تلاش برای بازگشت دوباره به جامعه

تلاش برای بازگشت دوباره به جامعه

گروه گزارش: سال_هاست که نگرش به اعتیاد با تغییرات بنیادی از جمله جااندازی در ذهن فرد مبتلا به عنوان یک بیماری با منشا غفلت و یا مشکلات و مسایل اجتماعی همراه شده و لازم به هشدار است که این بیماری پس از بازپروری در صورت غفلت با هرجرقه ای بیدار می شود.
فشارهای عصبی خارج از توان فرد، فقر بیکاری، سرخوردگی های اجتماعی، مشکلات جسمانی و افزایش تعداد معتادان که ناخوداگاه در شیوع این معضل اجتماعی نقش دارند، عدم آگاهی و بسیاری از عوامل اجتماعی از جمله دلایل گرایش فرد به سوی مصرف انواع مواد مخدر است.
اما جدای از دلایل و زمینه های اعتیاد، واقعیت مطلب برخورد اجتماع با فردی است که به هردلیل اکنون در مجموعه ای از تباهی غوطه ور است، منجلابی که زمینه بسیاری دیگر از گرفتاری_ها و حتی فسادهای اجتماعی غیرقابل تصور برای فرد بیمار را منجر می شود.
موضع بی تفاوت بسیاری از افراد جامعه از کنار افراد معتاد به دلیل تفکر منطقی مقصر بودن خود شخص امری است که زیاد نمی توان بر آن خرده گرفت، اما مسلما اجتماع موضع منفعل سیستم تصمیم گیری جامعه در قبال این بیماران را نمی_پذیرد، زیرا این معضل تبعات خود را ناخودآگاه در جامعه می گذارد، بنابراین در کنار پیشگیری از وقوع اعتیاد و رفع مسائل زمینه ساز بازپروری یک معتاد نیز حائز اهمیت است.
به گفته کارشناس امور پیشگیریاعتیاد نقش خانواده ها و دولت در کمک به یک معتاد بازپروری شده به اندازه اراده فرد برای ترک موثر است، زیرا فردی که به تازگی از معضلی به این بزرگی رها شده بسیار بیشتر از افراد عادی در معرض گرفتاری دوباره است.
ام البنین متقی افزود: سالهاست که مراکز اقامتی میان مدت و یا کمپ های ترک اعتیاد پذیرای بسیاری از معتادان در سطح اجتماع هستند که یا به اراده خود و یا اصرار خانواده و یا متولیان مبارزه با فسادهای اجتماعی به این مراکز معرفی می شوند و در طی دوره ای متفاوت از یک ماه تا بیشتر به ترک اعتیاد زیر نظر کارشناسان می پردازند.
وی گفت: موفقیت این مراکز و مراکز متادون تراپی تنها در گرو همکاری و فرهنگ خانواده و مراقبت های پس از ترک و حمایت دولت بویژه در زمینه اشتغالزایی و نیز ارائه تسهیلات برای اشتغال دائمی است.متقی معتقد است: معتادان اکثرا آدم های هنرمندی هستند که به دلایل مختلف در این گرداب گرفتار شده اند، اما در صورت ترک با ملزم شدن خانواده و دولت در حمایت از اینها می توان به بازگشت دائمی آنها از دام این بلای خانمانسوز امیدوار بود.وی تاکید کرد: معتاد باید فرض را براین بگذارد که دچار یک بیماری لاعلاج کشنده است و تا آخر عمر خود را ملزم به حضور در این جلسات برای پاک ماندن دائمی نماید.
مدیر یک مرکز دیگر نیز اظهارکرد: حدود ۵۰ درصد معتادان بازپروری شده معمولا به سوی اعتیاد بازمی گردند که دلیل عمده این امر گرایش ناآگاهانه به سمت مصرف دیگر موادمخدر است زیرا اعتیاد یک بیماری است که با هرجرقه ای بیدار می شود.
دولت افزود: اولین قدم در ترک اعتیاد اراده خود بیمار است برای ترک و مراجعه ارادی خود بیمار و نه مراجعه زوری می تواند در نتایج اقدامات بازپروری و تلاش های مرکز موثر باشد.
وی تاکید کرد: پس از ترک نیز باید توجه داشت اولین مصرف هرنوع ماده مخدر و نیز مصرف مواد تحریک زا از جمله قرص های کدئین، ترامادون، مشتقات دیازپام و آرام بخش قرص های نیروزا و مواد الکلی پس از ترک، باز معتاد را به بیماری سابق باز می گرداند، بنابراین مراقبت های پس از دوره ترک بسیار مهم است.
این عضو ۱۰ ساله انجمن ان ای یا معتادان گمنام تاکید کرد: اعتیاد یک بیماری هر روزه است و درمان آن نیز باید هر روزه باشد، آنچه در سلامت دائمی اثرگذار است، حضور فرد در جلسات( NA)در سطح شهر است.دولت تصریح کرد: نیروی اهریمنی اعتیاد درون فرد وجود دارد و در طول زمان به دلایل مختلف از جمله خودکم_بینی، احساس بی تفاوتی و غیره ممکن است شعله ور شود و حضور در این جلسات هشدارهای دائمی را زنده نگه می دارد.
این مدیر مرکز اقامتی میان مدت بدرفتاری برخی از مراکز و کمپ ها با معتادان و تبلیغات منفی در مورد ان ای ها را از دلایل مغفول ماندن اهمیت انجمن معتادان گمنام یا ان ای دانست و خاطرنشان کرد: میان مراکز ترک و این انجمن باید پل ارتباطی ایجاد کرد.دولت افزود: در صورت ایجاد این پل ارتباطی، گروه های اطلاع رسانی ان ای به کمپ ها راه یافته و یقینا تا ۲۵ درصد کیفیت آموزش ها و موفقیت در بازپروری افزایش می یابد.
آنچه مسلم است اعتیاد یک بیماری تدریجی اما با سرعتی فزاینده رو به جلو در شخص مبتلاست و رفع این بیماری نیز تلاش و اراده ای قوی می_طلبد و در نهایت عواملی همچون حمایت_های اجتماع و دولت و مراقبت های شدید خانواده و نیز اراده فرد به سلامت با حضور در جلسات انجمن ان ای و سپری کردن اوقاتی از شبانروز با همدردان از فاکتورهای مهم بازگشت دائمی یک بیمار بازپروری شده به جامعه است.NA یک انجمن بین‌المللی غیرانتفاعی از زنان و مردانی است که اعتیاد به مواد مخدر? مشکل اصلی زندگی‌شان بوده است، این انجمن متشکل از معتادان در حال بهبودی است که به طور مرتب گرد هم می‌آیند تا به کمک هم، پاکی خود از مواد مخدر را حفظ کنند.یک کارشناس دیگر با بیان اینکه در حوزه روانشناسی نیز با روش های مقابله با خشم و وسوسه بدون دارو اقدام می شود تصریح کرد: در بخش خانواده نیز، بیماری اعتیاد برای خانواده فرد معتاد توضیح داده می شود تا راحت تر با او برخورد کنند.وی خاطرنشان کرد: معتادان در مراکز بستری به دلیل داشتن بیماری_های جسمی اعصاب و روان، قادر به ترک اعتیاد در مراکز سرپایی و منزل نیستند بنابراین بایستی بستری شوند.کارشناس مسئول اعتیاد مراکز اقامتی میان مدت (کمپ) را از دیگر مراکز برای بازپروری معتادان عنوان و تصریح کرد: درمان در این مراکز به صورت درمان غیردارویی و با استفاده از گروه های همتا (بهبود یافته و حداقل دارای پنج سال درمان اعتیاد) است.
وی با بیان این که یک پزشک حتما در این مراکز فعال است، خاطرنشان کرد: روانشناسان در مراکز اقامتی میان مدت در زمینه روانشناسی کار می کنند.امیدی به فعالیت مددکاران در این مراکز اشاره و اضافه کرد: مددکاران در مراکز اقامتی میان مدت، معمولا معتادان بهبود یافته با سابقه سه تا پنج سال پاکی هستند.این کارشناس مددیاران را یکی دیگر از نیروهای فعال در مراکز اقامتی میان مدت بازپروری معتادان ذکر و اظهار کرد: مددیاران در این مراکز با خانواده های افراد معتاد ارتباط برقرار می کنند.
امیدی مراکز گذری ترک اعتیاد DICرا از دیگر مراکز بازپروری معتادان نام برد و ادامه داد: در این مراکز، معتادان استفاده کننده از روش های سنگین مواد مخدر مانند تزریقی به سوی مصرف سبک تر هدایت می شوند.کارشناس مسئول اعتیاد این مراکز را برای جلوگیری از بسیاری بیماری ها شامل ایدز و هپاتیت موثر دانست و یادآور شد: پنج مرکز گذری اعتیاد نیز در استان فعال است.
به یاد داشته باشیم که روند بازپروری معتادان و آماده سازی بازگشت آنها به جامعه، مانند هر بیماری دیگری، نیازمند زمان، انجام درمان های مرتبط و پیگیری های بعدی است و این، نخستین گام برای نجات جامعه از دامن اعتیاد است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


دو × = 6