تلفن همراه یا دردسر همراه
علی رزمآرای
گروه فرهنگی: اشاره: مدتی است که وضعیت آنتن¬دهی تلفن¬های همراه از انواع مختلف( منظور اپراتورهای مختلف) برای عموم استفاده کنندگان آن مشکل¬آفرین شده است. از انجا که پرداختن به این معضل فنی اقتصادی و غیره در حوزه استحفاظی صفحه فرهنگی و موضوع فرهنگ و همچنین قلم نویسنده این نوشتار خارج است و موضوع مربوط به صفحان گوناگون ، اقتصادی و یا اجتماعی و … روزنامه است، من نویسنده با خودم قرار گذاشتم که از منظر فرهنگی به کاربرد مصرف گونه این همراه گرامی و نه استفاده واقعی از و به فایده از آن بپردازم! و این شد نوشتار زیر:کسی باور نمیکند! اما حقیقت است. اینکه زنگ تلفن، آنهم تلفن همراه، پایگاه سیار فرهنگها است. راس ارتباطات صوتی امروز و سرسلسله صنعت ارتباطات سیارجهان، یک جعبه یا یک مکعب مستطیل کوچک،همه دنیا را در خود جای دادهاست. یک لحظه بیندیشید، هر کدام از ما یک مکعب کوچک حاوی فرهنگ دنیا را در جیبهایمان و یا کیفهایمان و … حمل می کنیم. تا امروز باب بود که تلویزیون را جعبه جادویی می گفتند و الحق درست و به جا بود این تمثیل. اما حالا مکعب مستطیل ِ موبایل نام یا همان تلفن همراه شده یکه تاز جادوگری و … این فرهنگ سیار مشخصات دور و نزدیک متنوع و مختلفی دارد. مدل و اسم و امکانات صوتی تصویری و حافظه، اینترنت، وهزار اسباب و اثاثیه دیگر. اما مشخصه اصلی آن یک چیز است: زنگ و موسیقی.موسیقی را می¬توان با کمی طنز و کمی جدیت زنگ فرهنگ¬ها خواند. هر فرهنگی با آوای موزونی با گوش¬ها و جان¬ها و روح¬ها گفتمان میکند. صدای فرهنگها با زنگ موسیقی در دنیا می پیچد.آدمی را از خواب و خیال ناشی از رخوت و تنگی حوصله و کار و خستگی می¬رهاند و این یعنی زنگ بیدار باش فرهنگی جسم¬ها و روح¬ها.اما موسیقی درهر فرهنگ وهر جامعه، ساخت متناسب با فرهنگ و اهالی آن دارد. یعنی برآمده از نشانه¬ها و باورها و تاریخ آن فرهنگ و مردمان آن است. از سازبندی و تم گرفته تا نتها و کلام موسیقی تا گوشه¬ها و ردیف و … پس می-توان قائل شد که موسیقی در فرهنگ هر جامعه و اهالی آن زبان ویژه دارد و از سویی زیر سایه¬ی زبان گفتاری و معیارآن جامعه ( زبان مکالمه و ارتباط) قرار دارد و در پهنای آن بعد کلامی به خود گرفته و هویتی مناسب با انواع خود از ترانه تا تصنیف و از اپرا تا سمفونی و… را به خود میبیند. حالا سوال اینجاست جعبه جادوی ما یعنی تلفن همراه هم برای خود آوای دارد و صدایی! یعنی فرهنگ متحرک و سیارتوی جیبی وتویکیفی و… زنگ می¬خورد تا بگوید من هستم!*زنگ¬ها و فرهنگ¬ها: حالا که فهمیدیم تلفن همراه میدان عملکرد علم و صنعت و هنر است و این سه جادوگری می کنند در قامت این مکعب مستطیل. اماهر کالاو جنسو خط سیر تولید آن ، خود فرهنگ ساز است. به عبارتی مصرف هر کالا و رواج آن باعث تولید ورواج فرهنگ آن نیز می شود. و در نتیجه فرهنگ جامعه تولید کننده آن نیز وارد چهارچوب فرهنگی جامعه مصرف کننده میشود. حالا بیایم از این منظر به ماجرا نگاه کنیم. در جامعه ما (یا لااقل جامعه کوچک اما کلانشهری ما، ارومیه)هم مصرف¬زدگی در اوج است وهم تعبیر ناصحیح از استفاده در جریان! یعنی همه چیز حتی تلفن همراه و حتی زنگ آن با فرهنگش، مصرف میشود و آب ازآب تکان نمیخورد. تلفن همراه برای ما مد میشود و تنوع، زنگش گوشنواز یا گوشخراش برای ما تفریح می¬شود و…یعنی ما آنقدر خمار مصرف کردن و مد و تنوع شده¬ایم که اصلا ًبرایمان مهم نیست که صدای فرهنگی که از مکعب مستطیل ِهمه زندگیمان بلند می¬شود زنگ کدام معنی و مفهوم است و به چه زبان با ما گفتگو می¬کند و آیا مناسب حال و قال ما و فرهنگ اجتماعی زمان و مکان ما هست و نوع صدا و زیر و بم آن محیط اطرفو اعصاب خود و اطرافیان ما را آزار میدهد و تحت شعاع قرار میدهد یا نه؟تا حال از خود سوال کرده اید که زنگی که برای تلفن همراه خود و حتی تلفن ثابت منزل و یا محل کار خود میپسندم، تا چه حدودی مرا از نظر روحی و جسمی اغنا میکند و یا شایسته و مناسب شخصیت و اخلاق و فردیت و حتی جمعیت فرهنگی جامعه من هست؟ و آیا در خور شأن خانوادگی و حرفه¬ای و طبقه اجتماعی ِکه متعلق به آن هستم، هست؟*آلودگی صوتی و فرهنگی: در تاکسی نشستهاید ویا اتوبوس؛ ناگهان صدای دلخراش و گوشخراش زنگ تلفن همراهِ یکی از مسافرین، شما را از خیال خوش آن لحظات به بیرون پرتاب میکند، چه حالی به شما دست می دهد؟ مثالی دیگر، شما باشنیدن یک قطعه کوچک موسیقی و یا نتهای کوچکی از آن در حالی که اصلا و ابدا با آن آشنا نبوده و نیستید و در صورت با کلام بودن آن به یک زبان خارجی که هیچ مفهومی از آن استخراج نمیشود، چه عکسالعملی نشان میدهید؟ همه ماها که با زبان¬های خارجی آنهم با شکل هنری آن (مثلا ً پیچیده در اندام موسیقی) آشنایی نداریم. آشنایی ماها با زبان¬های خارجی به دو صورت است: عمومی- در سطح رفع نیازهای ارتباطی معمولی و ساده برای مثال برای تکمیل دروس و یا ارتباطات کاری وبعضا ًمد روز بودن و کلاس گذاشتن و…حرفه¬ای و تخصصی- برای فراگیری فنون وعلوم محتلف به آن زبان¬ها و برقراری ارتباط ویژه و تخصصی برای غور و اندیشه در فرهنگ این زبان-ها و… اما در این میان برخی کسان مدعی¬اند که از راز و رمز زبان پیچیده در اندام موسیقی در فرهنگ¬های مختلف را به ترجمه میدانند. و از پیچ و خم این زنگها و موسیقیهای دلخراش و گوشخراش و مهیب سر در می¬آورند و حتی لذت می برند. اما این افراد آیا احترامی برای گوش و اعصاب دیگران و اطرافیان خود در فضاها و اماکن عمومی قائل¬اند و آیا … برخی هم به فضل مد و الگو پذیری بی¬قائده از این دست افراد متأثر شده و در اوج نا آگاهی از این نوع موسیقی برای زنگ تلفن همراه خود استفاده میکنند. گاهی در میان الفاظ این موسیقیها علاوه براجراهای بسیار غیر قابل تحمل آنها( که این هم برمی گردد به تفاوت بنیادی و بنیانی فرهنگ¬ها با هم) الفاظ رکیک و جهت¬دار و ساختارشکن وجود دارد که بیشتر مخل ناخودآگاه فرهنگی همین افراد ناآگاه و هم اطرافیان آنها و حتی افراد مدعی آگاهی از بطن چنینی موسیقیهای، می¬شود.اما انواع زنگهایتلفنهمراه مورد استفاده در جامعه ما: این زنگ¬ها و موسیقی¬ها و یا تک آواها که هم برای خود تلفن همراه و یا متعلقات داخلی آن مانند پیام کوتاه و یا زنگ ساعت آن و… مورد استفاده قرار میگیرد بنا به فصل و موقعیتهای زمانی بستگی داشته و اگر به شکل منطقی بحث کنیم به تفاوتهای فرهنگی هم برمیگردد. قطعه وتکه موسیقیهای مشهور تلویزیونی و سینمایی و هنری و …که با پخش یک فیلم یا سریال و… از رسانهملی و یا شبکههایماهواره ای و یا در قالب یک نماهنگ و کلیپ و.. به گوش و جان مردم می¬نشیند و لذت شنیدن آن مدت¬ها با جان مردم است.قطعه موسیقیهای معروف و نامی داخلی و خارجی و همچنین قدیمی یا جدید که روح و جان آدمی را به نوازش به گفتمان دعوت می کند. در این دسته باید به موسیقی¬های محلی و فلوکلوریک نیز اشاره کرد. نوحه¬ها و ادعیه و اذکار و و یا ترتیلی از قرآن کریم و یا قرائتی مجلسی از آن که بنا به ذوق و شخصیت افراد و اغلب در فصول ویا ایام ویژه مانند ماه محرم¬الحرام و یا ماه رمضان وعید نوروز و… مورد استفاده قرارمیگیرند. ترانه ها و قطعات موسیقی خارجی و بهویژه هالیودی و… که در آنها از الگوی خاص تجاری و تبلیغی و حتی سویههای ساختارشکنانه که فرهنگ شکن بوده و ضد فرهنگ هستند و اغلب هم بی محدودیت مورد استفاده قرار میگیرند. تک آواها و تکرار یک یا چند نت موسیقی که بیشتر برای حالت خاموش تلفن همراه و یا اغلب برای سامانه پیام کوتاه آن مورد استفاده قرارمیگیرد. که در این مجموعه نیز موارد بسیاری نظیر تک صداهای مختلف، تک الفاظ¬ها و حتی تکیه کلام¬های زبانی و فرهنگی و… قراردارند. والی آخر. به هرحال زنگ تلفن همراه را با هر زوایه دید که مورد بررسی قرار دهیم به این جمله میرسیم:فرهنگ¬ها به صدا در می آیند.
نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۶ ق.ظ