تشدید مشکلات فرزندآوری با افزایش سن ازدواج

تشدید مشکلات فرزندآوری با افزایش سن ازدواج

گروه گفتگو :یک روانشناس و مشاور ازدواج و خانواده بر این باور است که بالارفتن آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق همسرآزاری، دخالت های دیگران و غیره یکی از مهمترین عوامل ازدواج نکردن جوانان است.
الهه چیت‌ساز در گفت‌وگوی اختصاصی اظهارداشت: ازدواج یکی از بهترین نیازهایی هست که یک انسان می تواند آن را داشته باشد که دین ما اهمیت زیادی به آن داده و توصیه های زیادی برای شکل گرفتن ازدواج داشته است.
وی تصریح کرد: بی شک ازدواج یکی از بهترین سنت های دینی است که در روایات زیادی آمده که هیچ چیزی نباید ازدواج جوانان را عقب بیاندازد؛ اما در طی چند سال اخیر همین طور که پیش می رود شاهد به تاخیر افتادن سن ازدواج جوانان هستیم و به همان ترتیب سن بچه دارشدن نیز افزایش داشته که در راستای همین امر خیلی از زوج هایی که دیر ازدواج کرده اند هم دیگر تمایلی به بچه دار شدن ندارند.
این روانشناس با بیان اینکه در حال حاضر می بینیم سن ازدواج در پسران به سن ۲۹ تا ۳۰ سال و در دختران به ۲۸ تا ۲۹ سال رسیده است، گفت: بالارفتن آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد طلاق، همسرآزاری، دخالت های دیگران و غیره یکی از مهمترین عوامل ازدواج نکردن جوانان است به طوری که وقتی با آنها گفتگو می کنیم در می یابیم که کمتر تمایلی به ازدواج دارند.
چیت ‌ساز عنوان کرد: همه این عوامل سبب شده است که به ویژه پسرها تمایل کمتری در امر ازدواج داشته باشند، و وقتی می شنوند از آنهایی که می گویند خوش به حالت زن نگرفته ا ی اجاره خانه نمی دهی و خودت را زیر بار مهریه نبرده ای، پس جوانی ات را بکن و از این موقعیتی که داری لذت ببر.
این مشاور ازدواج و خانواده ادامه داد: افزایش ورودی دختران به دانشگاه ها و طولانی بودن مدت تحصیلات دانشگاهی نیز سبب شده است که کمتر به ازدواج تمایلی داشته باشند. به گفته وی، راحت تر شدن ورود دختران به دانشگاه ها و اینکه کمتر به دنبال شغل هستند آنان را وادار می کند تا درس شان را ادامه بدهند و به درجات تحصیلی بالاتری دست یابند و وقتی هم که دختری مدرک دکتری گرفت دیگر به راحتی نمی تواند با پسری که مدرک دیپلم یا کارشناسی دارد ازدواج کند و تشکیل زندگی بدهد چرا که سطح توقعاتش بالاتر رفته است اما پسرها معمولا تا کارشناسی درس‌شان را ادامه می دهند و پس از آن به سربازی می روند بعد هم به دنبال شغل می گردند تا در آینده ازدواج کنند.
این روانشناس اظهار کرد: مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین موانع در ازدواج جوانان و بالارفتن سن ازدواج است که تا حدودی هم می_توان به آنها حق داد؛ وقتی پسری می گوید که من با نهایت ۸۰۰ هزار تومان چگونه زیر بار اجاره خانه، قسط، خرج زندگی و گرفتن عروسی بروم برای همین نمی توانم ازدواج کنم چرا که این مسائل از یک طرف و بالارفتن سطح توقعات دختران از طرف دیگر راه‌های ازدواج را بر جوانان بسته است.
چیت ساز تصریح کرد: دختران و خانواده شان نیز برای تهیه جهیزیه که متاسفانه چشم و هم چشمی هم به همراه دارد، دچار مشکل هستند به طوری که می بینیم خانواده هایی را که به دلیل بالارفتن تورم و طلاق‌هایی که در اطراف خود می_بینند یا همسرآزاری‌هایی که می شنوند، ترجیح می دهند که فرزندشان ازدواج نکند و می گوید وقتی در خانه پیش ما هست احساس امنیت بیشتری داریم.
وی ادامه داد: یک نیازی هم که جوانان برای ازدواج کردن دارند، میل و غریزه جنسی شان است؛ که وقتی یک دختر یا پسری در یک رابطه دوستی قرار می گیرند، دیگر دلیلی برای ازدواج نمی بینند؛ وقتی که یک آقا پسر یا دختر خانم اولین شرط دوستی شان همین قضیه است که من می توانم به جرات بگویم که بر اساس مشاوره هایی که داشتم در بسیاری از دوستی های جوانان ما رابطه‌ی جنسی است؛ یعنی اگر این رابطه نباشد این دوستی اصلا شکل نمی گیرد.
بنابراین وقتی دوستی‌های این شکلی انجام می گیرد؛ پسر می_گوید چرا من خودم را دیگر به خرج بیاندازم و زیر بار مشکلات بروم تا ازدواج کنم.
این روانشناس اضافه کرد: سخت گیری خانواده های دختران نیز یکی دیگر از عوامل افزایش سن ازدواج در کشور است، متاسفانه خانواده‌ دختری که ادعا می کنند، داماد باید خانه دار و ماشین دار باشد و مراسم عروسی مفصلی برگزار کند در حالی که اگر یک مقدار سطح توقعات طرفین کمتر باشد می توانند راحت تر تشکیل خانواده بدهند.
چیت‌ ساز یادآور شد: خانواده ها باید به فرزندانشان قبل از ازدواج توصیه های لازم را داشته باشند و تعریف درستی از عشق و دوستی بین دختر و پسر وجود داشته باشد، یعنی وقتی ما دو نفر زیر سقف می رویم، ما دو نفر یک نفر شده ایم و هر مشکلی هست برای جفت مان هست و برای یک نفر نیست، بنابراین مرد خانه به تنهایی نباید مشکلات را تک نفری به دوش بکشد و یا بالعکس.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۲۶ ب.ظ

دیدگاه


پنج × = 15