نقش تشکل های مردمی در فرهنگ سازی مصرف آب

نقش تشکل های مردمی در فرهنگ سازی مصرف آب

کمال الدین نیک رفتار خیابانی
گروه گزارش:آب به عنوان یکی از مهم ترین نعمات الهی شناخته شده و نمی توان حیات و زندگی را بدون آن تصور نمود. خداوند در آیات متعددی به آب اشاره داشته است.
آب نه تنها حیات می‌بخشد بلکه هر حیاتی اصل و منشاش از آب است. اهمیت آب برای ادامه حیات انسان بدیهی و روشن است. آب هدیه ای الهی است که حیات می بخشد، زندگی را تداوم می دهد و منشا پاکیزگی و طهارت بشمار می رود.
امروزه با توجه به کمبودهای موجود در حوضه آبی و افزایش خشکسالی ها، مردم کشورمان بیش از پیش به اهمیت این ماده حیاتی واقف شده اند. خشک شدن بیش از ۹۰ درصد نگین فیروزه ای مان، دریاچه ارومیه نیز ضمن آنکه موجب ناراحتی گروه های مختلف مردم ساکن در آذربایجان شد، توجه آنها به اهمیت آب را دو چندان نموده است.
تلاش سازمان های مجری در حوزه آب و فرهنگ سازی مصرف آب قابل تقدیر است اما نبایستی از نقش گروه های مختلف مردم در فرهنگ سازی برای آب و مصرف آن بسادگی گذشت.
مورد دریاچه ارومیه باز هم مثال خوب و قابل استنادی درباره حضور مردم در صحنه است. فعالیت مردم و انجمن های محیط زیستی از سال ۱۳۸۷ توانست حساسیت ها نسبت به شرایط نامناسب این دریاچه را به گوش مسئولان کشوری و حتی فراتر از آن در سطح بین المللی فراهم آورد. شرایطی که تاثیر خود در انتخابات ریاست جمهوری را با رای قاطع مردم این دیار به حسن روحانی نشان داد. روی سخن این یادداشت با مسئولان سازمان های فعال در حوزه آب می باشد: مدیران آب منطقه ای، آب و فاضلاب و ستاد احیای دریاچه ارومیه. بی آبی و کم آبی به عنوان علل بروز بحران ها در آینده از سالها پیش، گوشزد شده است.
یکی از چالش‌های مهم دنیا از سال ۲۰۱۱ آب بوده است. در این سال به آب به عنوان یک مساله محیط زیستی نگاه می‌شده اما در سال ۲۰۱۵ آب به عنوان یک مساله اجتماعی مطرح شده است. با شرایط سختی که از نظر آبی در آینده داریم، لزوم بهره گیری از ظرفیت های مردمی برای برنامه ریزی و فرهنگ سازی در این حوزه ضروری است. سئوال من از این مدیران این است که چرا از ظرفیت های مردمی و تشکل های غیر دولتی در زمینه فرهنگ سازی آب بهره نمی گیرید؟
نگاه از بالا به پایین، عمودی و یک سویه مدیران به مردم و تشکل های مردمی، از موانع اصلی فعالیت و بالندگی سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف کشورمان بوده و به عنوان یک فعال این بخش، با طرز نگاه و تفکر مدیران سازمان های مختلف آشنا هستم. نگاه و تفکری که کاملا در مغایرت با فعالیت سازمان های مردم نهاد بوده و فقط سعی در آمار سازی و گزارش سازی دارد. با توجه به شرایط وخیم درباره آب، به مسئولین و دست اندرکاران سازمان_های فوق پیشنهاد می کنم به تشکیل تشکل های مردمی برای فعالیت فرهنگی و اجتماعی در حوزه آب اقدام نموده و از تشکل_های موجود نیز طلب همکاری نمایند.
قطعا نتایج این همکاری و جلب مشارکت مردمی می تواند منشا خیر و برکت برای همه گروه های مردمی و همچنین سازمان های یاد شده باشد. مسئولان و کارشناسان سازمان های ذیربط در حوزه آب این را بدانند که بدون کمک مردمی و مشارکت آنها، اتفاق قابل توجهی در این حوزه رخ نخواهد داد و آنها به تنهایی نخواهند توانست در فرهنگ سازی موفق باشند. همانطوری که علیرغم هزینه ها و فعالیت های زیاد، تابحال نیز چندان موفق نبوده اند.
البته ما آماده درج مطالب و جوابیه سازمان های فوق در زمینه مشارکت های مردمی هستیم اما تا آنجایی که اطلاع دارم توجه و مساعدتی به ظرفیت ها و پتانسیل های حضور مردم در مسائل آب نشده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


+ یک = 10