تلاش برای توسعه رشته ورزشی شنا در ارومیه

تلاش برای توسعه رشته ورزشی شنا در ارومیه

گفت‌وگو از سونیا بدیع
گروه گفت‌وگو: رشته‌های مختلف ورزشی همواره طیف گسترده‌ای از مردم را به سمت خود کشانده است، به طوری که توسط فعالان عرصه سلامت نیز به طور مستمر به انجام ورزش ترغیب شده‌ایم تا جایی که عده‌ای علاوه بر ورزش صبحگاهی و ورزش‌ همگانی پا را فراتر گذاشته و به صورت ورزشکار حرفه‌‌ای، رسیدن به مقام قهرمانی در یکی از رشته‌های ورزشی را دنبال کرده‌اند.در این میان شنا یکی از رشته‌‌های مورد تاکید و تائید حضرت محمد (ص) به شمار می‌رود که می‌طلبد در این حوزه فعالیت‌های مستمری انجام گیرد تا آن طور که شایسته است ایران اسلامی در این رشته ورزشی رشد کرده و به جایگاه مطلوب و موقعیت ممتاز برسد.با این دیدگاه مصاحبه‌ای را با رئیس هیئت ورزشی شنا شیرجه و واترپلوی ارومیه کیوان رحمت‌خدا ترتیب داده‌ایم تا از وضعیت این هیئت تمرینات و برنامه‌های آن اطلاعاتی برای مخاطبان به دست آوریم.
*ساختار هیئت شنا، شیرجه و واترپلو هم اکنون به چه شکل است؟
قبلا بر روی رشته واترپلو تمرکز شده در رشته‌های واترپلو قهرمانی هم کسب می‌شد ولی رشته‌‌های دیگر و بخش بانوان در زمان مدیریت قبلی اغلب مغفول باقی می‌ماند در گذشته این هیئت منحصر به واترپلوی آقایان شده بود حال آنکه این هیئت متشکل از شنا، شیرجه و واترپلو در دو بخش آقایان و بانوان است.شکل‌گیری ساختار مدیریتی و تعیین نائب‌رئیس و مشخص شدن کمیته‌ها از جمله اقداماتی است که در بدو پذیرفتن مسئولیت انجام گرفته است تا بستری برای توسعه همه رشته‌‌ها فراهم شود.
*مهم‌ترین مشکل هیئت ورزشی شنا، شیرجه و واترپلو در آغاز فعالیت چه بود؟
کم بودن مربی در رشته‌های مختلف مهم‌ترین مشکل بود، در رشته‌های مختلف مربیانی با نوآموزان کار می‌کردند که از نظر فنی برای هدایت یک تیم شهرستان مهارت چندانی نداشتند، به همین دلیل از این حیث همواره در چالش بودیم.بنابراین ریسک کرده تیم‌های واترپلو و شنا را به چند جوان سپردیم به طوری که در ابتدای سال گذشته با وجود پشت سر گذاشتن یک دوره قهرمانی با افت روبه‌رو شدیم اما در حال حاضر برای برگزاری مسابقات و شنیدن خبرهای خوش منتظر هستیم.
*تیم شنا در چه وضعیتی است؟
تیم شنا با هدایت و نظارت یک فرد تحصیلکرده به عبارتی دکترای تربیت بدنی تمرینات را برگزار می‌کند، به طوری که وی سرمایه انسانی ارزشمندی برای کشور و استان ما به شمار می‌رود، بنابراین از این ظرفیت موجود حداکثر استفاده را می‌شود.
*در چه بازه زمانی تیم شنا قادر به تربیت قهرمان است؟
شنا در گروه رشته‌های ورزشی زودبازده قرار نگرفته است به طوری که موفقیت در آن و قهرمان‌پروری مرهون تلاش چهار یا پنج ساله همچنین سرمایه‌گذاری طولانی مدت است چرا که در رشته‌های ورزشی مبتنی بر رکورد کم کردن هر ثانیه در گروی تلاش مستمر و بهره‌گیری از علوم روز است.
اگر امکانات در دسترس همچنان در اختیار هیئت شنا، شیرچه و واترپلو باقی بماند نتایج مورد انتظار و قابل قبولی را به دست می‌آوریم، به طوری که انتظار چندانی از مسئولان نداشته در صورت باقی ماندن امکانات موجود فعالیت‌ها‌ طبق برنامه پیش می‌رود.
*هیئت ورزشی شنا، شیرجه و واترپلو در بخش بانوان فعالیت‌ دارد؟
بخش بانوان نیز برنامه‌های خود را طبق تقویم ورزشی جلو می‌برد، به طوری که در فضایی مناسب و امکاناتی برابر تمرینات خود را برگزار می‌کنند تا در صورت برگزاری مسابقات مختلف با توان و مهارت بالایی شرکت کنند.
*هیئت ورزشی شنا، شیرجه و واترپلو برای استعدادیابی چه اقدامی می‌کند؟
در دی ماه سال گذشته اجرای طرح بزرگ استعدادیابی را در برنامه داشته و در قالب این طرح اقدامات لازم را انجام داده‌ایم به طوری که اجرای این طرح با ۵۰۰ نفر نونهال آغاز شده و در حال حاضر با ۱۰۰ نفر نوآموز پسر و نوآموز دختر برگزاری تمرینات را تداوم می‌دهیم.این افراد در حدی از استعداد و مهارت هستند که می‌توان عنوان شناگر را برای آنها گذاشت.
*هیئت ورزشی شنا، شیرجه و واترپلو برای نهادینه‌سازی اخلاق ورزشی چه اقدامی انجام می‌دهد؟
گاه از گوشه و کنار شنیده می‌شود که در بعضی از مسابقات با انگیزه کسب مقام و مدال بدون رعایت رده سنی افراد توانمند سنین بالاتر به مسابقات رده سنی پایین اعزام می‌شوند که این قبیل مسائل و اشکالات را در این هیئت به اتفاق ورزشکاران دور از شان دانسته هیچ‌گاه در این سمت و سو حرکت نمی‌کنیم.در بدو فعالیت با ترتیب دادن جلسه‌ای با حضور روسای کمیته‌ها، مربیان و داوران بر این نکته تاکید کرده‌ایم که کسب مقام قهرمانی و رتبه نباید به بهای زیر پا گذاشتن اخلاق و ارزش‌های معنوی باشد که افراد فعال در این هیئت نیز با در نظر گرفتن این اصول برنامه‌ها را جلو می‌برند.
*هیئت ورزشی شنا، شیرجه و واترپلوی ارومیه در کشور چه رتبه‌ای دارد؟
می‌توان گفت که ورزشکاران شهرستان از بهترین‌‌های ایران اسلامی به شمار می‌روند، ولی به دلیل آغاز نشدن مسابقات نمی‌توان در این ارتباط اظهار نظر قطعی داشت.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


6 + = دوازده