تلنگری بر حمایت صاحبان صنایع از والیبال ارومیه

تلنگری بر حمایت صاحبان صنایع از والیبال ارومیه

کمال الدین نیک رفتار خیابانی
گروه جامعه: حمایت کمرنگ شهرداری ارومیه از تیم والیبال این شهر، موجب شد تا والیبال ارومیه از لیگ برتر والیبال کشور حذف شده و هواداران و ورزش دوستان ارومیه ای تیمی در جمع برتران این رشته در سال جاری نداشته باشند.
به گزارش آراز آذربایجان،البته ناگفته نماند که شهرداری ارومیه با توجه به شرایطی که دارد مطمئنا توان هزینه کردن بیشتر در ورزش را نداشته و لذا نمی توان مقصر اصلی را شهرداری دانست.
اینکه چرا والیبال در ارومیه علیرغم توجهات و علاقمندی شهروندان، نتوانسته به جایگاه مناسب خویش دست یافته و آنها را به خود جلب نماید، موضوعی هست که نیازمند بررسی های همه جانبه می باشد.
در این مقاله سعی خواهیم کرد تلنگری به مسائل و مشکلات این رشته داشته باشیم.
تاریخچه والیبال در ارومیه
والیبال در ارومیه قدمتی طولانی داشته و به گفته مطلعان نزدیک یک قرن سابقه دارد. جایی که میسیونرهای مسیحی در دهه ابتدایی قرن بیستم در محدوده کلیساهای ارومیه بخصوص در محله گول اوستو به این رشته ورزشی جدید می پرداختند. تماشای بازی های میسیونرهای مسیحی توسط شهروندان ارومیه ای، این رشته ورزشی را به میان مردم برده و آرام آرام در سایر محلات و اماکن مناسب شهری، علاقمندان در اوقات فراغت خویش به والیبال پرداخته و آن را توسعه دادند. بعدها ارومیه در رقابت های کشوری و باشگاهی والیبال با نام رضاییه و یا شرکت های مختلف حضور یافته و می توان گفت از دهه ۱۳۴۰ به بعد حضوری فعال و موفق در این رقابت ها را داشته و قهرمانان زیادی را به عرصه ورزش کشور معرفی کرده که هم اکنون به عنوان پیشکسوت در کنار این رشته حضور دارند.
اینکه چرا والیبال به عنوان ورزش اول ارومیه شناخته می شود ناشی از عوامل متعددی نظیر قابلیت اجرا در زمین های کوچک، تقریبا بدون هزینه بودن، نیاز به تعداد کم بازیکن، هوای مساعد ارومیه برای والیبال در فضاهای باز، توجه وافر به این ورزش در سال های آغازین و در نهایت علاقمندی اغلب شهروندان، می باشد. با نگاهی به حضور ارومیه در رقابت های والیبال کشوری و حضور ورزشکاران در سطح ملی، می توان گفت که این رشته ورزشی به مرور زمان و از دهه ۱۳۵۰ به بعد به ورزش اول این شهر تبدیل شده و ارومیه را به پایتخت والیبال ایران شهره کرده است.
نگاهی به حضور والیبال ارومیه در لیگ برتر
ارومیه از دهه سی همواره در سطح اول لیگ برتر کشور حضوری فعال و موثر داشته است. مدارک موجود حضور تیم والیبال ارومیه در سال ۱۳۲۴ در مسابقات قهرمانی کشور را ثابت می_کند.در دهه ۴۰ نیز با حضور مدیرانی همچون اکبر گهرخانی، والیبال ارومیه در رده های بالایی رقابت های کشوری عملکرد درخشانی داشته و در سال ۱۳۵۰ مقام اول مسابقات قهرمانی کشور جام کوروش کبیر را به خود اختصاص داده است.
بعد از انقلاب نیز تا سال ۱۳۶۸ رقابت های والیبال به شکل قهرمانی کشور برگزار شده و از سال ۱۳۶۹ مسابقات این رشته ورزشی بصورت لیگ و با حضور باشگاه های آغاز شد. والیبال ارومیه نیز از همان سال های اول رقابت های لیگ برتر با کمک اسپانسرهای مختلف و با عناوینی مانند پگاه ارومیه- آذرپیام و شهرداری ارومیه در این مسابقات حضور یافته و بهترین مقام های کسب شده نیز مربوط به سال های ۱۳۸۲ (کسب مقام سوم توسط پگاه ارومیه)- سال ۱۳۸۳ (کسب مقام دوم توسط پگاه ارومیه)- سال ۱۳۸۴ (کسب مقام سوم توسط آذرپیام)- سال ۱۳۸۶ (کسب مقام سوم توسط آذرپیام)- سال ۱۳۸۷ (کسب مقام سوم توسط فولاد ارومیه)- سال ۱۳۹۰ (کسب مقام سوم توسط شهرداری ارومیه)- سال۱۳۹۲ (کسب مقام سوم توسط شهرداری ارومیه)- سال ۱۳۹۳ (کسب مقام دوم توسط شهرداری ارومیه)- سال ۱۳۹۴ (کسب مقام سوم توسط شهرداری ارومیه)- سال ۱۳۹۵ (کسب مقام سوم توسط شهرداری ارومیه) و سال ۱۳۹۹ (کسب مقام دوم توسط شهرداری ارومیه).
بدین ترتیب می توان گفت که والیبال ارومیه با کسب هشت مقام سومی و سه عنوان نایب قهرمانی یکی از شهرهای افتخارآفرین والیبال کشور می باشد که بیشترین این مقام ها نیز با عنوان شهرداری ارومیه کسب شده است. علاقمندی شهروندان ارومیه ای به رشته والیبال و ارزشی که برایشان دارد سبب شده تا ارومیه به پایتخت والیبال کشور مشهور شده و این خطه به یکی از مهم ترین شهرهای بازیکن ساز کشور تبدیل شود. وجود بازیکنان طراز اولی نظیر یداله کارگرپیشه- عزیز پرتوی- ابراهیم وطن پرست- رسول بنایی کیا- جهانگیر سیدعباسی- نوبخت سیدعباسی- محمود محب- مجید ساداتی- عبدالرضا علیزاده- ساسان خداپرست و سعید معروف که در تیم ملی کشور ایفای نقش کرده اند، تاییدی بر این مهم می باشد.
بخش خصوصی، کلید موفقیت والیبال ارومیه
با توجه به تجارب گذشته و نگاهی به تیم داری در کشورهای موفق می توان گفت بهترین راهکار پیش روی والیبال ارومیه همانا چرخش به سمت خصوصی سازی هست. نگاهی به تیم های موفق والیبال کشور نیز نشانگر این واقعیت هست که تیم هایی که پشتوانه حمایت از بخش خصوصی را دارند، موفق تر عمل کرده و عناوین خوبی نیز بدست آورده اند. تیم والیبال پیکان تهران با کسب ۱۲ عنوان قهرمانی لیگ برتر پیشرو این رشته ورزشی شناخته می شود که باشگاهی خصوصی هست.
ارومیه با داشتن صنایع و کارخانه های بزرگ و موفق بخش خصوصی، توانمندی لازم برای تیم داری در لیگ برتر والیبال را دارد.
اینکه چرا صاحبان صنایع حاضر به سرمایه گذاری و حمایت از این رشته ورزشی محبوب شهروندان ندارند جای سئوال و تعجب دارد!
با توجه به اینکه معافیت های مالیاتی برای هزینه کردن شرکت ها در امر ورزش همگانی در قانون مالیات گنجانده شده است، سرمایه گذاران در حوزه ورزش جامعه می توانند از این امتیاز بجای پرداخت مالیات استفاده کرده و به ورزش اول شهرشان نیز کمک نمایند.
البته مسئولیت آوردن صاحبان سرمایه ارومیه ای به حوزه ورزش بر عهده مقاماتی نظیر نماینده ولی فقیه و استاندار می باشد که اختیارات و قدرت و نفوذ بالایی در شهر دارند.
در خاتمه امیدوارم این نوشته تلنگری در ثروتمندان و صاحبان صنایع ارومیه ایجاد نموده تا در حمایت از ورزش این شهر قدم های موثری بردارند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


شش × 8 =