق به دوران پیشا مدرن است . مادر کورش هخامنشی از مادها بوده،مادر نظامی گنجهای ،کُرد بوده ومادر خاقانی ،ارمنی بوده،هم امروز نیز این پیوستگی و درهم آمیختگی وجود دارد . کسی که مادرش کُرد،مادربزرگش خراسانی وپدرش لرستانی است ،در کدام قومیت یا ملیت تعریفشده قوم گرایان قرار خواهد گرفت ؟اقوام ایرانی در قالب یک ملت واحد در برابر دشمنان خود نیز یکپارچه و متحد بوده اند. مادها و ایلامی ها وبابلیها به کمک هم آشور را برانداختند. یونانیان به درستی مادها و پارس ها را یکی میانگاشتند.کماینکه جنگهای خود با پارسهای هخامنشی را،جنگهای »مِدی« میخواندند . فردوسی در حماسه ملی ایران از مشارکت همه ایلهای ایرانی اعم از گیلی وخراسانی وآذری ولُر وکُرد وخوزی ودیگران در نبرد با افراسیاب تورانی سخن میراند .»منگوقاآن«مغول به هلاکوخان توصیه میکند که برای تسخیر ایران باید لُرها وکُردها را سرکوب کند . همه اقوام ایرانی در برابر گلولههای صدام سینه سپر کردند و از وجب به وجب مام میهن دفاع نمودند . دلاوریها و حماسه آفرینی های ملت ایران طی هشت سال جنگ تحمیلی،در تاریخ ثبت است و دراین مختصر نمیگنجد. اما آنچه نباید فراموش کنیم این است که صدام حسین به هنگام حمله به ایران و طی سخنرانی خطاب به اقوام ایرانی ،وعده نجات آنان از ستم شوینیزم قوم فارس را میداد! و به یاد داریم که چه جنایاتی رانسبت به ایرانیان مرتکب شد .ج ) قومگرایی در جامعه مدرن مذموم است . حداقل طبق تعریفی که آقایان خود از جامعه مدرن ارائه میدهند . در جامعه مدرن، انسانها،فارغ از تعلقات قومی و قبیلهای وفارغ از اینکه رنگ پوست آنها چه باشد و فارغ از تعلقات ایدئولوژیک ،دارای حقوق انسانی و شهروندی هستند . در چنین جامعهای انسانها حرمت و کرامت مییابند . جامعه مدرن مبتنی بر حقوق قومی نیست . پس چگونه است که آقای داریوش کریمی وشرکتکنندگان برنامه پرگار و عموما قوم گرایان که داعیه تشکیل جامعه مدرن را دارند ،قومگرایی را ترویج میکنند ؟ملت غالب فارس وملتهای مغلوب غیر فارس میسازند وسپس برای هر یک از اقوام ایرانی ،هویت غیر ایرانی تعریف میکنند ؟! آیا در جامعه مدرن ،ترویج قومگرایی، رویکردی ارتجاعی وواپسگرایانه نیست؟ دموکراسی آرمان جوامع بشری است اما عوامفریبی آفت دموکراسی است و قوم گرایی یکی از عوامل بازدارنده فرایند دموکراتیزاسیون جامعه است .و اما وطن ، فقط آب و خاک نیست ،گرچه خود فی نفسه موجب تعلق است . وطن یک هویت ومیراث فرهنگی و تمدنی است و بهطور اخصّ در مورد ایران معنا و مفهومی دیگر مییابد . ایران با تمدنی کهن و فرهنگی درخشان نقش بسزایی در تکوین تمدن بشری ایفا نموده است . وطن ،خانه و آشیانه وحریم است ودفاع از خانه و آشیانه وحریم ،فقط مختص انسانها نیست . همه موجودات زنده به طور غریزی از خانه و آشیانه خود دفاع میکنند . مصداق آن سخن زیبای علامه دهخدا :
هنوزم زِ خُردی به خاطر دَر است / که در لانه ماکیان بُرده دست
به مِنقارم آن سان به سختی گَزید/ که اشکم چو خون از رگ آن دَم جَهید
پدر خنده برگریهام زد که هان / وطن داری آموز از ماکیان
نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۶ ق.ظ